Dagens PS

Volkswagen pressas av elbilar – men orderingången rusar

Det går upp och det går ner för VW. (Foto: Volkswagen och Michael Kappeler/AP/TT)
Det går upp och det går ner för VW. (Foto: Volkswagen och Michael Kappeler/AP/TT)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 30 apr. 2025Publicerad: 30 apr. 2025

Volkswagen-koncernen upplever en blandad start på 2025. Stark orderingång i Europa, särskilt för elbilar, kontrasteras av pressat resultat. Vad innebär detta för framtiden?

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Volkswagen-koncernen har presenterat sina siffror för det första kvartalet 2025, och det är en rapport med dubbla budskap. Försäljningen ökar, och orderingången i Västeuropa är starkare än någonsin, speciellt för de eldrivna modellerna. Samtidigt belastas resultatet av engångskostnader och det faktum att en allt större andel av de sålda bilarna är elbilar.

Elbilsframgång pressar marginalerna

“Som väntat fick Volkswagen-koncernen en blandad start på räkenskapsåret”, konstaterar Arno Antlitz, CFO och COO för Volkswagen-koncernen.

Arno Antlitz, CFO och COO för Volkswagen-koncernen. (Foto: Michael Kappeler/AP/TT)
Arno Antlitz, CFO och COO för Volkswagen-koncernen. (Foto: Michael Kappeler/AP/TT)

“Våra bilar tas emot mycket väl, orderingången i Västeuropa ökade markant och våra orderböcker fylls snabbt. Dessutom är nu var femte såld bil i Västeuropa helelektrisk, och försäljningen av elbilar mer än fördubblades under första kvartalet.”

Den snabba ökningen av elbilsförsäljningen är dock inte bara positiv.

“Samtidigt sätter framgången för våra elbilar press på resultatet. En försäljningsmarginal på omkring fyra procent visar tydligt att vi har mycket arbete kvar att göra”, säger Antlitz.

Detta indikerar att elbilar än så länge är mindre lönsamma än traditionella bilar för Volkswagen. Om den trenden fortsätter kan det påverka Volkswagens ekonomiska ställning negativt.

ANNONS

Senaste nytt

Ökad omsättning, men minskat resultat

ANNONS

Omsättningen för Volkswagen-koncernen under det första kvartalet 2025 uppgick till 837 miljarder kronor, en ökning med 2,8 procent jämfört med samma period 2024 (814 miljarder kronor). Den totala försäljningen ökade med 3 procent, främst tack vare ökad försäljning utanför Kina.

Slates vd: “Vill ha kul bakom ratten igen”

Ny utmanare skakar elbilsmarknaden. Amerikanska Slate satsar på en oväntad strategi. Läs mer om deras revolutionerande grepp. Elbilsvärlden står inför en

Vissa delar av koncernen, som Brand Group Core och Finansverksamheten, visade en positiv omsättningsutveckling. Däremot minskade intäkterna för Brand Group Sport Luxury och TRATON på grund av lägre försäljningsvolymer.

Rörelseresultatet för första kvartalet 2025 landade på 31 miljarder kronor, vilket är en nedgång från 48,8 miljarder kronor under samma period 2024. Försäljningsmarginalen minskade till 3,7 procent. Resultatet påverkades negativt av pris- och mixeffekter, ökade fasta kostnader och engångsposter på cirka 11,7 miljarder kronor. Justerat för dessa engångsposter var rörelseresultatet cirka 42,6 miljarder kronor och försäljningsmarginalen 5,1 procent.

Stark orderingång i Europa

Trots de ekonomiska utmaningarna ser Volkswagen-koncernen en mycket positiv utveckling i Västeuropa. Orderingången ökade med hela 29 procent jämfört med föregående år. Denna ökning gäller för alla typer av drivmedel, men är särskilt stark för elbilar, där orderingången ökade med hela 64 procent. Nya modeller som VW ID.7 Tourer, CUPRA Terramar, Skoda Elroq, Audi Q6 e-tron och Porsche 911 bidrar starkt till det stora intresset.

Den totala orderstocken i Västeuropa ökade till nästan 1 miljon fordon under årets första tre månader. Elbilar utgör nu över 20 procent av den totala orderboken, vilket understryker den snabba omställningen till elektrisk mobilitet.

Northvolt har blivit skräckexempel för Europa

Kampen om framtidens batteriproduktion skärps efter Northvolts fall. Europas företag skalar ned och i USA fokuseras på återvinning.

