Även om de mest unika registreringsskyltarna i Europa säljs för fantasipriser i Schweiz, är det i Danmark som en vanlig nummerplåt är dyrast.
Schweizarna betalar för status – danskarna för skatt


Mest läst i kategorin
Priset beror inte på skylten i sig, utan på en speciell skatt som gör landet till ett av kontinentens dyraste att äga bil i.
Schweiziska nummerplåtar kostar mer än bilar
När man letar efter Europas dyraste nummerplåtar hittar man två helt olika svar. Det ena svaret finns i Schweiz. Där kan en eftertraktad nummerplåt med få siffror kosta enorma summor.
Det andra svaret finns i Danmark. Där är en standardnummerplåt Europas dyraste.
Orsaken till detta är helt enkelt utbud och efterfrågan. I flera av de schweiziska delstaterna, kallade kantoner, säljs nummerplåtar med extra låga eller på annat sätt attraktiva nummer på offentliga auktioner.

Här bjuder rika bilägare, som Motorstyrelsen har rapporterat om, gärna upp priset på rätten till en viss sifferkombination till absurda belopp.
I Schweiz tillhör nummerplåten ägaren, inte bilen, och den kan därför ses som en personlig investering eller en statussymbol. Till exempel såldes nummerplåten ‘VS 1’ i kantonen Valais för 1,8 miljoner kronor.
I kantonen Zug nådde nummerplåten ‘ZH 100’ ett pris på över 2,8 miljoner svenska kronor.
Dessa höga priser beror enbart på att det finns en möjlighet att sälja dem. Men det är en möjlighet som bara finns för ett fåtal.
En låg sifferkombination visar på hög status och är för många en lika viktig del av bilens utseende som fälgarna eller färgen på lacken. Pengarna från auktionerna går direkt till kantonernas statskassor.

Avslöjar den stora bluffen som drabbar bilköparna i EU
Ett nytt handelsavtal mellan USA och EU har presenterats som en framgång. Men en närmare granskning av villkoren visar att situationen i själva verket kan
Danmarks höga registreringsavgift
Systemet i Schweiz skiljer sig kraftigt från de flesta andra länder. Där är en nummerplåt en administrativ sak med ett fast, lågt pris. Men i alplandet har vissa plåtar blivit samlarobjekt. Fåfänga är den största anledningen till att Schweiz kan kallas landet med de dyraste nummerplåtarna.
Det handlar inte om en skatt från staten, utan om ett marknadspris på en unik produkt. I Förenade Arabemiraten har nummerplåtar med en enda siffra sålts för över 60 miljoner kronor.
I Danmark ser situationen annorlunda ut. Här kan man också köpa personliga önskenummerplåtar. Rätten till en sådan plåt i åtta år kostar enligt Motorstyrelsen 8 000 kronor i avgift plus priset för själva plåtarna.
Anledningen till att Danmark ändå är det dyraste landet att skaffa sig en uppsättning nummerplåtar i, är att regeringar har höjt priset.
Idag kostar en uppsättning nummerplåtar 1 180 kronor. Men de har faktiskt varit mycket billigare. Föreningen FDM kritiserade det kraftigt när priset 2012 höjdes med 200 kronor. Och sedan finns den över 100 år gamla registreringsavgiften.

Subarus hemliga plan för att utmana elbilarna
Subaru står inför ett vägskäl. Med allt strängare utsläppskrav i Europa har den ikoniska sportbilen BRZ fått det svårt. Nu överväger företaget att ge
Ny bil kan kosta dubbelt så mycket
Registreringsavgiften är en skatt som läggs på priset för en ny bil när den ska registreras i Danmark för första gången. Avgiften räknas ut baserat på bilens värde och kan utgöra en mycket stor del av det totala priset.
För en vanlig personbil ökar avgiften ju dyrare bilen är. Den börjar på 25 procent av bilens värde, stiger till 85 procent och slutar på 150 procent för den del av värdet som är över cirka 314 000 kronor under 2025. Detta betyder att det totala priset för att få en bil med danska nummerplåtar kan bli mer än dubbelt så högt som i grannländerna.
Det är denna avgift som gör Danmark till ett av Europas absolut dyraste länder att vara bilägare i.
ingen minskning av avgifter i sikte
Enligt skatteminister Rasmus Stoklund från Socialdemokratiet fanns det planer på att avskaffa den progressiva skatten före sommarsemestern. Men det finns ingen anledning att tro att det skulle göra nya bilar billigare i landet, eftersom regeringen har sagt att de planerna inte längre är aktuella.

LG:s nya jätteavtal med Tesla värt 45,3 miljarder kronor
I en affär som markerar en betydande strategisk förändring, har sydkoreanska LG Energy Solution säkrat ett gigantiskt batterikontrakt. Trots att kunden
Missa inte:
Cybertruck-fiasko kan leda till mindre elbil från Tesla. Dagens PS
Tullsmällen för lyxbilstillverkarna – 8,59 miljarder kronor. Dagens PS

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]