Dagens PS

Scanias ellastbil slår rekord

Scania slog rekord i svensk elbilstävling
Tuff utmaning för Scanias ellastbil, men lite laddning kvar i mål i alla fall. Scania-teamet klarade Ystad till Haparanda på mindre än ett dygn. (Foto: Pressbild Scania)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 30 juli 2025Publicerad: 30 juli 2025

Scanias ellastbil korsade Sverige på ett dygn när man som första helelektriska lastbil deltog i loppet SECC nyligen och slog rekord.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Swedish Electric Car Championship, SECC, är avslutat, ett lopp som traditionellt domineras av personbilar och sträcker sig genom hela Sverige, från Ystad till Haparanda.

I år deltog för första gången en helelektrisk lastbil.

”Vi utsätter ständigt våra fordon för tuffa tester, det är en självklar del av vår utveckling. Att köra genom hela Sverige på det här sättet är ett lite annorlunda test, men också en rolig utmaning där vår eldrivlina och den publika laddningen verkligen sätts på prov”, säger Lars-Erik Stenlund, produktspecialist på Scania Sverige och en förarna bakom ratten på Scania 40R A4X2NB under tävlingen.

Kinafabriken en ljuspunkt när tulloro stör Scania. Dagens PS

160 mil sträckan

SECC handlar om att köra de cirka 160 milen på kortast möjliga tid, dock utan att bryta mot några trafikregler.

För Scania blev det ett tillfälle att visa upp sina styrkor, där bland annat CCS-laddningen och den stora batterikapaciteten spelar en avgörande roll.

Den senare möjliggör långa körsträckor mellan laddningarna, en viktig faktor i ett lopp av den här typen.

“Det måste börja lukta lite pengar”. Dagens PS

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Nöje & Underhållning

Peter Jöback bjuder hem publiken till sin egen trädgård

10 juli 2025

”Spännande test”

”Det här är ett spännande sätt att testa hur energieffektivt vi kan köra och hur vi optimerar laddstoppen. Upp till Uppsala gick det smidigt, vi slog också nytt distansrekord i tävlingen mellan Ystad och Uppsala på en laddning”, berättar Richard Österlindh, även han en av förarna och normalt aktiv vid Scania Democenter i Södertälje.

”Då hade vi åtta procent kvar. I Uppsala laddade vi nästan fullt på en timme med 350 kW. Senare, i Docksta gick det däremot långsammare, då laddarens laddhastigheten var betydligt lägre än väntat”, konstaterar han.

”För en längre och tyngre lastbil krävs det både gott om utrymme vid laddstationen och hög laddeffekt för att minimera stilleståndstiden och maximera effektiviteten”, påpekar Österlindh.

Scania-teamet lovar att vara tillbaka i långloppet för elbilar nästa år och då vara ännu bättre förberedda och laddade. (Foto: Pressbild Scania)

30 personbilar och en lastbil

Totalt deltog ett 30-tal personbilar av olika märken, samt en enda lastbil: Scanias.

 Vinnaren tog sig i mål på 17 timmar och 55 minuter. För Scanias ellastbil tog det 23 timmar och 38 minuter.

”Det var en fantastisk upplevelse att delta i utmaningen. Eldrift ger en tyst och behaglig körupplevelse. Nu siktar vi på att vara snabbare nästa år, då med bättre laddinfrastruktur för lastbilar och med MCS-laddning”, avslutar Lars-Erik Stenlund.

ANNONS

Sista chansen: Scania vill säkra Europas batteriöde. Dagens PS

Svenska storbolag halkar efter miljömålen. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS