Toyota testar nytt sätt att samla in kördata, och vill låta bilägare tjäna pengar på informationen.
Toyota vill ha dina data – och är redo att betala för dem


Mest läst i kategorin
Toyota planerar att ta datainsamlingen till nästa nivå.
En ny patentansökan avslöjar att biltillverkaren vill börja betala förare för att dela med sig av information från sina bilar.
Något som kan förändra hur bilindustrin hanterar data och transparens framöver. Det skriver Carbuzz.
Nytt patent: Data mot pengar
Det är välkänt att biltillverkare samlar in stora mängder data från sina fordon, men sällan har bilägarna själva haft något att vinna på det.
Toyota vill nu ändra på den balansen.
Enligt dokumentation som CarBuzz tagit del av har bolaget tagit fram ett system som både validerar och värderar data som skickas in från bilens sensorer.
Om informationen anses bidra till förbättringar av säkerhet, mjukvara eller självkörande system.
Exempelvis genom att identifiera hinder, väghål eller ovanliga trafikscenarier, kan ägaren få betalt.
Om datan inte uppfyller kriterierna raderas den automatiskt utan ersättning. Toyota framhåller att all insamling ska ske med förarens tillstånd.
Föraren kan när som helst ge eller återkalla sitt samtycke, vilket enligt patentet även kan göras inför varje enskild resa.
Senaste nytt
Viktig för framtidens AI och säkerhetssystem
Syftet är inte att sälja information vidare till försäkringsbolag eller tredje part, som vissa andra tillverkare har anklagats för, utan att använda verkliga kördata för att träna artificiell intelligens och förbättra företagets säkerhetssystem.
Toyota uppger att man behöver enorma mängder realistisk information för att utveckla nästa generations självkörningsteknik och förarassistans.
Det kan handla om specifika situationer, som en vildsvinsolycka på en landsväg eller en fallande gren som stör sensorerna.
Sådana händelser är svåra att simulera, men avgörande för att göra bilarna säkrare.
En ny era för datatransparens
Bilindustrin står inför en snabbt växande dataekonomi.
Enligt uppskattningar kan fordonsdata vara värd upp till 400 miljarder dollar årligen år 2030.
Toyotas initiativ kan därför ses som ett försök att inte bara öka transparensen, utan också ge bilägarna en del av den potentiella vinsten.
Om systemet blir verklighet kan framtidens bilägare alltså få betalt.
Inte för att köra mer, utan för att deras bil vet mer.
Missa inte:
Volvo överraskar elbilskunder: Erbjuder gratis hemmaladdning i ett helt år (Dagens PS)
Teslas försäljning störtdyker – rasar 89 procent på en månad (Dagens PS)

Bevakar nyheter inom bil och techsektorerna.

Bevakar nyheter inom bil och techsektorerna.

Just nu får du ett riktigt bra pris på Sveriges mest valda hemlarm med brand- och inbrottsskydd. Räkna ut ditt pris och ta del av erbjudandet












