Dagens PS

Subarus hemliga plan för att utmana elbilarna

Subaru BRZ 2025, alltså ingen framtidsbil. (Foto: Subaru)
Subaru BRZ 2025, alltså ingen framtidsbil. (Foto: Subaru)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 01 aug. 2025Publicerad: 01 aug. 2025

Subaru står inför ett vägskäl. Med allt strängare utsläppskrav i Europa har den ikoniska sportbilen BRZ fått det svårt.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Nu överväger företaget att ge sportcoupén en helt ny skepnad, en som inte bränner något bränsle alls. Detta drag skulle inte bara kunna säkra bilens framtid utan också innebära en efterlängtad återkomst till den europeiska marknaden.

Men innan det sker måste en annan utmaning klaras av.

Återkomst på marknaden

Den första BRZ-modellen, som lanserades 2011, följdes av en andra generation 2020. Båda modellerna var utrustade med boxermotorer utan elektrifiering.

På grund av de tuffa utsläppskraven i Europa har BRZ gradvis försvunnit från regionen. Den nuvarande modellen har endast sålts i ett mycket begränsat antal på vissa marknader, vilket har lämnat Subaru utan en sportbil i sitt europeiska utbud.

Subaru BRZ (Foto: Subaru)
Subaru BRZ (Foto: Subaru)
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Nöje & Underhållning

Peter Jöback bjuder hem publiken till sin egen trädgård

10 juli 2025

Elektrifiering är på bordet

Enligt David Dello Stritto, vd för Subaru Europa, har företaget nu börjat överväga en framtid där BRZ kan komma tillbaka med ett helelektriskt drivsystem. Till den brittiska tidningen Autocar sa han att “våra alternativ är öppna”.

Stritto betonade dock att Subarus kortsiktiga prioritet är att lansera elektriska suvar. Först när den satsningen har lyckats kan företaget fokusera på sportigare projekt.

ANNONS

Tidigare i år antydde Stritto att elektrifiering kan vara rätt väg framåt för divisionen STI, Subarus prestandaavdelning, just på grund av utsläppslagarna.

“Med en elbil får du kraft och prestanda, och du har ett fyrhjulsdrivet system. Vi arbetar på mer sportiga modeller, och elektrifiering gör att vi kan göra detta”, förklarade han.

Subaru BRZ (Foto: Subaru)
Subaru BRZ (Foto: Subaru)

Även Inoue Masahiko, global chef för elbilar på Subaru, medgav att en elektrisk BRZ övervägs som en del av samarbetet med Toyota.

Masahiko förklarade att “vi övervägde att elektrifiera BRZ och GT86, men win-win-förhållandet är viktigare, och för tillfället kan vi inte få den typ av fördelar för båda sidor”.

Konceptbilen som pekar mot framtiden

Den mest konkreta ledtråden till Subarus elektriska sportbilsplaner är Sport Mobility Concept från 2023. Konceptbilen har en tvådörrars coupé-kaross, futuristisk design och en hög markfrigång.

2023 Subaru sport mobility concept (Foto: Subaru)
2023 Subaru sport mobility concept (Foto: Subaru)

Den är ungefär lika stor som BRZ men drivs av en elektrisk motor som ger kraft till alla fyra hjul. Specifikationerna för konceptbilen har inte offentliggjorts, men Subarus nuvarande elektriska bilar med dubbla motorer genererar upp till 377 hästkrafter.

ANNONS

Detta skulle vara mer än tillräckligt för en sportig coupé.

En hybridversion av den nuvarande BRZ-modellen är inte ett alternativ på grund av begränsat utrymme, säger Masahiko. Att istället bygga en helt ny eldriven sportbil från grunden skulle vara en enklare och mer effektiv lösning.

Tullsmällen för lyxbilstillverkarna – 8,59 miljarder kronor

De globala lyxbilstillverkarna Porsche, Mercedes-Benz Group och Aston Martin har nyligen uttryckt allvarliga farhågor kring de amerikanska importtullarna.

Missa inte:

Slipp getingarna under sensommaren. News 55

Så mycket bör du ha på sparkontot – experternas råd. E55

Första riktiga AI-mätningen – det här yrket drabbas hårdast. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS