En sensationell pakt i bilvärlden kan bli verklighet innan året är slut. Mercedes förhandlar med sin ärkerival BMW om att använda deras motorer.
Rivalerna Mercedes och BMW i hemliga förhandlingar


Mest läst i kategorin
Syftet är att dra ner på utvecklingskostnader i en tid då biltillverkarna satsar stora summor på elektrifiering.
En oväntad allians mellan BMW och Mercedes-Benz
Enligt rapporter från de ansedda biltidningarna Carscoops och Autocar förbereder Mercedes och BMW ett historiskt samarbete. Även om de länge varit bittra konkurrenter ser de nu gemensamma fördelar.
Uppgörelsen skulle innebära att Mercedes köper in BMW:s fyrcylindriga bensinmotorer för användning i sina framtida modeller, inklusive laddhybrider. Detta rapporterade först den tyska publikationen Manager Magazin.
Förhandlingarna är, enligt en källa inom Mercedes, på en “hög nivå av planering och förhandlingar”. Ett officiellt tillkännagivande kan komma redan före slutet av år 2025. Samarbetet skulle kunna sträcka sig längre än bara motorer, med diskussioner om att även dela transmissioner och elektrifierade drivlinor.

Senaste nytt
Ett strategiskt drag för att spara pengar
Mercedes har tidigare uttryckt sin ambition att successivt gå över till enbart elfordon, men efter en långsammare efterfrågan än väntat har de tvingats tänka om.
Företagets vd Ola Källenius har beskrivit skiftet som en “kurskorrigering”, och bekräftat att bilar med förbränningsmotorer kommer att finnas kvar i utbudet längre än vad som ursprungligen var tänkt.
Genom att köpa in motorer från BMW kan Mercedes drastiskt minska sina egna utvecklingskostnader för fyrcylindriga motorer. Det skulle ge dem möjlighet att istället fokusera sina ingenjörer på att utveckla sina större och mer exklusiva sex- och åttacylindriga motorer.
BMW skulle i sin tur dra nytta av ökade intäkter och bättre utnyttjande av sin produktionskapacitet vid Steyr-anläggningen i Österrike.

Bmw-motorer tillverkas i Österrike
Den tänkta motorn som skulle kunna hamna under huven på en Mercedes är BMW:s B48-motor, en turboladdad tvålitersmotor som redan används i en mängd olika modeller från både BMW och Mini.
Motorn är känd för sin höga tillförlitlighet och mångsidighet. Den är kompatibel med både längsgående och tvärgående motorlayout, vilket gör den lämplig för en bred variation av Mercedes-modeller, från kompakta bilar som CLA och GLA till större modeller som C-klass och GLC.
Mercedes har redan ett avtal med den kinesiska biltillverkaren Geely, som producerar en 1,5-liters fyrcylindrig turbomotor. Men en europeisk partner som BMW skulle ge en bättre passform för viktiga marknader som Nordamerika, samtidigt som det ger en mer robust lösning för Mercedes breda och växande modellutbud.

Ny rapport: Elbilen blir mer lönsam än bensinbilen
Elbilarnas framtid har tagit en dramatisk vändning tack vare en oväntad priskollaps på den viktigaste komponenten. Batterierna, som länge har varit den
Delade fabriker kan bli verklighet
Samarbetet skulle också kunna expandera globalt. En gemensam fabrik för drivlinor i USA har diskuterats som en möjlighet. Detta skulle inte bara sänka tillverkningskostnaderna utan också hjälpa båda märkena att undvika eventuella tullar i en av världens största bilmarknader.
Om partnerskapet blir av kommer det att bli en av de mest anmärkningsvärda allianserna i den moderna bilhistorien, där två av Tysklands största rivaler väljer att samarbeta för att möta framtidens utmaningar.

Största genombrottet för elbilar – lättare, billigare och bättre
En europeisk forskningssatsning har tagit fram en banbrytande batteriteknik som kan avgöra framtiden för elbilar. Med nya, miljövänliga material och samma
Missa inte:
Jobbat utomlands? Så hittar du den pension du tjänat där. News 55
Trots testamentet: Då kan du gå miste om ditt arv. E55
USA vägrar sänka tullarna först – lägger allt på EU. Realtid

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]