Amazons klädsatsning är en “mardröm” för det svenska klädbolaget, skriver SvD med hänvisning till brittiska The Guardian.
Analys: Jeff Bezos hotar H&M


Mest läst i kategorin
Tidningen syftar på e-handelsjätten Amazons hårdsatsning i sektorn.
På ett år har Amazon tagit fram fem nya klädmärken och dessutom öppnat en ny och tillfällig pop-up-butik i London.
Satsningen sätter hårt tryck på ett redan hårt pressat H6M, men även klädbranschen i sin helhet, konstaterar Svenskan, som alltså refererar till The Guardian.
Amazons framgångar inom e-handeln är omvittnad och desssa tampas redan H&M och andra småbutiker med. Om bjässen dessutom satsar på fysiska butiker finns det ännu större skäl för H&M:s Stefan Persson att få ångest, enligt artikeln, där frågan ställs när Amazon slår ner pålarna med en butik i Sverige.
Enligt analysen är det bara en tidsfråga.
Svenskar köper för övrigt redan varor av Amazon på nätet för omkring 800 miljoner kronor, säger Svensk Handels chefsekonom Johan Davidson till Computer Sweden.
Läs även: Amazon krossar proffsens prognos >

Utbildad journalist med nästan 40 år i yrket. Har varit allmänreporter, kriminalreporter, jobbat med print och digitala medier, och var en tid chefredaktör för ett magasin på Dagens PS, samt under en kort period nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och senare redaktionschef för News55.

Utbildad journalist med nästan 40 år i yrket. Har varit allmänreporter, kriminalreporter, jobbat med print och digitala medier, och var en tid chefredaktör för ett magasin på Dagens PS, samt under en kort period nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och senare redaktionschef för News55.