Dagens PS

Så började det: Pionjärernas första bilar

Förstlingen
Det var en stor dag när täcket slutligen drogs av den första tillverkade Saaben 1949. Och hur har alla dagens bilmärkens första bil egentligen sett ut? Vi gräver i arkiven och ger dig svar på frågan. (Foto: SAAB Museum)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 29 dec. 2023Publicerad: 29 dec. 2023

I dag blir vi ständigt uppdaterade om bilfabrikernas allra senaste modeller. Men hur såg bil-pionjärernas första bilar ut? Vi har grävt i arkiven.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Har du läst lite automobilhistoria, känner du säkert till att det var Karl Benz som byggde den första bilen.

Du vet också att det var Henry Ford som fick till serieproduktionen och att det var Adolf Hitler som faktiskt stod bakom Volkwagens tillkomst.

Men alla dessa män – för det är näst intill bara män – som satsade kapital och energi och till slut fick hjulen att snurra, både bildligt och fysiskt, hur såg deras första bilar ut?

Vi har grävt i arkiven och plockat ut 10 av bilvärldens förstlingar. Några kanske du känner igen. Andra är förhoppningsvis nyheter.

1886 – Benz

(Foto: Mercedes-Benz)

Det var så här bilen föddes.

Som en hästvagn som begåvats med en liten explosionsmotor som resulterade i att fordonet själv kunde röra sig framåt.

ANNONS

Vad Karl Benz och Gottleib Daimler gjorde när deras vagn började röra sig framåt, hade de där och då nog ingen aning om. Utan dessa båda herrars tekniska bedrift, hade dock samhället sett annorlunda ut i dag.

Eller så hade nog någon annan gjort samma uppfinning något år senare. Och allt hade ändå varit sig likt i dag.

ANNONS

Senaste nytt

1899 – Opel

(Foto: Opel)

Det som i dag är en av Europas största bilfabriker, startades av Adam Opel 1862 med tillverkning av symaskiner.

1886 utvidgades verksamheten med trampcyklar och 1899 med den första bilen.

Förstlingen kunde fås med plats för två eller fyra personer och var utrustad med en 3,5-hästars tvåcylindrig motor.

Försäljningen gick sisådär de första åren. Elva nya bilar såldes år 1899 och 24 stycken året därefter. Sedan lossnade det och Opel växte till en av de stora tillverkarna i Europa.

ANNONS

1902 – Cadillac

(Foto: GM)

Cadilacs skapare, industrimannen Henry Leland, hade en dröm om att bygga billiga bilar utan att tumma på kvalitén.

Märket hade premiär 1902 med en öppen Runabout som Leland döpt till Model A, som redan efter två år efterträddes av den logiska Model B.

Med tiden utvecklades dock Cadillac bort från Lelands ursprungstanke och blev en av USAs stora prestigemärken och längt ifrån den billiga folkbil som först var tanken.

1903 – Ford

(Foto: WikiCommons/okänd)

Henry Ford var envisheten själv. En man med ett stort självförtroende och en aldrig sinande arbetskapacitet.

ANNONS

Han hade nog blivit en av alla de som under 1900-talets första decennier försökte sig på att starta bilfabriker, men som med tiden gick under, om han inte kommit på det löpande bandet.

Men det som centrum i hans biltillverkning kunde kostnader kapas i alla ändar för de bilar som bar hans namn.

Ford blev folkets bil och var en stor och viktig del i den omvandling som USA genomgick till att bli världens stora bil-nation.

1904 – Rolls-Royce

(Foto: Rolls-Royce)

Det var 1904 som ingenjören Henry Royce byggde sin första bil i England. Och bara månaden därefter råkade han i samspråk med aristokraten Charles Rolls, som gillade Henrys bilar och lovade att köpa alla han kund bygga – om de också bar hamns namn.

Så föddes Rolls-Royce, bilvärldens aristokrat och det bilmärke som genom decennierna stått för engelsk adel och osviklig kvalité och mystik.

“Frågar du vad en Rolls-Royce kostar, har du förmodligen inte råd med den”, är bara en av märkets slogans som spritts under åren för att stärka varumärket.

ANNONS

I år har de dessutom byggt den dyraste bilen genom alla tider – en vacker cabriolet för den nätta summan av 300 miljoner kronor.

1910 – Audi

(Foto: Wiki Commons/L.Kenzel)

En av bilvärldens mest bortglömda personer är August Horch.

Han startade sin första bilfabrik redan 1904 med namnet Horch, men blev utmanövrerad och kom tillbaka 1910 med en ny bil bärande namnet Audi.

Den första Audin var en stor öppen vagn med en 2,6 liters fyrcylindrig motor. Bilen fick namnet Model A men efterträddes efter 140 tillverkade bilar av Model B redan 1911.

I dag är Audi känd för sin logotype med fyra sammanflätade ringar, men den loggan är egentligen en “stöld” från företagskonglomeratet Auto Union, i vilket Audi ingick. Men det är en annan historia.

1913 – Chevrolet

ANNONS
(Foto: GM)

Det sägs att Louis Chevrolet hittade logotypen till sin nystartade bilfabrik på tapeten i ett hotellrum under en marknadsföringsresa.

Hur det är med sanningshalten i detta, är väl lite osäkert i dag. Att märket han grundade är en av bilvärldens absolut mest namnkunniga, tvivlar ingen på.

Chevrolets förstling var en stor och vacker öppen tourer, som med en majestätisk rak sexa satte de flesta konkurrenter på plats.

Dock blev bilen dyr och snart släpptes en fyrcylindrig variant på bilen och då släppte proppen ur försäljningen och Chevrolet blev med åren en bil för folket.

