Det tyska bilföretaget BMW inleder nu ett nytt kapitel i sin historia. Den nya modellen, som är en eldriven suv kallad iX3, lanseras som den första i den så kallade ”Neue Klasse”-serien.
Så kort tid tar det för nya iX3 att bli klimatneutral


Mest läst i kategorin
Bilen ska kombinera en ny arkitektur med innovativ teknik, vilket ska resultera i en lång räckvidd och en effektivare energiförbrukning. Genom hela utvecklings- och produktionsprocessen har biltillverkaren haft ett stort fokus på hållbarhet, skriver Autocar.
Imponerande räckvidd och effektivitet
Den nya iX3, som presenteras på bilmässan IAA i München den 9 september, uppges ha en räckvidd på upp till 80 mil. Enligt BMW:s vd Oliver Zipse har modellen en genomsnittlig energiförbrukning på 1,5 kWh per mil, vilket är betydligt lägre än de 1,95 kWh per mil som den nuvarande generationen av iX3 har som genomsnitt.
Den ökade effektiviteten är ett resultat av en ny arkitektur, förbättrad aerodynamik, minskat rullmotstånd och ett uppdaterat drivsystem.

Ny teknik och modern design
Den nya plattformen bygger på ett 800-voltssystem, vilket möjliggör ultrasnabb laddning på upp till 400 kW. Detta innebär att batteriet kan laddas med en räckvidd på cirka 35 mil på bara tio minuter.
Bilen får även ett datorsystem som är tio gånger snabbare än de nuvarande systemen, samt det nya iDrive X-systemet. Det senare består av en stor central pekskärm och en head-up-display som sträcker sig över hela instrumentbrädan.
Den nya designen har en mer kantig och mejslad stil, inspirerad av de ursprungliga Neue Klasse-modellerna från 1960-talet.

Hållbar produktion och materialval
BMW har haft stort fokus på hållbarhet under utvecklingen av iX3. Genom att använda återvunna metaller och förnybar energi i batteriproduktionen har koldioxidutsläppen minskat med 35 procent under utvecklingsfasen.
De nya batterierna har ett 42 procent lägre koldioxidavtryck per kWh.
Biltillverkaren har också tillämpat principen ”Design for Circularity”, vilket innebär att en stor del av materialen är återvunna, som exempelvis fisknät i plastdetaljer och aluminium i hjul.
Den nya fabriken i ungerska Debrecen, där bilarna ska tillverkas, drivs helt utan fossila bränslen. Detta leder till att produktionsutsläppen är avsevärt lägre än vid andra fabriker.

Räddningen är här: BMW:s lösning för V8-motorn
Nya regler för utsläpp oroar biltillverkarna, men BMW M har en plan för att deras kraftfulla motorer ska leva vidare, utan att tumma på prestandan. Detta
BMW uppger att den nya iX3 kommer att ha kört in sin klimatskuld från produktionen redan efter 1 750 mil, om den laddas med förnybar el. Om bilen laddas med en genomsnittlig energimix inom EU tar det 2 150 mil innan den blir mer miljövänlig än en motsvarande bensinbil.
Lansering och framtida modeller
Den nya iX3 förväntas ha säljstart i början av nästa år. Den kommer att säljas parallellt med den bensindrivna X3 och erbjuds med två olika drivlinor: en med bakhjulsdrift och en med fyrhjulsdrift som kan leverera upp till 402 hästkrafter.
Efter iX3 kommer en eldriven 3-serie kallad i3 att lanseras, vilken förväntas vara ännu mer energieffektiv.

“Idag lägger vi grunden för BMW-koncernens framtid”
BMW:s fabrik i Steyr har inlett den viktiga serietillverkningen av elektriska drivlinor som utgör hjärtat i märkets “Neue Klasse” bilar. Denna milstolpe
Missa inte:
Kvinnan debiterades för tre års parkering efter 45 minuter. Dagens PS
Den lovade elbilsfabriken säljs till mystisk köpare. Dagens PS
Detta kan bli elbilens största genombrott någonsin. Dagens PS

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]