Inifrån VW:s korridorer viskas det om en stor förändring. USA stryks från mångfaldsplanen efter diskreta påtryckningar.
Volkswagen viker sig: Överger mångfald


Mest läst i kategorin
Volkswagen justerar nu sin strategi för mångfald och inkludering (DEI) i USA. Detta drag kommer efter att den amerikanska administrationen har ökat trycket på stora företag att ompröva sina DEI-program.
Volkswagen exkluderar USA från globala mångfaldsberäkningar
Den tyska fordonsjätten Volkswagen har beslutat att exkludera sina amerikanska dotterbolag från framtida beräkningar av globala mångfaldsmål. Beslutet, som offentliggjordes vid Volkswagens virtuella årsstämma av juridikchefen Manfred Döss, motiveras med “regulatoriska skäl” utan att närmare specificera detaljerna.
Detta agerande ses som en direkt respons på den amerikanska administrationens allt hårdare linje mot program för mångfald, jämställdhet och inkludering (DEI). Enligt rapporter från Handelsblatt har europeiska företag kontaktats av amerikanska ambassader och “indirekt” uppmanats att avsluta sina DEI-program.

Senaste nytt
Trumps administration pressar företag att skrota DEI-initiativ
President Donald Trumps administration har sedan sitt tillträde i januari 2025 aktivt drivit en kampanj mot DEI-initiativ inom både federala myndigheter och den privata sektorn. Ett verkställande beslut undertecknat av Trump syftar till att “skydda alla amerikaners medborgerliga rättigheter” och “avsluta radikala DEI-preferenser” i federala upphandlingar.
Regeringen har uttryckt att “kritiska och inflytelserika institutioner i det amerikanska samhället” har antagit “farliga, förnedrande och omoraliska ras- och sexbaserade preferenser under sken av så kallad ‘mångfald, jämställdhet och inkludering'”. Detta har skapat en press på företag som är beroende av statliga godkännanden eller upphandlingar.

Farväl till ID.4 och ID.7 – Volkswagen gör om
Volkswagen tvingas till reträtt i namnfrågan. De kryptiska ID-namnen skrotas – nu satsar man på igenkänning. Volkswagen gör en helomvändning i sin
Företag anpassar sig efter det nya politiska klimatet
Volkswagen är inte ensam om att anpassa sina DEI-strategier. Flera stora företag, inklusive Verizon och T-Mobile, har redan vidtagit åtgärder för att möta de nya kraven från den amerikanska regeringen.
Verizon meddelade Federal Communications Commission (FCC) att de skulle avsluta många av sina mångfaldsrelaterade policyer i syfte att få godkänt en affär värd 20 miljarder dollar (cirka 218 miljarder svenska kronor) för att köpa bredbandsleverantören Frontier Communications.
FCC lyfte fram Verizons åtagande att “avsluta DEI-relaterade metoder” i sitt godkännande av affären. På liknande sätt berättade T-Mobile för FCC i slutet av mars att de avslutade några av sina DEI-relaterade mål och program, dagen innan FCC godkände T-Mobiles affär att köpa fiberoperatören Lumos.
Även SAP, en annan tysk gigant, har tidigare fått kritik för att ha tagit bort mål för kvinnokvoter efter påtryckningar från Trump-administrationen, vilket först rapporterades av Handelsblatt.

Femtio år av charm: Volkswagens klassiker rullar fortfarande på
Den lilla Polon som en gång lanserades med orden “Liten på utsidan. Stor på insidan.” har sannerligen levt upp till sitt motto. Volkswagen Polo firar nu
Konsekvenser för mångfaldsmål och ledningsbonusar
För Volkswagen innebär förändringen att exempelvis andelen kvinnor i ledande befattningar eller inkludering av alla samhällsgrupper i de amerikanska enheterna inte längre kommer att påverka företagets interna “Diversity-Index”. Detta index beräknas årligen och ligger till grund för en del av ledningens bonusutbetalningar.
I sin årsredovisning för 2024 angav Volkswagen att andelen kvinnor i högre ledningsnivåer var 19,2 procent. För 2025 var målet att öka denna andel till 20,2 procent. Syftet med indexet har varit att “skapa incitament för en föredömlig lednings- och företagskultur”.
Kritiker, som Christiane Hölz, vd för Deutsche Schutzvereinigung für Wertpapierbesitz (DSW), har uttryckt oro över att “den som offrar mångfald inte bara förlorar talanger, utan också och framför allt trovärdighet.”

Vilka bilmärken äger egentligen Volkswagen?
Från folkvagn till lyxlimpa – se alla märken som ingår i den tyska biljättens stall. En imponerande samling fordon under ett och samma tak.
Framtiden för DEI-initiativ i USA
Den nuvarande utvecklingen tyder på en tydlig trend där amerikanska företag, särskilt de som har affärer med eller regleras av den amerikanska regeringen, känner sig pressade att nedgradera eller helt avveckla sina DEI-program. Även företag som inte direkt regleras av FCC eller söker statliga godkännanden har i tysthet börjat skrota sina DEI-ansträngningar.
NPR rapporterade i februari att många amerikanska företag nu har tagit bort ordet “mångfald” från även sina mest formella offentliga dokument. Frågan är nu hur detta kommer att påverka den långsiktiga utvecklingen av mångfald och inkludering inom det amerikanska näringslivet och om andra länder kommer att påverkas av den amerikanska administrationens linje.
För Volkswagen handlar det troligtvis om att säkerställa rättssäkerhet och undvika potentiella konflikter med den amerikanska regeringen, men det återstår att se om detta kommer att ha långsiktiga konsekvenser för deras globala mångfaldsmål.

Hemliga samarbetet avslöjat: Volvo får unik fördel
Volvo Cars och Google fördjupar sitt samarbete, vilket innebär att miljontals Volvoägare snart får tillgång till den allra senaste AI-tekniken i sina
Missa inte:
Fräcka bedrägeriet: Så luras äldre – via färdtjänsten. News 55
De anhörigas ekonomiska misshandel av dementa äldre. E55
Studie: Kortare arbetstid ger ingen enkel vinst. Realtid

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.