Dagens PS

Slates vd: "Vill ha kul bakom ratten igen"

Slates vd, Chris Barman, slår ett slag för roligare bilkörning. (Foto: Tesla och LinkedIn)
Slates vd, Chris Barman, slår ett slag för roligare bilkörning. (Foto: Tesla och LinkedIn)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 30 apr. 2025Publicerad: 30 apr. 2025

Ny utmanare skakar elbilsmarknaden. Amerikanska Slate satsar på en oväntad strategi. Läs mer om deras revolutionerande grepp.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Elbilsvärlden står inför en potentiell revolution, och det är inte de vanliga lyxmärkena som leder anfallet. Slate, en nykomling med bas i USA, har nämligen siktet inställt på att förändra spelreglerna genom att erbjuda en eldriven pickup som fokuserar på enkelhet, prisvärdhet och framför allt – körglädje, skriver Business Insider.

I en tid där biltillverkarna tycks överträffa varandra i att integrera gigantiska touchskärmar och avancerade, ibland onödiga, tekniska lösningar, väljer Slate en annan väg.

Ganska ren och rak i sina former men kan omvandlas till en suv av dig. (Foto: Slate)
Ganska ren och rak i sina former men kan omvandlas till en suv av dig. (Foto: Slate)

Enkelhet som trumf – slår ett slag för basala behov

Chris Barman, vd för Slate och med en lång karriär inom fordonstillverkning i bagaget, är övertygad om att det finns en betydande marknad för elbilar som inte kostar skjortan och som prioriterar en engagerande körupplevelse. Hon menar att många konsumenter känner sig överväldigade av den ständigt ökande komplexiteten i moderna bilar och längtar efter ett fordon som bara fungerar, utan en massa distraherande lull-lull.

Så här ser den ut, antingen som pick-up eller suv. (Foto: Slate)
Så här ser den ut, antingen som pick-up eller suv. (Foto: Slate)

Slates första modell, en elektrisk pickup, är designad för att vara just detta. Med ett utgångspris på cirka 300 000 svenska kronor (omräknat från 28 000 dollar) positionerar den sig som ett mycket attraktivt alternativ på marknaden, särskilt om de nuvarande skatterabatter i USA fortsätter att gälla, vilket potentiellt kan sänka priset ytterligare.

Barman understryker att det finns en stor grupp människor som behöver säker, pålitlig och framför allt prisvärd transport – och det är just den gruppen Slate vänder sig till. Hennes personliga erfarenheter från uppväxten på en farm, med en enkel men pålitlig pickup som gav henne frihet, har starkt influerat företagets filosofi.

Jeff Bezos hemliga miljardsatsning

I det tysta, långt från strålkastarljuset, pågår en revolution. En dold elbilsstartup, i hemlighet finansierad av ingen mindre än Jeff Bezos, förbereder

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Mer än bara transport – en plattform för personlig anpassning

Det unika med Slates pickup är dess genomtänkta modularitet. Med över hundra olika tillbehör som kunderna själva kan lägga till och byta ut, skapas en helt ny nivå av anpassningsbarhet. Oavsett om det handlar om praktiska lösningar som lastsystem, underhållningsfunktioner för långresan eller till och med möjligheten att transformera bilen från en pickup till en rymlig familje-SUV, ger Slate ägarna verktygen att skräddarsy sitt fordon efter sina specifika behov och livsstilar. Denna flexibilitet är något som få andra tillverkare kan erbjuda i dagsläget och kan visa sig vara en stark konkurrensfördel.

Genom att satsa på direktförsäljning online kapar Slate inte bara kostnader för mellanhänder utan skapar också en närmare relation till sina kunder. Konceptet “Slate University” med instruktionsvideos ska dessutom göra det enkelt för ägarna att själva montera tillbehör och förstå bilens funktioner. Nu återstår det att se om Slates vision om en enkel, prisvärd och rolig elbil kan slå rot i en marknad som annars präglas av allt mer avancerad teknologi och höga prislappar.

Slate: Bygg din egen elbil för under 200 000 kr

Bilmärket Slate Auto lovar att du kan modifiera din elbil precis hur du vill. Du får också foliera den och ge den ett namn. En ny amerikansk uppstickare

Läs också:

Mördarceller minns och angriper äggstockscancer. News 55

Fel att höja betalningen till svensk pension, tycker arbetsgivarna. E55

Palantir trotsar techfrossan: “Piskar upp stämningen”. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS