Dagens PS

Världens gulligaste och galnaste Mini säljs

1978 Leyland Mini 'Shorty' (Foto: Car & Classic)
1978 Leyland Mini 'Shorty' (Foto: Car & Classic)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 27 maj 2025Publicerad: 27 maj 2025

Mini-entusiaster kan ibland anklagas för att ta sig själva på för stort allvar. Men den här bilen visar att det finns humor i bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Nu säljs en unik variant av den klassiska Leyland Mini: en “Shorty” från 1978 som garanterat kommer att vända på huvuden.

För den som tycker att en vanlig Mini inte är tillräckligt “mini” kommer här lösningen – en nästan komiskt kort version av Sir Alec Issigonis revolutionerande kompaktbil. Och för att göra det ännu mer underhållande är denna också taklös. Bilen är i gott skick och har ett slående färgschema. Du hittar den på Car & Classic.

1978 Leyland Mini 'Shorty' (Foto: Car & Classic)
1978 Leyland Mini ‘Shorty’ (Foto: Car & Classic)

Den förkortade Minin: En unik skapelse

En Mini “Shorty” är en radikalt modifierad version av originalet, kännetecknad av en betydligt förkortad hjulbas och ofta ett avsågat tak. Denna ombyggnad förvandlar en redan kompakt bil till en “verkligt miniatyr Mini”.

Den specifika Leyland Mini “Shorty” från 1978 som nu är till salu, byggdes om för cirka tolv år sedan och har legat i en lada i minst tio år innan den nuvarande ägaren köpte den. Enligt säljaren, som köpte bilen för ett år sedan, har den fått ett nytt batteri, nya däck och ny klädsel på sätena. Dessutom har nya mattor, nya stötfångare, en ny grill och nya kromdetaljer monterats runt om.

Bilen kör bra, men säljaren nämner att “den fortfarande behöver lite småsaker att titta på. Kanske behövs en ny handbromskabel, annars kör den väldigt bra.” Bilen har 50 000 miles (cirka 80 000 kilometer) på mätaren och har irländsk registreringsdokumentation.

1978 Leyland Mini 'Shorty' (Foto: Car & Classic)
1978 Leyland Mini ‘Shorty’ (Foto: Car & Classic)
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

För många IT-projekt misslyckas – här är misstagen du måste undvika

22 maj 2025
Relevance släpper kvartalsrapport
Spela klippet
PS Partner

Rekordstart för Relevance – ”Q1 är normalt en mardröm”

15 maj 2025

Historien om den klassiska Minin

ANNONS

Den klassiska Mini, en brittisk fordonsikon, fängslade världen från dess start 1959 fram till slutet av originalproduktionen år 2000. Den designades av Issigonis för British Motor Corporation (BMC) som svar på Suezkrisen.

Dess innovativa tvärställda motor, framhjulsdrift och kompakta gummikonfjädring revolutionerade småbilsdesignen och påverkade generationer av fordon globalt.

Under dess fyra decennier långa livstid producerades över 5,3 miljoner original-Mini, vilket cementerade dess status som den mest populära brittiska bilen genom tiderna och ett kulturellt fenomen. När en 1978 Leyland Mini S Manual var ny hade den ett indikativt pris på cirka 47 000 kronor.

1978 Leyland Mini 'Shorty' (Foto: Car & Classic)
1978 Leyland Mini ‘Shorty’ (Foto: Car & Classic)

Ingenjörskonsten bakom förkortningen

Minin är byggd med en självbärande kaross där golvplattor, kaross och större chassielement är integrerade i en enda sammanhängande struktur. Att modifiera en självbärande struktur genom att förkorta den är en komplex ingenjörsuppgift som fundamentalt förändrar fordonets ursprungliga design. Processen innebär att man skär igenom karossen och golvet, tar bort en sektion av önskad längd och sedan noggrant sammanfogar de två halvorna igen.

1978 Leyland Mini 'Shorty' (Foto: Car & Classic)
1978 Leyland Mini ‘Shorty’ (Foto: Car & Classic)

En kritisk aspekt av denna modifiering är behovet av betydande strukturell förstärkning. Utan det kompromissas den självbärande karossens inneboende styrka och stabilitet. Framgången för en sådan ombyggnad beror helt på kvaliteten på de skär-, svets- och stagningstekniker som används, eftersom felaktiga modifieringar kan leda till betydande problem som feljustering, ojämnt däckslitage och kompromissad säkerhet.

Kördynamik och säkerhet: En balansakt hos Mini

ANNONS

Att förkorta Minins hjulbas har en dubbel effekt på kördynamiken. Å ena sidan förbättrar det manövrerbarheten avsevärt, vilket leder till en mindre vändradie och snävare hantering. Den ökade smidigheten sker dock på bekostnad av stabilitet, särskilt vid högre hastigheter. Med mindre tid mellan fram- och bakhjulen som möter vägojämnheter är fordon med kort hjulbas mer mottagliga för instabilitet och kan kännas mindre förutsägbara över gupp och ojämna ytor.

1978 Leyland Mini 'Shorty' (Foto: Car & Classic)
1978 Leyland Mini ‘Shorty’ (Foto: Car & Classic)

Krockdugligheten hos ett fordon, särskilt en klassisk, är direkt kopplad till dess strukturella integritet. Original-Mini, designade för årtionden sedan, saknar moderna säkerhetsfunktioner som tillräckliga deformationszoner och krockkuddar. Att införa en “Shorty”-modifiering komplicerar ytterligare detta inneboende säkerhetsunderskott.

Om modifieringarna inte är utformade och utförda av mycket skickliga ingenjörer med en djup förståelse för krockdynamik och förstärkta till moderna standarder, äventyras fordonets förmåga att skydda sina passagerare vid en kollision allvarligt.

1978 Leyland Mini 'Shorty' (Foto: Car & Classic)
1978 Leyland Mini ‘Shorty’ (Foto: Car & Classic)

Att äga en “Shorty” Mini i Sverige: En juridisk labyrint

Att äga och köra en kraftigt modifierad bil som en “Shorty” Mini i Sverige innebär att navigera i ett komplext nätverk av lagar och regler, särskilt gällande fordonsklassificering, inspektioner, bilimport och bilförsäkring.

I Sverige kategoriseras fordon som genomgått betydande modifieringar i två primära klassificeringar av Transportstyrelsen: “ombyggt fordon” och “amatörbyggt fordon”. En “Shorty” Mini, med sin grundläggande ändring av chassit och karossen genom att förkorta hjulbasen, skulle nästan säkert klassificeras som ett “amatörbyggt fordon” på grund av de omfattande strukturella förändringarna. Denna klassificering innebär strängare krav för inspektion och godkännande.

Sveriges Fordonsbyggares Riksorganisation (SFRO) spelar en avgörande roll i det svenska regelverket för modifierade bilar. SFRO är en oberoende organisation, med mandat från Transportstyrelsen, att inspektera och certifiera amatörbyggt fordon och ombyggt fordon innan de kan genomgå slutlig registreringsbesiktning av officiella besiktningsorgan.

ANNONS

Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.

Att importera en kraftigt modifierad bil som en “Shorty” Mini från Irland till Sverige innebär specifika utmaningar, särskilt gällande klassificering och tillhörande tullar. Medan fordon som är 30 år eller äldre potentiellt kan klassificeras som “samlarfordon av historiskt eller etnografiskt intresse” för att få tullfri behandling, skulle en “Shorty” Mini uttryckligen inte kvalificera sig för detta undantag.

Därför skulle standardimportprocedurer och avgifter gälla, vilket vanligtvis innebär 10 procent tull och 25 procent moms, beräknat på inköpspris, fraktkostnader, försäkring och hanteringskostnader som uppkommit för transport till EU:s gräns.

Att försäkra ett specialbyggt fordon som en “Shorty” Mini i Sverige kräver specialiserad bilförsäkring, eftersom vanliga bilförsäkringar sannolikt inte täcker sådana omfattande modifierade bilar på grund av deras förändrade strukturella integritet och prestandaegenskaper.

1978 Leyland Mini 'Shorty' (Foto: Car & Classic)
1978 Leyland Mini ‘Shorty’ (Foto: Car & Classic)

Marknadsvärde och ägaröverväganden

Marknaden för klassiska Mini är robust, med priser som varierar avsevärt baserat på skick, originalitet och specifik variant. Standard klassiska Mini i gott skick ligger vanligtvis mellan 75 000 och 125 000 kronor.

Däremot verkar “Shorty” Mini-ombyggnader uppta ett mer nischat och generellt lägre prissegment på marknaden. En 1978 Leyland Mini “Shorty” i Nordirland listades nyligen för 69 000 kronor. Dessa siffror tyder på att även om “Shorty” Mini är unika och uppseendeväckande, kan deras extrema modifiering och de inneboende utmaningarna i samband med dem (t.ex. strukturell integritet, laglighet) begränsa deras attraktionskraft för en bredare samlarmarknad.

Att äga en 1978 Leyland Mini “Shorty” är utan tvekan en distinkt upplevelse. Dess dramatiskt reducerade storlek och unika proportioner garanterar att den kommer att “vända huvuden oavsett”. För entusiaster ligger attraktionen i dess extrema anpassning och den “roliga” och “sportiga” körkänslan som en kortare hjulbas kan ge. Det är ett åtagande som kräver inte bara passion utan också en betydande investering i ingenjörsexpertis och noggrann efterlevnad för att säkerställa både njutning och ansvarsfullt ägande.

ANNONS

BMW pausar produktionen av eldrivna Mini

BMW har tillfälligt lagt planerna på att tillverka eldrivna Mini-modeller i Oxford på is. Istället kommer produktionen att ske i Leipzig och Kina under

Missa inte:

Varningen: Vräkningar bland äldre ökar fort. News 55

5 tips: Så går du i pension – steg för steg. E55

Tencent och Baidu visar korten – så rundar de USA:s AI-blockad. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS