München, september 2020. Audis satsning på elektrifierade bilar når en ny milstolpe med den ”über-coola” och vansinnigt snabba e-tron GT. En modell som påminner en hel del om kusinen Porsche Taycan Turbo S men som innehåller en hel del nya tekniska detaljer. Audi e-tron GT är definitivt en kamouflerad raket.
Exklusivt: Allt om Audis nya superbil e-tron GT
Mest läst i kategorin
Audi slappnar inte av
Jag tror inte att någon längre är tveksam; elektrifieringen är definitivt här för att stanna och Audi vill gärna visa ”var skåpet ska stå”. Man har visat det med sin el-SUV som lanserades för ett par år sedan och toppar försäljningslistorna i bland annat elbilslandet Norge. Fler varianter har redan lanserats och fler är på gång. Den häftigaste är ändå Audi e-tron GT som är byggd på samma plattform som Porsche Taycan.
Jag flög till München i slutet av september för att titta på och få en exklusiv åktur i Audis hemliga elbil. Att det handlade om en åktur och inte egen körning berodde på att bilen inte var officiellt klar att visas upp för allmänheten. Det rådde mycket hysch-hysch runt modellen. Inga egna bilder fick tas och bilen var fullt kamouflerad både exteriört och interiört.
Det verkade dock som att syftet med maskeringen var att förstärka vissa saker och dölja annat. Nu avslöjade dock kamouflaget bilens extremt sportiga linjer som påminner om Porsche Taycan men med tydliga Audi detaljer som bl.a. de breda skuldrorna över hjulhusen. Den låga strömlinjeformade karossen avslöjar att detta är en mycket snabb bil, något som jag blev varse när jag fick åka med en ljudtekniker (!) på en testbana intill flygplatsen.
Ljudet var i fokus
”En ljudtekniker?”, tänker ni säkert lite undrande. Ja. Anledningen för vår resa till den sydtyska staden var att lyssna på bilens ljud, inte att känna på prestandan. Det senare var en bonus. Att ljudet är så pass viktigt har sina rötter i de nya lagkrav som tillkommit på grund av ett antal olyckor som skett då gångtrafikanter och cyklister inte hört de tysta elbilarna komma. Men ljud har även ett annat syfte; att skapa rätt helhetskänsla.
Ljudet i Audi e-tron GT är ett resultat av en händelse som sedan grundligt utvecklats i ett speciellt ljudlaboratorium. Ljudingenjören Rudi Halbmeir berättar hur man gått tillväga och det är en fascinerande historia. Rudi, som är gammal musiker hittade ett långt stålrör hemma i trädgården och satte en fläkt i andra änden. Det blev grunden till ljudet i e-tron GT som sedan har bearbetats under en lång tid i olika exklusiva ljudprogram.
”Bilen måste låta stark, ljudet säger mer än 1000 ord. Vi snubblade över ett rör i min trädgård, och det blev början till ljudet. Sedan måste utformningen kännas lugn och resonabel, man får inte överdriva”, berättar Rudi.
Ingenjörerna Rudi Halbmeir och Stephan Gsell har tagit fram det progressiva elektroniska ljudet – på datorn, i ljudlaboratoriet, inne i bilen under färd liksom med hjälp av kundstudier. Ljudsystemet heter AVAS (Acoustic Vehicle Alerting System) och spelas upp genom en högtalare monterad i fronten. Beställer man ljudpaketet (tillval), sitter det dessutom en stor högtalare monterad bak. Parallellt med detta, skapar två högtalare inne i bilen en starkare ljudupplevelse. Ljudkarakteristiken kan justeras i flera steg via Audi drive select och två styrenheter mixar ljudet beroende på hastigheten eller gaspedalens läge.
Upplevelsen sitter inte bara i prestandan
För att lyssna på resultatet tar jag plats i passagerarsätet bredvid ljudingenjören Stephan. Hela instrumenteringen är täckt av skynken, så den får vi inte se. När Rudi accelererar för fullt så pressas jag tillbaka i sätet med en tydlig “whiplash-varning”. Det gäller att vara fullt förberedd för kraften kommer omedelbart. Det känns som bilen levererar lika snabb acceleration som en Porsche Taycan Turbo S, men känns ändå en aning mjukare och behagligare i kurvorna tack vare Audis nya quattro-system med torque vectoring.
Ljudet anpassas efter körningen. Vid lugn och jämn körning kommer ljudet endast från högtalaren placerad i fronten. Vid acceleration kopplas även den bakre högtalaren in och ljudet blir betydligt kraftfullare. I kupén kommer ljudet via högtalarna i bakdörrarna och även det förstärks vid acceleration. Visst, det låter inte som en fossil bil men ger ändå en skön och påtaglig sportig känsla. Man förstår att det ligger mängder med timmar bakom resultatet.
Fakta om tillverkningen av Audi e-tron GT
Audi e-tron GT tillverkas vid Audi Böllinger Höfe, som hör till anläggningen i Neckarsulm och där Audi R8 tillverkas. För att få plats med e-tron GT byggde man ut fabriken med en större produktionslina 2019. Den gemensamma monteringslinan för Audi e-tron GT och Audi R8, trots deras skilda teknikkoncept, är unik i Volkswagen-koncernen.
Audi har en ny teknik för att kombinera bygget av bilarna på samma monteringsband. Det är en kombination av automation och hantverksmässigt bilbyggande där bilbyggarna utbildats via VR-teknik (virtual reality). Karossavdelningen för e-tron GT är automatiserad till ca 85 procent och består av 10 stationer med totalt 34 robotar. En ny korrelationsfri inmätnings-teknik svarar för högsta precision med en maximal avvikelse på endast +/- 0,20 mm.
Audi e-tron GT är byggd på Audis aluminiumteknik med space frame. Stora delar av karossen är gjord i aluminium och mindre delar av höghållfasthets stål. Den nya mätproceduren för karossernas inpassning, säkerställer ännu högre noggrannhet och reagerar mycket snabbt på minsta avvikelse. Risken för en ojämn panelinpassning (som Tesla drabbats av), avfärdas därför av Audis ingenjörer.
De första produktionsklara bilarna rullar ut i slutet av året och till våren börjar de levereras till kund. Det är helt klart något att se fram emot för detta är en makalöst läcker bil.
Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.
Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.