”Det är skrämmande och väldigt farligt att köra så snabbt”.

ANNONS

Det säger Christian von Koenigsegg apropå att fartvidundret, Agera RS, kan nå ännu högre farter än vad den redan gjort.

”Varken bil eller däck sätter gränser som inte tillåter 300 miles per hour”, skriver Teknikens Värld – som hänvisar till The Drive – och  berättar att det var i november som Koenigseggs Agera RS drämde till med världsrekord i högsta toppfart för en produktionsbil – och ytterligare fyra rekord alltså på en raksträcka i Nevada-öknen.

Här är alla fem rekorden i följd: Högsta hastighet för en produktionsbil (447,19 km/h – 277,87mph), högsta hastighet uppnådd på allmän väg (457,94 km/h – 284,55 mph), snabbaste 0-400-0 km/h-körningen någonsin (33,29 sekunder), snabbaste flygande kilometern på allmän väg (445,63 km/h – 276,9 mph) och snabbaste flygande engelsk milen på allmän väg (444,76 km/h – 276,36 mph).

Agera RS krossade allt motstånd, framgår det, men trots den tuffa körningen var däcken, Michelin Pilot Sport Cup 2, förhållandevis fräscha efteråt. Däcken skulle till och med klara högre hastigheter, 300 mph (482,8 km/h), med lite korrigeringar.

”Om någon vill slå det rekordet är det mycket genomförbart. Bilen skulle behöva högre varvtal och en längre utväxling, men vi skulle kunna nå 300 mph här och nu. Det är skrämmande och väldigt farligt att köra så snabbt, eftersom det finns många okontrollerade aspekter, så som djur, marklöpare, ojämnheter, vind. Det är genomförbart, men det är inte vårt mål”, säger Christian von Koenigsegg till The Drive, enligt Teknikens Värld.

ANNONS
ANNONS

Michelins produktionschef Eric Schmedding tillägger att ”ytterligare verifieringar” krävs för att köra i över 300 mph.