Framtidsutsikter och utmaningar

ANNONS

Volkswagen-koncernen räknar med att omsättningen för helåret 2025 kommer att öka med upp till 5 procent jämfört med 2024. Försäljningsmarginalen förväntas ligga mellan 5,5 och 6,5 procent. Dessa prognoser tar inte hänsyn till eventuella effekter av nyligen aviserade tullar.

Inom fordonsdivisionen förväntas investeringskvoten ligga mellan 12,0 och 13,0 procent för 2025, och nettokassaflödet förväntas vara mellan 21,3 miljarder och 53,3 miljarder kronor. Nettolikviditeten inom fordonsdivisionen förväntas vara mellan 362 miljarder och 394 miljarder kronor.

Baserat på utvecklingen fram till den 28 april 2025 förväntar sig dock Volkswagen-koncernen att försäljningsmarginalen, nettokassaflödet och nettolikviditeten kommer att ligga i den lägre delen av de tidigare kommunicerade intervallen.

Koncernen betonar att målet är att upprätthålla en stark finansierings- och likviditetsposition. Samtidigt pekar man på ett antal utmaningar, inklusive politisk osäkerhet, ökade handelsrestriktioner, geopolitiska spänningar, ökad konkurrens, volatila råvaru-, energi- och valutamarknader samt strängare utsläppskrav.

Guide: Så här prutar du smart när du köper bil

Vi har sammanställt en guide med de bästa tipsen för att lyckas med prutningen och få ett bättre pris på din nästa bil.

Rapporteringsändringar påverkar siffror

Det är värt att notera att Volkswagen har gjort justeringar i sin rapporteringslogik från och med januari 2025. Dessa justeringar påverkar bland annat redovisningen av fordonsdivisionens omsättning och kommer att leda till en lägre investeringskvot.

Enligt den nya rapporteringslogiken förväntas investeringskvoten i fordonsdivisionen minska till mellan 12 och 13 procent under 2025 och till cirka 10 procent 2027.

Resultat per varumärkesgrupp

ANNONS
  • Brand Group Core (Volkswagen personbilar, Volkswagen transportbilar, Škoda, SEAT/CUPRA): Omsättningen ökade med 8 procent, men försäljningsmarginalen minskade till 3,2 procent, främst på grund av engångsposter och en högre andel elbilar. Exklusive engångsposter var försäljningsmarginalen 4,6 procent. 
  • Brand Group Progressive (Audi, Lamborghini, Bentley, Ducati): Rörelseresultatet förbättrades något till 5,3 miljarder kronor, tack vare en förbättrad mix som kompenserade för negativa effekter från CO2-reserveringar. Försäljningsmarginalen uppgick till 3,5 procent, eller 5,9 procent exklusive engångsposter. 
  • Brand Group Sport Luxury (Porsche): Omsättningen minskade med 4 procent på grund av lägre volymer, och rörelseresultatet föll kraftigt till 7,4 miljarder kronor. Försäljningsmarginalen var 8,7 procent. Nedgången berodde främst på lägre försäljning (särskilt i Kina), högre material- och FoU-kostnader samt omstruktureringskostnader. 
  • TRATON GROUP (MAN, Scania, Navistar, Volkswagen Truck & Bus): Omsättningen minskade med 10 procent på grund av lägre försäljning hos Scania, MAN och International. Försäljningsmarginalen minskade till 6,2 procent, främst på grund av lägre kapacitetsutnyttjande. 
  • CARIAD: Omsättningen ökade med 33 procent, främst på grund av licensintäkter från programvara levererad 2024. Rörelseförlusten uppgick till 8,5 miljarder kronor. 
  • Group Mobility: Finansverksamheten hade en liten ökning av kontraktsvolymen, och rörelseresultatet bidrog med 9,6 miljarder kronor till koncernens nettoresultat, vilket är betydligt högre än föregående år tack vare ökade volymer. 

Porsche backar inte – trots tullvansinnet i USA

Finanschefen avslöjar att de inte planerar att flytta produktionen till USA, men prishöjningar kan bli oundvikliga. Porsche har meddelat att de inte har

Läs också:

Gallup: Det här är den viktigaste egenskapen för en ledare. News 55

Hittade guld värt 4 miljarder euro i trädgården – får inte röra det. E55

Microsofts nya löften till Europa i handelskriget. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS