Dagens PS

Skippa ratten, styr med musen

Så här tänker sig Hitachi att styrningen ska se ut i framtiden. (Foto: Hitachi)
Så här tänker sig Hitachi att styrningen ska se ut i framtiden. (Foto: Hitachi)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 10 juni 2024Publicerad: 10 juni 2024

Hitachi och Honda överväger nu att ersätta den traditionella ratten med en innovativ “datormus” på mittkonsolen. Denna idé påminner om den joysticklösning Saab experimenterade med på 1990-talet.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Bilens ratt har länge varit en ingenjörsdröm att förändra. Men än så länge är rattarna fortfarande standard.

Nu vill Hitachi Astemo ändra på detta.

Det japanska företaget, i samarbete med Honda, utvecklar en ny metod för att styra bilen. Denna metod, som liknar en datormus, placeras på mittkonsolen. Det är Vi Bilägare som tar upp detta.

Med denna teknik kan föraren styra bilen med en hand. Detta eliminerar behovet av en traditionell ratt och rattstång.

Hyundai plockade upp idéen

När Hyundai presenterade konceptbilen som senare blev elbilen Ioniq 6, använde de två reglage på vardera sidan om förarstolen för att styra bilen.

“Genom två styrspakar som kan vridas åt höger och vänster kan föraren styra bilen från ett mer komfortabelt läge”, sade Hyundai.

När Hyundai visade upp konceptbilen som skulle ligga till grund för elbilen Ioniq 6 styrdes den med två reglage – ett på varje sida om förarstolen. ”Genom två styrspakar som kan vridas åt höger och vänster kan föraren styra bilen från ett mer komfortabelt läge”, uppgav Hyundai. (Foto: Hyundai)
När Hyundai visade upp konceptbilen som skulle ligga till grund för elbilen Ioniq 6 styrdes den med två reglage – ett på varje sida om förarstolen. ”Genom två styrspakar som kan vridas åt höger och vänster kan föraren styra bilen från ett mer komfortabelt läge”, uppgav Hyundai. (Foto: Hyundai)
ANNONS

Med all avancerad sensorteknik och mjukvara som finns i dagens bilar, förväntar sig Hitachi att de snart kommer bli självkörande.

ANNONS

Senaste nytt

Dags för en generationsförändring

“Vi tycker därför att det är logiskt att tänka om kring hur vi styr bilen och att genomföra en generationsförändring här också”, säger Kenichi Kirihara.

Han är chef för chassiutveckling på Hitachi Astemo och berättade detta för Automobilwoche.

Förhoppningen är att denna innovation inte bara ska göra körningen säkrare, utan också spara pengar för biltillverkarna. Dessutom ska det underlätta för personer med funktionsnedsättningar att köra och förbättra krocksäkerheten. Utan en traditionell ratt eller rattstång minskar risken för skador vid en olycka.

Men kommer det bli verklighet?

Dock erkänner Hitachi att denna teknik ligger långt fram i tiden. Den kommer förmodligen inte bli verklighet inom en tioårsperiod – om den någonsin blir det.

Saab 9000 SBW. Bilen som visades upp 1992 och skulle styras med en spak i stället för en ratt. (Foto: Saab planet)
Saab 9000 SBW. Bilen som visades upp 1992 och skulle styras med en spak i stället för en ratt. (Foto: Saab planet)
ANNONS

Saabs innovation i korthet

  • 1992 visade Saab upp en så kallad experimentbil som baserades på 9000 Turbo. Den styrdes då med en joystick på mittkonsolen.
  • Överföringen till hjulen sköttes helt elektroniskt och för föraren var det bara att vicka spaken åt vänster eller höger för att svänga.
  • Spakarna för blinkers, torkare och ljus hade så klart inte glömts bort utan bara flyttats till en panel på förardörren.
  • Utan ratt och rattstång fanns det inte längre en stenhård grej att slå i vid en olycka. I stället kunde en större krockkudde monteras.
  • Saab trodde att spaken skulle kunna lanseras brett någon gång 2010–2015. Det gick ju så där.


    Läs mer: Volvo tvingas återkalla 72 000 elbilar. Dagens PS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS