I stället för att parkera tror han att folk låter sina självkörande bilar ”kryssa runt” i stadskärnor.

Det säger Adam Millard-Ball, transportplanerare och assisterande professor i miljöstudier vid University of California, Santa Cruz.

”Kostnaderna för parkering är vad som har fått folk att ställa bilen och ta kollektivtrafiken – men autonoma fordon har inget behov av att parkera över huvud taget. De kan komma runt att behöva betala för parkering genom om att kryssa runt”, säger Adam Millard-Ball till Science Daily, uppger Ny Teknik som hänvisar dit.

Kaoset som den assisterande professorn förutspår kommer i första hand att drabba storstäder, framhåller han.

ANNONS
ANNONS

Redan inom fem år kan detta vara ett faktum, konstaterar han, och någon lag som förhindrar bilarna att gå på tomgång går inte att stifta, slår han fast, då ingen kan avgöra om bilen okynnesåker eller faktiskt ska hämta upp någon person eller ett paket.

Experten tror emellertid att det kan finnas en lösning i form av trängselskatter, som i Stockholm.

”Avgifterna skulle kunna dra in pengar som hjälper städerna att förbättra sina transporter. Tanken är att göra det nu innan de autonoma bilarna blir ett spritt fenomen”, säger Adam Millard-Ball, enligt artikeln.