1917 – Mitsubishi

(Foto: Mitsubishi)

När japanska Mitsubishi 1917 byggde sin första automobil, var det långt ifrån ett nytt bolag som gjorde entré. Bolaget hade grundats redan 1870 men hade sedan dess ägnat sig åt shipping.

ANNONS

Nu var det alltså bilar som gällde.

Med utgångspunkt i en italiensk Fiat Tipo 3 hade Mitsubishi i stort sett byggt en kopia på den sjusitsiga halvtäckta bilen, som fick namnet Model A och hade en fyrcylindrig motor på plats under huven.

Endast 22 bilar av denna första modell tillverkades innan fabriken tog fram nya egna bilar. Och i dag är även Mitsubishi sedan länge en av bilvärldens jättar.

1919 – Citroën

(Foto: Citroën)

Redan 1916, mitt under ett brinnande första världskrig, beslutade sig industrialisten André Citroën sig för att det var bilar som var hans framtida inriktning.

Och så blev det.

1919 släpptes den första personbilen i hans namn, en femsitsig öppen tourer, som fick det logiska namnet Type A.

ANNONS

Med en knappt 1,5 liters fyrcylindrig maskin toppade bilen 55 km/h vilket var fullt tillräckligt för att vara en attraktiv spelare på bilmarknaden.

1927 – Volvo

(Foto: Volvo)

Volvos värde varar, heter det – taget från en reklam i dåtiden.

Och visst har värdet i den fabrik som Assar Gabrielsson och Gustaf Larsson startade 1927 varat ganska så bra.

Skapandet av Volvo var en styrkedemonstration för Sverige som industrination. Med den första bilen döpt till Volvo ÖV4, där ÖV helt enkelt stod för Öppen Vagn, hade företaget snart skaffat sig en trogen kundkrets.

Under decennierna framåt kunde trogna kunder njuta av bilfärder i klassiska modeller som PV444, Amazon, 144 och V70.

1927 – BMW

ANNONS
(Foto: BMW)

De första produkterna som släpptes på marknaden under namnet BMW var faktiskt flygmotorer.

Året var 1916 och bolaget blev snabbt känt som en pålitlig leverantör av fina motorer.

Flygmotorerna följdes upp av en motorcykel 1923 och 1927 av den första bilen från den Bayerska fabriken.

Den döptes till Dixie 3/15 och var egentligen en licenstillverkade engelsk Austin Seven som BMW flyttat ratten från höger till vänster sida.

Dixie följdes dock snart av egna bilar där sportbilen 327 kom att bli märkets första store entré i den stora bilvärlden. Resten av framgångssagan känner du förmodligen till.

1936 – Toyota

(Foto: Toyota)
ANNONS

Varför uppfinna hjulet två gånger, tänkte säkert Toyotas grundare Sakichi Toyoda.

Han hade just sålt patentet på sina mekaniska vävstolar och satt med en stor hög pengar på fickan.

Tillsammans med sonen Kiichiro beslutade han sig för att starta en bilfabrik och med lånade linjer från framtidsbilen Chrysler Carioca, presenterades Toyota Model AA i Tokyo 1936.

Med en 3,6 liters rak sexa under huven var det en mycket stor och kompetent bil som nu släpptes ut på den japanska marknaden och blev bilen som snart fick världen att förstå att Toyota var ett bilmärke att räkna med.

1947 – Ferrari

(Foto: Ferrari)

Om du hittar en bil med märket Auto Avio har du gjort dett bilhistoriskt fynd.

Den var nämligen under det namnet som Enzo Ferrari lanserade sin frossa egna bil redan 1940.

ANNONS

Sedan kom tyvärr ett världskrig emellan och det var inte förrän 1947 Enzo startade upp på riktigt och nu med bilar som bar hans eget efternamn.

Enzos förstling, döpt till Ferrari Tipo 125, var ingen ödmjuk liten vagn.

Under huven satt redan då en 1,5 liters V12:a utvecklande 125 hk och den bilen kom att lägga grunden till det Ferrari som vi idag känner till.

1948 – Porsche

(Foto: Porsche)

Dr Ferdinand Porsche hade redan varit aktiv konstruktör i bilvärlden i flera decennier när han tillsammans med sonen Ferry 1948 släppte den första bilen som bar familjens namn.

Förstlingen fick namnet 356 och var i grunden en WV-bubbla som fått en ny kaross och en 1131 kubik stor maskin.

Bilen blev en veritabel succé och lade grunden för Porsche både som kompetent sportbil men så småningom också som en statusbil av bästa klass.

ANNONS

1949 – SAAB

(Foto: SAAB Museum)

När flygplanstillverkaren Saab satt med mängder av material och personal som efter kriget inte hade så mycket att göra, var något tvunget att göras för att hålla verksamheten igång.

Efter att ha prövat att tillverka många olika produkter som vattenskidor, husvagnar och båtar landade det till slut på biltillverkning.

En liten folkbil ritad av mästerdesignern Sixten Sason såg dagens ljus i Linköping 1949. Och resten är historia ända fram till konkursen 2011.

1958 – Subaru

(Foto: Subaru)

Det var inte direkt med fyrhjulsdrift och turboteknik som Subaru gjorde entré i bilvärlden.

ANNONS

Märkets förstling, som tog mark 1958, var istället en synnerligen ödmjuk liten tvådörrars minibil som med en pluttig 356 kubiksmotor på en treväxlad låda.

Den första modellen fanns redan från start som coupé, kombi eller som cabriolet och sålde faktiskt förvånansvärt bra – bland annat i USA.

Men när det gjordes krocktester på den lilla japanen blev kunderna rädda och försäljningen störtdök.

Men märket överlevde och är i dag en av bilvärldens jättar.

Läs mer:

Om bilvärldens alla förstlingar här

Innovationerna från SAAB som förändrade bilvärlden (Dagens PS)

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS