Dacia Bigster introduceras på den svenska marknaden – en rymlig mellanklass-SUV med elektrifierade drivlinor.
Rymlig och elektrifierad: Dacia Bigster gör entré i Sverige


Mest läst i kategorin
Dacia har lanserat sin nya modell Bigster i Sverige, en mellanklass-SUV som kombinerar rymlighet och funktionalitet med ett instegspris på 299 900 kronor. Den nya modellen representerar Dacias inträde i ett högre segment och bygger vidare på varumärkets etablerade värden om enkelhet, robusthet och prisvärdhet.
Bigster utgör även startpunkten för en kommande utvidgning av Dacias modellprogram i detta segment.

Exteriör och interiör – en kombination av stil och praktisk användbarhet
Dacia Bigster har en distinkt design med en kraftfull silhuett och markerade hjulhus. LED-signaturer fram och bak bidrar till ett modernt uttryck. Kunderna kan välja den nya lackfärgen Indigo Blå samt en tvåtonslackering med svart tak.

Interiört erbjuder Bigster goda utrymmen för både passagerare och bagage, med en lastvolym på upp till 667 liter. Baksätet har en flexibel 40/20/40-konfiguration och det nya YouClip-systemet underlättar anpassningen av interiören för olika behov.

Teknik och komfort – modern utrustning för en ökad körupplevelse
Förarmiljön i Bigster präglas av en 10,1-tums pekskärm och en digital instrumentpanel på 10 tum. Utrustningslistan inkluderar även trådlös mobilladdning, tvåzons klimatanläggning och elmanövrerad baklucka. För första gången i en Dacia erbjuds även panoramasoltak som tillval. I Hybrid 155-versionen finns en mittkonsol med armstöd och kylt förvaringsutrymme.

Bigster erbjuds i olika utrustningsnivåer, från Expression till Extreme och Journey. Extreme-versionen inkluderar bland annat Hill Descent Control och flexibla takräcken, medan Journey-versionen erbjuder ytterligare komfortdetaljer.

Tillval som “Sleep Pack” och tältlösningar finns tillgängliga för den som önskar utöka bilens funktionalitet för exempelvis fritidsaktiviteter.

Elektrifierade drivlinor – tre alternativ för olika behov

Dacia Bigster lanseras med tre elektrifierade drivlinor:
- HYBRID 155: En fullhybrid med automatväxellåda som möjliggör en hög andel av elektrisk körning i stadstrafik.
- mildhybrid 140: Ett mildhybridsystem med 48-voltsteknik som bidrar till en bränsleförbrukning på 5,4 liter per 100 kilometer och reducerade CO₂-utsläpp.
- mildhybrid 130 4×4: En fyrhjulsdriven version med fem olika körlägen anpassade för varierande underlag.

Hållbarhetsaspekter – fokus på återvunna material
Bigster är konstruerad på CMF-B-plattformen och innehåller upp till 20 procent återvunnen plast i exteriöra komponenter. Materialet Starkle® används på flera ställen i bilen för att öka tåligheten och minska miljöpåverkan. Dacia har även valt att ersätta kromdetaljer och läder med mer hållbara materialalternativ.

Prissättning och tillgänglighet
Dacia Bigster är nu tillgänglig för beställning i Sverige med följande priser:
- mildhybrid 140, Expression från: 299 900 kronor
- mildhybrid 130 4×4, Extreme från: 349 900 kronor
- HYBRID 155, Journey från: 359 900 kronor

Med lanseringen av Bigster utökar Dacia sitt modellutbud och erbjuder nu en rymlig mellanklass-SUV med elektrifierade drivlinor till ett konkurrenskraftigt pris på den svenska marknaden.


Uppfarten är ingen tvättplats – dags att tänka om för miljön
Många spolar glatt av bilen hemma, men få inser den dolda faran. Tonvis med gift hamnar i våra vatten – varje tvätt räknas. Visst lockar det att snabbt
Läs också:
Museum i Malmö AI-sminkade förintelseoffer med eyeliner. News 55
Prischock för både nya och gamla bilar i Sverige. E55
EU laddar för global kapprustning. Realtid

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.