Dagens PS

Trots misstro: Därför är bilförsäljaren viktig

En undersökning som visar på en dubbelmoral hos svenska folket. (Foto: Wayke och Getty Images)
En undersökning som visar på en dubbelmoral hos svenska folket. (Foto: Wayke och Getty Images)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 16 juli 2025Publicerad: 16 juli 2025

Svenskarnas förtroende för bilförsäljare är lågt, men paradoxalt nog vill åtta av tio träffa dem vid bilköp.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

En ny Sifo-undersökning, utförd på uppdrag av Wayke och Bilia, avslöjar en komplex bild av svenskarnas förtroende för olika yrkesgrupper.

Trots att bilförsäljare och politiker hamnar i botten när det kommer till allmänhetens förtroende, visar studien en paradoxal sanning: det personliga mötet med en bilförsäljare anses fortfarande vara avgörande för de allra flesta bilköpare.

Det här är en historia om hur bilden av en hel bransch formas, och hur den kan vara mer nyanserad än vad siffrorna först ger sken av.

Guide: Allt du behöver veta om företagsbilar

Att välja den perfekta företagsbilen kan kännas som en snårig resa, men oroa dig inte – vi har skapat den ultimata guiden som förenklar varje steg.

Bilförsäljare och politiker i förtroendebotten

Enligt den senaste Sifo-undersökningen, som genomfördes av Wayke och Bilia, placerar svenskarna bilförsäljare och politiker längst ner på förtroendeskalan.

Nästan sex av tio svenskar, 55 procent, ger bilförsäljare ett bottenbetyg i förtroende.

Detta är en markant ökning med tio procent jämfört med en liknande undersökning från 2018, då politiker intog den sista platsen. Detta skifte tyder på en växande skepticism mot bilförsäljarkåren.

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Nöje & Underhållning

Peter Jöback bjuder hem publiken till sin egen trädgård

10 juli 2025

Paradoxen: det personliga mötet är avgörande

ANNONS

Trots det låga förtroendet visar undersökningen en slående paradox: hela 83 procent av svenskarna anser att det fysiska mötet med en bilförsäljare i en bilhall är viktigt vid ett bilköp.

Dessutom upplever 22 procent av de tillfrågade att bilförsäljare karaktäriseras som rådgivande.

Martin Fransson, vd på Wayke. (Foto: Wayke)
Martin Fransson, vd på Wayke. (Foto: Wayke)

Martin Fransson, vd på Wayke och själv med en bakgrund som bilförsäljare, beskriver detta som en “hatkärlek”. Han menar att svenskarna inser att rollerna som bilförsäljare, och även mäklare som hamnar på tredje plats nedifrån, behövs.

“Det rör sig om de två största köpen vi gör i livet och en hel del blandade känslor. Oftast behöver vi låna stora summor pengar vilket såklart färgar inställningen till köpet”, säger Fransson.

Branschens utmaningar och åtgärder

Anders Rydheimer, kommunikationsdirektör på Bilia (Foto: Wayke)
Anders Rydheimer, kommunikationsdirektör på Bilia (Foto: Wayke)

Att 61 procent av svenskarna uppfattar bilförsäljare som påstridiga och 30 procent som arroganta är något som Anders Rydheimer, kommunikationsdirektör på Bilia, ser allvarligt på. Han menar att trots att Bilias egna kundundersökningar visar på hög kundnöjdhet, vill de förstå hur branschen uppfattas i stort.

“Det kan verka konstigt att vi som bilhandlare vill undersöka dessa utmaningar men vi vill förstå mer om vad man tänker om branschen vi verkar i och vad man önskar sig från oss”, säger Rydheimer.

ANNONS

Han understryker att hela bilhandeln har ett ansvar för att förbättra sitt anseende och att de kommer att fokusera på detta framåt för att bidra till en mer positiv syn på branschen.

Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.

Oseriösa aktörer hotar branschens rykte

En oroande siffra från undersökningen visar att 43 procent av svenskarna inte ser att etiskt och ansvarsfullt företagande förekommer i bilbranschen. Ännu fler, 58 procent, bedömer att organiserad brottslighet är vanligare.

Fransson på Wayke nyanserar dock bilden och menar att det är en liten skara små, oseriösa aktörer som färgar bilden av branschen. Dessa aktörer annonserar ofta med fejkade annonser och felaktiga uppgifter, och utger sig inte sällan för att vara privatpersoner för att undvika ansvar.

“Som annonsplattform har vi ett jätteansvar, när vi stryper deras möjlighet att annonsera så gör vi det väldigt svårt för dem. Branschen behöver sluta upp för att tvinga ut dom som inte hör hemma här”, menar Fransson.

Varannan ny bil leasas – elbilar står för den största ökningen

Privatleasing är återigen svenskarnas favorit när det gäller att skaffa ny bil. Elbilar står för den största ökningen – och vissa län utmärker sig rejält.

Andra intressanta fynd från undersökningen

Undersökningen belyser också andra intressanta aspekter av svenskarnas syn på bilförsäljare:

ANNONS
  • Klädkod: 32 procent ser det som negativt att bilförsäljare bär kostym, medan endast 3 procent har problem med profilkläder. Hela 39 procent ser profilkläder som något positivt.
  • Bilbedrägerier: 13 procent antar att bilbedrägerier är vanliga, och totalt 70 procent tror att de förekommer inom bilhandeln.
  • Förtroendenivåer: Endast sex procent känner ett ganska stort förtroende för bilförsäljare, medan 35 procent varken känner litet eller stort förtroende.
  • Digitala köp: Hela 68 procent kan inte tänka sig att köpa en bil helt digitalt eller online.
  • Ökad ärlighet: 39 procent menar att ökad ärlighet är den faktor som i störst utsträckning skulle öka deras förtroende för bilförsäljare.

Lista: Bästa hybridbilarna med fyrhjulsdrift 2025

När bilvärlden alltmer fokuserar på elektrifiering, har hybridfordon gått från att vara nischade alternativ till att bli en central del av marknaden. Det

Missa inte:

Life science i kris: “Ett stort problem för mänskligheten”. News 55

Så gungar din pension av börsens oro: Pyramidens fyra byggstenar. E55

“SEO efter Google – hur du syns när ingen längre söker”. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS