Dagens PS

Teslas ledning reagerar på falska anställningsrykten

Många turer om personalen på Tesla. (Foto: Evan Vucci och Damian Dovarganes/AP/TT)
Många turer om personalen på Tesla. (Foto: Evan Vucci och Damian Dovarganes/AP/TT)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 30 juni 2025Publicerad: 30 juni 2025

En oväntad vändning har skakat om elbilsjätten Tesla, då rykten om en strategisk topprekrytering snabbt dementerades.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Händelsen belyser den volatilitet som omger företaget och dess ambitioner inom självkörande teknik, samtidigt som bolaget kämpar med fallande försäljningssiffror och ett alltmer konkurrensutsatt marknadsklimat.

Förvirring kring ryktad topprekrytering

Under en kort tid verkade det som om Tesla hade gjort ett betydande strategiskt drag genom att anställa Henry Kuang, tidigare chef för autonomi på Cruise, General Motors nedlagda dotterbolag för självkörande fordon.

Rapporter indikerade att Kuang skulle tillträda som “direktör för AI och djupinlärning för autonom körning” hos Tesla. En sådan rekrytering skulle ha signalerat att Tesla sökte extern expertis för att stärka en avdelning som upplevt flera uppmärksammade avhopp, skriver Arena EV och Reuters.

Nyheten dementerades dock snabbt. Ashok Elluswamy, Teslas chef för Autopilot och AI, använde sociala medier för att kalla rapporterna för “falska nyheter”. Källan till missinformationen visade sig vara en övertygande, men bedräglig, LinkedIn-profil skapad för Kuang.

Inlägg på X av @aelluswamy.
Inlägg på X av @aelluswamy.

Profilen har sedan dess tagits bort, men den listade den nya rollen hos Tesla och var tillräckligt trovärdig för att plockas upp av flera nyhetsorganisationer, skriver ArenaEV.

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

För många IT-projekt misslyckas – här är misstagen du måste undvika

22 maj 2025

Turbulens hos Cruise och Tesla

ANNONS

Denna märkliga händelse kastar ljus över de bredare utmaningarna som både Tesla och det som återstår av Cruise står inför. GM:s Cruise var tidigare en stor aktör inom robotaximarknaden, men en rad olyckor under 2023, inklusive en allvarlig incident i San Francisco, ledde till att hela flottan stoppades.

I december 2024 meddelade GM att de skulle upphöra med finansieringen av det ambitiösa och kostsamma projektet och istället integrera delar av Cruise-teamet i sina interna ADAS-program för konsumentfordon. Detta lämnade många av dess toppingenjörer, som Kuang, utan anställning.

Tesla har brottats med egna interna problem, särskilt inom den avdelning som Kuang ryktades ha anslutit sig till. Företaget har upplevt en betydande “brain drain” från sina Autopilot- och självkörningsteam.

Under årens lopp har nyckelpersoner som Andrej Karpathy, tidigare chef för AI och Autopilot Vision, och Drew Baglino, Senior Vice President för drivlina och energiteknik, lämnat företaget. I år har trenden fortsatt med avhopp av David Lau, Vice President för mjukvaruutveckling, och Milan Kovac, som ledde ingenjörsarbetet för Optimus-roboten, rapporterar ArenaEV.

Ny vändning i Tesla-bråket – kan avtal vara på gång?

Efter över 600 dagars strejk öppnar IF Metall för nya lösningar i Tesla-konflikten. Kan detta oväntade besked leda till ett avtal? Efter över 600 dagar av

Försäljningsras och strategiska skiften

Den snabba omsättningen av chefer har väckt frågor om stabilitet och kultur inom en av Teslas mest kritiska avdelningar. Företaget har traditionellt sett föredragit att befordra yngre ingenjörer internt framför att göra uppmärksammade externa rekryteringar, vilket gjorde ryktet om Kuang både överraskande och, för vissa observatörer, ett välkommet tecken på en potentiell strategiförändring.

Incidenten inträffade mot bakgrund av ytterligare nylig chefsomsättning, med rapporter som bekräftar att Afshar, en högre chef beskriven som Musks högra hand, och HR-chefen för Nordamerika, Jenna Ferrua, har lämnat företaget, enligt ArenaEV.

Tesla går igenom en av de tuffaste perioderna i sin historia. Försäljningen faller på viktiga marknader, utrullningen av Cybertruck är problematisk och fokus skiftas mot oprövade satsningar som Robotaxi. Avskedandet av Afshar, vice vd med ansvar för verksamheten i Nordamerika och Europa, avslöjar ett växande tryck inom elbilsjätten när den står inför ökande utmaningar, skriver ArenaEV.

ANNONS

Tesla i blåsväder efter självkörningspremiär – myndigheter utreder

Teslas självkörande Robotaxi visades upp i Austin – men fordonens märkliga beteende väckte oro och ledde till myndighetskontakt. När Tesla i helgen visade

Afshars avgång sammanfaller med dystra försäljningssiffror. I Europa har Teslas försäljning sjunkit kontinuerligt i fem månader. Data från maj visade en minskning på 41 procent jämfört med föregående år i nybilsregistreringar inom Europeiska unionen. Situationen är inte mycket ljusare i Nordamerika, där analytiker förutspår en stor nedgång i leveranser för andra kvartalet 2025, potentiellt så högt som 18 procent jämfört med föregående år. Globalt förväntas de totala leveranserna för kvartalet minska med minst 10 procent, allt samtidigt som företagets aktie har sett en nedgång på 19 procent i år, enligt ArenaEV.

Elbilsmarknaden blir allt mer trång, med europeiska och kinesiska biltillverkare som tar marknadsandelar. Medan den totala marknaden växer, krymper Teslas andel, med många som pekar på en åldrande modellpark och varumärkesskador kopplade till Musks polariserande politiska aktiviteter och uttalanden.

Till företagets problem kommer utmaningarna kring Cybertruck. Efter en initial hysteri har efterfrågan nu sjunkit till nivåer som inte motiverar produktionen, och osålt lager av Cybertruck växer för varje dag, enligt ArenaEV.

Milstolpe: Första Tesla-bilen levererad helt utan förare

Elon Musk fyllde 54 år i helgen, och passade på att ge sig själv en födelsedagspresent.  På fredagen genomförde Tesla sin första helt förarlösa

Missa inte:

Årets stjärnor: Bilarna som tog hem topputmärkelserna. Dagens PS

Den är svensk, snabbast och kostar 57 miljoner. Dagens PS

En oväntad vinnare: Varför denna elbil tog hem folkets pris. Dagens PS

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS