Skoda satsar stort på spjutspetsteknologi, och vill bygga en egen gigafabrik för produktion av batterier i Tjeckien för att hänga med i elbilsracet.

Den tjeckiska biltillverkaren Skoda hade ett lyckat 2020 trots pandemin. Under onsdagen hade de sin årliga presskonferens, där de presenterade att de sålt bilar 17 miljarder euro räknat för hela koncernen, motsvarande drygt 173 miljarder svenska kronor.

Vinsten landade på 756 miljoner euro, motsvarande 7,7 miljarder svenska kronor. Det var också det sjunde året i rad som man levererade mer än en miljon bilar globalt, skriver Skoda i ett pressmeddelande.

Fabrikerna stod stilla

Försäljningsintäkterna sjönk dock med 13,8 procent jämfört med året innan, vilket härleds till coronapandemin. Fabrikerna i Tjeckien stod still i totalt 43 dagar under 2020.

”Det är inte bara viruset i sig självt som utmanar oss, det har också sidoeffekter. Liksom alla i branschen prövas vi av bristen på halvledare. I nuläget kan vi inte utvärdera effekterna än. Men vi fortsätter kämpa för varenda bil med effektiva motåtgärder, till exempel att anpassa produktionen till efterfrågan”, säger Skodas vd Thomas Schäfer. 

Ska bygga batterifabrik i Tjeckien

Men mest handlade presentationen om framtiden. Skoda satsar hårt och ska investera 2,5 miljarder euro i spjutspetsteknologier de kommande fem åren, varav hälften är tillägnad utvecklingen av elektriska fordon och e-mobilitet för att Skoda ska hänga med i elbilsracet.

De vill också bygga en egen gigafabrik, en produktionsanläggning för elbilsbatterier, i hemlandet Tjeckien.

ANNONS
ANNONS

Närmast i Skodas planer ligger att presentera en ny Skoda Fabia, en coupévariant av elsuven Enyaq 2021, samt förbättringar på suvarna Kodiaq och Karoq.

Läs mer: Skoda Enyaq iV – räckvidd och pris överraskar – Dagens PS