BILTEST: BMW M440i xDrive Coupé.
Den nya generationen 4-serien har väckt en hel del känslor kopplade till den nya grillens utformning. Uttryck som t.ex. ”bävertänder” har ofta förekommit men hur ser bilen ut i verkligheten? Dagens PS var först att testa modellen och få en närmare titt på designen.

ANNONS

Jag måste erkänna att även jag tillhörde den stora skara som ifrågasatte designavdelningens radikala utformning av grillen, en utformning som vi kommer att se även på den nya elbilen i4. Men låt mig säga att alla tveksamheter var som bortblåst när jag hämtade bilen för en veckas tester i september.

Nya BMW 4-serien – design som berör
Personligen tycker jag att 4-serien bjuder på en läcker exteriör. (Foto: Håkan Nilsson)

Designen växer mer än man tror

Visst är grillen en aning stor men nummerskyltens placering eliminerar upplevelsen av att grillen ska vara oproportionerligt stor. Istället förmedlar designen en kraftfull och sportig attityd som känns väl avvägd i förhållande till bilens övriga sportiga design som påminner en hel del om en mindre 8-serie. Jämfört med föregångaren så föredrar jag denna modell vilken dag som helst.

Nya BMW 4-serien – design som berör
Baktill påminner 4-serien om 8-serien. (Foto: Håkan Nilsson)

Interiören känns igen från Z4

Jag tänker inte gå in på att försöka beskriva designen i detalj utan låter istället bilderna tala sitt språk. Interiört så känner vi igen oss från nya Z4. En logisk och fantastisk förarmiljö som kompletterats med marknadens kanske skönaste säten. Modellen uppges vara fyrsitsig, men ärligt talat, vem vill egentligen ”knö” in sig i baksätet?

Nya BMW 4-serien – design som berör
Härlig förarmiljö med marknadens kanske skönaste stolar. (Foto: Håkan Nilsson)

Nej, detta är mer en tvåsitsig sportbil med möjlighet att vid något enstaka tillfälle placera ett barn eller extra packning i baksätet. Bagagerummet på 445 liter klarar lätt av en semesterpackning för två och att ta ut denna härliga ”maskin” på semester är något jag gärna skulle vilja göra. Nya BMW 4-serien är bättre på alla punkter och det vill inte säga lite.

Nya BMW 4-serien – design som berör
Bagageutrymmet räcker väl till för två på en lång semesterresa i Europa. (Foto: Håkan NIlsson)

Teknik och köregenskaper imponerar

Om vi tar en titt under skalet på M440i xDrive så hittar vi en rak sexa med dubbelturbo på 374 hk som ger en acceleration 0-100 km/h på 4,5 sekunder. Det är något långsammare än föregångaren men inget som man märker av. Toppfarten är begränsad till 250 km/h.

Nya BMW 4-serien – design som berör
Den raka sexan med dubbelturbo levererar 374 hk och det räcker gott och väl för en härlig prestanda. (Foto: Håkan Nilsson)

Oavsett om man vill glida fram bekvämt på en långfärd eller inta en mer aktiv körstil på krokiga småvägar, så blir man definitivt inte besviken. Nya BMW M440i xDrive erbjuder en balanserad känsla där man kan pressa bilen till det yttersta utan obehagliga överraskningar. Prestandan med den förnämliga fyrhjulsdriften, 500 Nm vridmoment och den sköna 8-stegade Steptronic-lådan gör i princip all körning till en ren fröjd.

Sammanfattning

Betraktarens uppfattning om design är en individuell smaksak. Tyvärr kan den diskussionen ta över fokus från objektets övriga värden. Så var det i början av 2000-talet då BMW:s designer Chris Bangle utmanade med linjer som delade världens uppfattning. Samma sak utspelar sig nu med nya 4- och 3-seriens grill som ofta jämförs med stora bävertänder men som ser mycket bättre ut i verkligheten än på bild.

ANNONS
ANNONS
Nya BMW 4-serien – design som berör
En av mina favoriter. (Foto: Håkan Nilsson)

Som du säkert förstår så gillar jag den här designen. Den är aggressiv och utmanar. Den går inte samma väg som de flesta andra märken och modeller utan vågar sticka ut. Det känns fräscht och helt rätt eftersom designen speglar bilens härliga egenskaper som både GT-vagn och renodlad sportbil. Om du inte tror mig så testa själv. Jag tror att du kommer att bli förvånad, precis som jag blev i september 2020.

Teknisk data och pris BMW M440i xDrive Coupé

Motor: 6-cylindrig bensinmotor med dubbelturbo på 374 hk
Max vridmoment: 500 Nm vid 1.600-4.500 varv/min
Kraftöverföring: 8-stegad Steptronic Sport-låda.
Prestanda: 0–100 km/h på 4,5 sek och toppfart 250 km/h
Bl. förbrukning (WLTP): 8,2-7,5 l/100km
CO2-utsläpp: 186-170 g/km
Pris från: 663.600 kr

Läs mer om BMW 4-serien här.