Så mycket ökar den svenska klädjättens försäljning under andra kvartalet.
H&M spöar proffsens prognos


Mest läst i kategorin
I ett pressmeddelande nu på måndagsmorgonen uppger H&M att försäljningen steg med 6 procent under den aktuella rapportperioden.
Det är bättre än prognosen från 18 analytiker i Infront Datas sammanställning. De hade enligt en artikel på Di.se räknat med en försäljningsökning på 5,5 procent i lokala valutor, jämfört med i fjol alltså, men försäljningen blev som framgår något högre.
H&M:s nettoförsäljning under andra kvartalet ökade enligt siffrorna med 11 procent till 57.474 miljoner kronor, det kan jämföras med en försäljning på 51.984 miljoner kronor under samma period förra året.
Analytikerna hade, enligt Infront Data, kalkylerat med att försäljningen skulle bli 57.128 miljoner kronor.
“Modebranschens snabba förändring fortsätter och vi ser att vårt omställningsarbete går i rätt riktning även om många utmaningar och hårt arbete återstår. I takt med att kundnöjdheten och försäljningen ökar så har omställningsarbetet intensifierats ytterligare”, kommenterar H&M rapporten i pressmeddelandet.

Utbildad journalist med nästan 40 år i yrket. Har varit allmänreporter, kriminalreporter, jobbat med print och digitala medier, och var en tid chefredaktör för ett magasin på Dagens PS, samt under en kort period nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och senare redaktionschef för News55.

Utbildad journalist med nästan 40 år i yrket. Har varit allmänreporter, kriminalreporter, jobbat med print och digitala medier, och var en tid chefredaktör för ett magasin på Dagens PS, samt under en kort period nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och senare redaktionschef för News55.