Elbilsmarknaden i EU förändras snabbt när kinesiska tillverkare växer i rekordfart och Teslas dominans försvagas tydligt.
Tesla tappar mark i Europa – konkurrenterna tar över kraftigt


Tesla förlorar nu tydligt greppet om den europeiska bilmarknaden.
Nya registreringssiffror visar att den amerikanska elbilstillverkaren tappar både volym och marknadsandel, samtidigt som kinesiska konkurrenter tar stora kliv framåt.
Utvecklingen markerar ett skifte i maktbalansen på Europas snabbt föränderliga elbilsmarknad.
Under november registrerade Tesla 12 130 nya bilar inom EU. Det är en kraftig nedgång jämfört med samma månad året innan, då 18 430 fordon registrerades.
Teslas marknadsandel föll därmed från 2,1 till 1,4 procent, enligt branschstatistik från European Automobile Manufacturers’ Association. Det skriver The Guardian.
Kinesiska tillverkare rusar fram
Samtidigt som Tesla backar ökar konkurrensen snabbt från Kina.
BYD stod för den snabbaste tillväxten i Europa, där registreringarna nästan tredubblades fram till november och nådde omkring 42 500 bilar.
Även statligt ägda SAIC, som äger varumärket MG, fortsatte att växa med en försäljningsökning på 26 procent till totalt 217 000 bilar.
Båda bolagen erbjuder inte bara rena elbilar utan även hybridmodeller.
Just hybrider har blivit allt viktigare i Europa och stod för 44 procent av alla nyregistreringar under perioden.
Kombinationen av eldrift och förbränningsmotor gör dem attraktiva för konsumenter som tvekar inför fullt elektriskt.
Läs mer: Självkörande Tesla kraschar under direktsändning – Dagens PS
Senaste nytt
Politik och teknik i motvind
Trots Teslas tapp ökade andelen rena elbilar på EU-marknaden till 18,8 procent under årets första elva månader, motsvarande cirka 2,3 miljoner bilar.
Det visar att efterfrågan på eldrift fortsätter att växa, men inte nödvändigtvis till Teslas fördel.
Samtidigt har europeiska biltillverkare intensifierat sitt lobbyarbete för att mildra EU:s framtida utsläppskrav.
EU har nyligen bekräftat att upp till tio procent av nybilsförsäljningen även efter 2035 får bestå av fordon med förbränningsmotor, vilket gynnar hybrider.
För Tesla innebär utvecklingen ett ökat strategiskt tryck.
Bolaget är den enda renodlade elbilstillverkaren i statistiken, medan konkurrenterna sprider riskerna över flera drivlinor.
Resultatet är en mer fragmenterad marknad där pris, modellutbud och politiska beslut spelar allt större roll.
Det europeiska elbilsskiftet fortsätter, men Teslas roll som självklar ledare är inte längre given.
Missa inte:
Teslas dörrar går inte att öppna – 15 personer har dött – Dagens PS
Christer Gardell: Ingen katastrof om S tar över – Dagens PS

Bevakar nyheter inom bil och techsektorerna.

Bevakar nyheter inom bil och techsektorerna.

Är du en bilentusiast som själv ser efter din bil? Hitta och jämför bildelar online från ledande tillverkare i vår svenska webbutik. Att köpa bildelar av hög kvalitet på nätet för alla fordonsmodeller är enkelt – vi hjälper dig att hitta rätt reservdelar med bara några få klick!










