Peugeot har länge utmärkt sig med en säregen design och en tydlig identitet, och den nya el-suven E-3008 är inget undantag.
Peugeot E-3008: Experterna säger nja


Mest läst i kategorin
Med en djärv exteriör och en elegant interiör lovar den franska biltillverkaren en upplevelse som sticker ut i det snabbt växande segmentet för elektriska familjebilar. Men vad säger de europeiska motorjournalisterna om Peugeots senaste elbilssatsning, och lever den upp till förväntningarna, särskilt när det kommer till priset?
Peugeot E-3008 har klivit in på en mycket konkurrensutsatt marknad, där den ställs mot etablerade rivaler som Tesla Model Y, Kia EV6, Skoda Enyaq och Hyundai Ioniq 5.
Till skillnad från sina mindre elbilsyskon, E-208 och E-2008, bygger E-3008 på Stellantis nya STLA Medium-plattform, som är specifikt utvecklad för elbilar. Detta ska ge bättre utrymme för större batterier och kraftfullare motorer, samt möjliggöra längre räckvidd och snabbare laddning.

Design och interiör: En fransk triumf
En aspekt där E-3008 enhälligt hyllas är dess design.
“Peugeot har gjort ett fantastiskt jobb med interiören i E-3008”, konstaterar Electrifying.com. Autocar beskriver bilen som “rik, snygg och raffinerad”. Den yttre designen, med sina smalare strålkastare och distinkta “tre-kloliga” varselljus, ger bilen en sportig och coupéliknande profil. Carwow menar att “Peugeot har gjort ett utmärkt jobb med stylingen” och att E-3008 är “en av de mest distinkta bilarna på marknaden idag”.
Interiören får lika mycket beröm. Peugeot har satsat på en “överflödig och högkvalitativ atmosfär”, enligt Autocar, med rikligt med tygklädda ytor som ger en lyxig känsla jämfört med exempelvis en Volkswagen ID.4. Den nya “Panoramic i-Cockpit” med en massiv 21-tums skärm som sträcker sig över instrumentpanelen framhävs som en höjdpunkt. Denna skärm, som kombinerar instrumentering och infotainmentsystem, är “imponerande elegant” och “attraktivt integrerad”, enligt Autocar.

What Car? lovordar också skärmens “skarpa grafik”. Carwow lyfter fram den “snygga flerskiktsdesignen” som “stilren och sammanhängande”.
Trots den imponerande skärmen finns det vissa invändningar mot dess användarvänlighet. Electrifying.com tycker att funktionaliteten är “lite komplex” och att system i Renault Scenic och Skoda Enyaq är enklare att använda.
What Car? kritiserar de “krångliga menyerna” och en “lite inkonsekvent” respons. Även avsaknaden av fysiska knappar för klimatanläggningen, som försvinner när man använder Apple CarPlay eller Android Auto, är en källa till frustration, noterar What Car?. Peugeot har dock försökt kompensera detta med “i-Toggle”-genvägsfältet, som är anpassningsbart och uppskattas av Carwow som ett “verkligen smart och genuint användbart system”.

Senaste nytt
Prestanda och köregenskaper: Komfort framför sportighet
När det kommer till prestanda och köregenskaper är omdömena mer blandade. Den främre drivlinan med 213 hästkrafter ger en acceptabel acceleration, men är inte lika pigg som exempelvis Tesla Model Y, enligt What Car?.
Autocar påpekar att E-3008 inte har någon särskild fördel i förhållande till vikt/effekt jämfört med mindre Stellantis-elbilar. Den fyrhjulsdrivna GT-versionen med 325 hästkrafter, som lanserades nyligen, kapar 0-100 km/h-tiden till respektabla 6,0 sekunder. Denna version är “märkbart piggare” men “långt ifrån” Tesla Model Y:s 4,6 sekunder, konstaterar What Car?.
Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.
En återkommande kritik är att E-3008 inte lever upp till sin sportiga exteriör när det gäller kördynamik. Electrifying.com önskar att den vore “roligare att köra”, och Carwow anser att den “inte är så sportig att köra som dess utseende antyder”. Autocar beskriver den som “inte särskilt smidig, balanserad eller fängslande att köra”. Bilen tenderar att kränga i snabba kurvor, och styrningen beskrivs som “överassisterad” och att den saknar återkoppling, enligt Autocar och What Car?. What Car? menar att den upplevs som “tung och otymplig i kurvorna”.
Där E-3008 briljerar är dock inom komfort och förfining. Bilen är “tyst och lugn att köra”, vilket uppskattas av familjer, enligt Electrifying.com. What Car? noterar att den är “tyst i rörelse” och Carwow beskriver den som en “fantastisk bil att köra långa sträckor i”. Fjädringen hanterar ojämna underlag väl, och Autocar menar att den har en “behaglig, isolerad åktur”. Sittkomforten fram är imponerande, med stödjande och justerbara säten.

Räckvidd och laddning: Godkänt men inte bäst i klassen
Peugeot E-3008 kommer med två batteristorlekar: ett 73 kWh-batteri med en räckvidd på upp till 525 kilometer och ett 98 kWh-batteri som lovar upp till 700 kilometer. Electrifying.com är positiva till den långa räckvidden, men Electrifying.com:s Nicola har funnit att den verkliga räckvidden med 73 kWh-batteriet är “ganska dålig” i långtidstester.
What Car? anser dock att den officiella räckvidden på 525 kilometer är “längre än en instegs-Tesla Model Y” och “bara ett par kilometer kortare än Kia EV6 RWD”. Autocar testade den verkliga räckvidden på motorväg till omkring 388 kilometer för 73 kWh-versionen, vilket de anser vara “medelbra”.
Laddningshastigheten på maximalt 160 kW anses vara “hyfsat bra” av What Car?, vilket innebär att 73 kWh-batteriet kan laddas från 20 till 80 procent på cirka 20 minuter. Autocar fann dock att E-3008 laddade snabbt i början, men saktade ner markant därefter, vilket resulterade i ett lägre genomsnittligt laddningsresultat än flera nyckelkonkurrenter.

Experterna om Bigster: Rejäl familjekombi till budgetpris
Stor familjebil till litet pris? Experterna har synat Dacia Bigster i sömmarna. Läs deras dom om rumänska jätten. Dacia Bigster har seglat upp som en
Utrymme och praktikalitet: Vissa kompromisser
Trots att E-3008 är en familje-SUV finns det vissa kompromisser när det gäller utrymme. Baksätespassagerare kan uppleva ben- och takutrymme som “lite trångt”, enligt Electrifying.com och What Car?. Även om det finns gott om fotutrymme, menar What Car? att mittsätet inkräktar på benutrymmet. Autocar framhåller att E-3008 har en “kokongliknande atmosfär” snarare än en “öppen, rymlig och luftig” känsla, vilket är en skillnad mot många andra elbilar som maximerar kupéutrymmet tack vare den nya plattformen.
Bagageutrymmet på 548 liter (enligt What Car?, Electrifying.com anger 588 liter) är “användbart stort” men ligger efter rivaler som Tesla Model Y. What Car? påpekar att det är “långt efter” Model Y:s 854 liter.
Carwow ger också Model Y:s bagageutrymme på 854 liter som referens, och menar att E-3008 är “mindre än de flesta alternativ”. En annan nackdel är avsaknaden av ett “frunk” (främre bagageutrymme) som finns i Model Y, Ioniq 5 och EV6, vilket är en praktisk plats för laddkablar.

Experterna: Den här el-suven är bäst
El-suvarnas tuffa kamp. Expertbetyg avslöjar vinnaren – vilken modell är bäst i test? Läs och avgör själv. Vilken el-suv tar egentligen hem titeln som
Pris och utrustning: Dyrt men välutrustat
Priset för Peugeot E-3008 ligger i den övre delen av segmentet för familje-suvar. Electrifying.com anser att den “inte är billig” och är osäker på om den “helt motiverar sin prislapp”. Den inledande prisklassen, omkring 560 000 till 650 000 svenska kronor i Storbritannien, placerar den i nivå med eller över vissa premiumalternativ. Priset för den fyrhjulsdrivna dual-motor-versionen förväntas bli ännu högre, runt 700 000 till 740 000 svenska kronor, vilket skulle göra den dyrare än både Tesla Model Y och Skoda Enyaq Coupe vRS, som erbjuder längre räckvidd och snabbare prestanda, enligt Autocar.
Trots den höga prislappen får E-3008 beröm för sin generösa standardutrustning, särskilt i instegsmodellen Allure. What Car? rekommenderar att hålla sig till Allure-trimmen, då den är “mycket välutrustad” och håller nere kostnaderna. Den inkluderar 21-tums skärmen, 19-tums lättmetallfälgar, LED-strålkastare, nyckelfri start, trådlös telefonladdning och parkeringssensorer bak. GT-trimmen lägger till ytterligare funktioner som 20-tumsfälgar, adaptiv farthållare och eldriven baklucka, men till ett betydligt högre pris.

Test: Hyundai Ioniq 5 N – äkta körglädje
Elektrisk prestanda som överraskar. Hyundai Ioniq 5 N bjuder på en unik mix av kraft och underhållning. Missa inte vårt fullständiga test. Är du redo för
Slutsats: En fråga om prioriteringar
Sammanfattningsvis framstår Peugeot E-3008 som en bil som prioriterar stil, komfort och en känsla av lyx framför rå prestanda och maximal praktikalitet. Den hyllas för sin unika och snygga design, både exteriört och interiört, samt sin tysta och bekväma körupplevelse på längre sträckor.
Den nya STLA Medium-plattformen har dock inte helt infriat löftena om exceptionell räckvidd och effektivitet, och köregenskaperna är inte så engagerande som vissa hade hoppats.
För den som söker en el-SUV med en distinkt personlighet, en premiumkänsla i kupén och hög komfort, kan E-3008 vara ett attraktivt val. Men för köpare som prioriterar maximalt utrymme, sportiga köregenskaper eller det mest fördelaktiga priset i förhållande till prestanda, kan andra alternativ på marknaden vara mer lockande. Peugeot har med E-3008 skapat en elegant elbil som, trots vissa brister, definitivt kommer att sticka ut på vägarna.
Priser
E-3008 Allure
Lanseringspris från 559 900 kr
E-3008 GT
Lanseringspris från 589 900 kr
E-3008 GT Ultimate
Lanseringspris från 629 900 kr
3008 Hybrid Allure
Lanseringspris från 379 900 kr
3008 Hybrid GT
Lanseringspris från 409 900 kr
3008 Hybrid GT Ultimate
Lanseringspris från 449 900 kr
Missa inte:
Svenskans liv efter Hollywood, och mötet med Trump. News 55
Här köper du sommarstuga billigast just nu. E55
“Den stora tillplattningen” – chefstrenden sköljer över USA. Realtid

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.