Vi har tidigare rapporterat om hur ryska återförsäljaren Avilon har velat köpa Volkswagens ryska anläggningar. Nu har ryska staten godkänt försäljningen.
Volkswagens miljardaffär – med ryska staten


Mest läst i kategorin
Det är Rysslands industri- och handelsministerium som har kommunicerat att försäljningen av Volkswagens Kaluga-fabrik blivit godkänd av en statlig kommitté.
Det rapporterar Automotive News Europe.
Avilon är importör av en rad märken till den ryska marknaden.
Ska gynna den inhemska tillverkningen
Ryska staten har genom statligt ägda ryska bolag köpt upp en rad olika bilfabriker i Ryssland.
I sin tur ska de användas till att vrida upp tillverkningen av inhemska bilar.
Senaste nytt
Andra västerländska märken drabbade
Den rådande trenden har tidigare varit att västerländska biltillverkare har sålt sina anläggningar för en rubel – motsvarande 13 öre – med en klausul i kontraktet som innebär att de sedan kan köpa tillbaka allt för samma peng.
I fallet Volkswagen rör det sig emellertid om 125 miljoner euro, motsvarande 1,4 miljarder kronor, något som alltså hade brutit den ovannämnda trenden.
Det är alltså en transaktion som godkänts av den ryska staten som varit del av transaktionen.
Att återvända eller att inte återvända
Om Volkswagen dessutom kräver Ryssland på pengarna skulle det vara en kontrast till hur tidigare transaktioner har gått.
Huruvida Volkswagen helt överger den ryska marknaden återstår alltså att se, men rent formellt har Volkswagengruppen en filial i Ryssland, men verksamheten är helt död.
Kontroversiella ägare
Ägarna av Avilon, Alexander Varshavsky och Kamo Avagumyan, har fått kontrakt värda miljarder av den ryska staten tack vare kompanjonernas kontakter inom Putins närmsta krets.
Av den anledningen har de flertalet gånger hamnat i blåsväder.
Viktig marknad för Volkswagen
Den ryska marknaden har rent historiskt varit viktig för Volkswagen.
Märkets Kaluga-fabrik har en kapacitet på 225 000 fordon per år och öppnades 2007.
Sedan mars 2022 – i samband med att en rad sanktioner infördes mot Ryssland – har den emellertid inte producerat något.
I exempelvis Renaults fabriker har ryssarna börjat tillverka ryska Moskvich igen. Vad som blir av Volkswagens fabrik återstår att se.
Läs även: Rysslands känga till Volkswagen – fryser alla tillgångar
Läs även: Rysslands miljardkupp – konfiskerar Toyota

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.