Dagens PS

Rymlig och elektrifierad: Dacia Bigster gör entré i Sverige

Tänk att Dacia gått från skräp till att toppa listorna över bästa bil. (Foto: Dacia)
Tänk att Dacia gått från skräp till att toppa listorna över bästa bil. (Foto: Dacia)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 20 maj 2025Publicerad: 20 maj 2025

Dacia Bigster introduceras på den svenska marknaden – en rymlig mellanklass-SUV med elektrifierade drivlinor.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Dacia har lanserat sin nya modell Bigster i Sverige, en mellanklass-SUV som kombinerar rymlighet och funktionalitet med ett instegspris på 299 900 kronor. Den nya modellen representerar Dacias inträde i ett högre segment och bygger vidare på varumärkets etablerade värden om enkelhet, robusthet och prisvärdhet.

Bigster utgör även startpunkten för en kommande utvidgning av Dacias modellprogram i detta segment.

Dacia Bigster introduceras på den svenska marknaden. (Foto: Dacia)
Dacia Bigster introduceras på den svenska marknaden. (Foto: Dacia)

Exteriör och interiör – en kombination av stil och praktisk användbarhet

Dacia Bigster har en distinkt design med en kraftfull silhuett och markerade hjulhus. LED-signaturer fram och bak bidrar till ett modernt uttryck. Kunderna kan välja den nya lackfärgen Indigo Blå samt en tvåtonslackering med svart tak.

Dacia Bigster introduceras på den svenska marknaden. (Foto: Dacia)
Dacia Bigster introduceras på den svenska marknaden. (Foto: Dacia)

Interiört erbjuder Bigster goda utrymmen för både passagerare och bagage, med en lastvolym på upp till 667 liter. Baksätet har en flexibel 40/20/40-konfiguration och det nya YouClip-systemet underlättar anpassningen av interiören för olika behov.

Dacia Bigster introduceras på den svenska marknaden. (Foto: Dacia)
Dacia Bigster introduceras på den svenska marknaden. (Foto: Dacia)
ANNONS

Senaste nytt

Relevance släpper kvartalsrapport
Spela klippet
PS Partner

Rekordstart för Relevance – ”Q1 är normalt en mardröm”

15 maj 2025

Teknik och komfort – modern utrustning för en ökad körupplevelse

ANNONS

Förarmiljön i Bigster präglas av en 10,1-tums pekskärm och en digital instrumentpanel på 10 tum. Utrustningslistan inkluderar även trådlös mobilladdning, tvåzons klimatanläggning och elmanövrerad baklucka. För första gången i en Dacia erbjuds även panoramasoltak som tillval. I Hybrid 155-versionen finns en mittkonsol med armstöd och kylt förvaringsutrymme.

Dacia Bigster introduceras på den svenska marknaden. (Foto: Dacia)
Dacia Bigster introduceras på den svenska marknaden. (Foto: Dacia)

Bigster erbjuds i olika utrustningsnivåer, från Expression till Extreme och Journey. Extreme-versionen inkluderar bland annat Hill Descent Control och flexibla takräcken, medan Journey-versionen erbjuder ytterligare komfortdetaljer.

Dacia Bigster introduceras på den svenska marknaden. (Foto: Dacia)
Dacia Bigster introduceras på den svenska marknaden. (Foto: Dacia)

Tillval som “Sleep Pack” och tältlösningar finns tillgängliga för den som önskar utöka bilens funktionalitet för exempelvis fritidsaktiviteter.

Dacia Bigster introduceras på den svenska marknaden. (Foto: Dacia)
Dacia Bigster introduceras på den svenska marknaden. (Foto: Dacia)

Elektrifierade drivlinor – tre alternativ för olika behov

Dacia Bigster introduceras på den svenska marknaden. (Foto: Dacia)
Dacia Bigster introduceras på den svenska marknaden. (Foto: Dacia)

Dacia Bigster lanseras med tre elektrifierade drivlinor:

ANNONS
  • HYBRID 155: En fullhybrid med automatväxellåda som möjliggör en hög andel av elektrisk körning i stadstrafik.
  • mildhybrid 140: Ett mildhybridsystem med 48-voltsteknik som bidrar till en bränsleförbrukning på 5,4 liter per 100 kilometer och reducerade CO₂-utsläpp.
  • mildhybrid 130 4×4: En fyrhjulsdriven version med fem olika körlägen anpassade för varierande underlag.
Dacia Bigster introduceras på den svenska marknaden. (Foto: Dacia)
Dacia Bigster introduceras på den svenska marknaden. (Foto: Dacia)

Hållbarhetsaspekter – fokus på återvunna material

Bigster är konstruerad på CMF-B-plattformen och innehåller upp till 20 procent återvunnen plast i exteriöra komponenter. Materialet Starkle® används på flera ställen i bilen för att öka tåligheten och minska miljöpåverkan. Dacia har även valt att ersätta kromdetaljer och läder med mer hållbara materialalternativ.

Dacia Bigster introduceras på den svenska marknaden. (Foto: Dacia)
Dacia Bigster introduceras på den svenska marknaden. (Foto: Dacia)

Prissättning och tillgänglighet

Dacia Bigster är nu tillgänglig för beställning i Sverige med följande priser:

  • mildhybrid 140, Expression från: 299 900 kronor
  • mildhybrid 130 4×4, Extreme från: 349 900 kronor
  • HYBRID 155, Journey från: 359 900 kronor
Dacia Bigster introduceras på den svenska marknaden. (Foto: Dacia)
Dacia Bigster introduceras på den svenska marknaden. (Foto: Dacia)
ANNONS

Med lanseringen av Bigster utökar Dacia sitt modellutbud och erbjuder nu en rymlig mellanklass-SUV med elektrifierade drivlinor till ett konkurrenskraftigt pris på den svenska marknaden.

Dacia Bigster introduceras på den svenska marknaden. (Foto: Dacia)
Dacia Bigster introduceras på den svenska marknaden. (Foto: Dacia)

Uppfarten är ingen tvättplats – dags att tänka om för miljön

Många spolar glatt av bilen hemma, men få inser den dolda faran. Tonvis med gift hamnar i våra vatten – varje tvätt räknas. Visst lockar det att snabbt

Läs också:

Museum i Malmö AI-sminkade förintelseoffer med eyeliner. News 55

Prischock för både nya och gamla bilar i Sverige. E55

EU laddar för global kapprustning. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS