Dagens PS

80 berörs när H&M skrotar varumärke

H&M med vd:n Karl-Johan Persson avvecklar varumärket Cheap Monday för att fokusera på kärnverksamheten. (Foto: TT)
H&M med vd:n Karl-Johan Persson avvecklar varumärket Cheap Monday för att fokusera på kärnverksamheten. (Foto: TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 27 nov. 2018Publicerad: 27 nov. 2018

Den svenska klädjätten avvecklar Cheap Monday, enligt ett pressmeddelande.

“Cheap Monday har under längre tid haft en negativ försäljnings- och lönsamhetsutveckling. H&M-gruppen har av dessa anledningar för avsikt att avveckla verksamheten för Cheap Monday”, skriver bolaget.

H&M ska nu renodla och fokusera på kärnverksamheten i stället.

Avvecklingen av Cheap Monday påbörjas omgående och avslutas den 30 juni, men i London stängs Cheap Mondays butik och onlinebutiken redan vid årsskiftet.

Samtliga omkring 80 medarbetare som berörs kommer enligt H&M att erbjudas externt karriäromställningsstöd samt “möjlighet och stöd” i att söka fortsatt arbete inom H&M-gruppen, framgår det.

H&M köpte modeföretaget Fabric Scandinavia under 2008 för 1 miljard kronor och blev därmed ägare till  Cheap Monday och butikskedjorna Weekday och Monki.

Läs även: Cheap Monday-grundarna startar om  >

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med nästan 40 år i yrket. Har varit allmänreporter, kriminalreporter, jobbat med print och digitala medier, och var en tid chefredaktör för ett magasin på Dagens PS, samt under en kort period nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och senare redaktionschef för News55.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med nästan 40 år i yrket. Har varit allmänreporter, kriminalreporter, jobbat med print och digitala medier, och var en tid chefredaktör för ett magasin på Dagens PS, samt under en kort period nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och senare redaktionschef för News55.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS