Europas biljournalister är inte alltid överens, men när det gäller elsedaner börjar ett tydligt mönster ta form.
Oväntat: Prispressad elsedan går rakt in i toppskiktet


Mest läst i kategorin
Det här är biltypen som ska bära vardagen, skapa körglädje och samtidigt visa att eldrift kan vara både effektiv och stilfull.
Vi har samlat fem av de mest aktuella modellerna och sammanställt omdömena från Europas testredaktioner. Därefter har vi rangordnat dem från ett till fem utifrån helhetsintryck, kvalitet, räckvidd och hur de faktiskt fungerar i verkligheten.
Några bilar överraskar på topp, andra halkar nedåt trots höga ambitioner.
Här börjar genomgången av årets fem mest intressanta elsedaner.
Så har listan tagits fram
Bäst i alla tester handlar om att läsa igenom alla tester som gjorts på de bilar vi väljer att ställa emot varandra.
Sedan sammanställs alla betyg och vi får fram ett genomsnitt. På så sätt blir det tydligt vilken bil som faktiskt är bäst, enligt den samlade motorjournalistkåren i Europa.
Alla tester har översatts till en 100-gradig skala där 100 är bäst. Varje modell har därefter fått en genomsnittsbedömning av de antal tester de varit med i.
Texterna under respektive bild är en sammanfattning över vad journalister uttrycker i sina tester.
Senaste nytt
Plats 5 – Mazda 6e Takumi
Snittbetyg: 65,84
Pris: Från 499 500 kr
Läs också: Test Mazda 6e – konsten att göra våld på sig själv. Dagens PS

Mazda 6e: Snygg förpackning, svag Mazda-känsla
Mazda 6e ser ut som en värdig arvtagare till klassiska Mazda 6, men bakom formen döljer sig en elbil som lutar tungt mot kinesiska Changan.
Det märks direkt bakom ratten: styrningen känns lös och responsen är ojämn, medan interiören styrs nästan helt via en skärm som tar udden av Mazdas annars välkända enkelhet.
Samtidigt lockar modellen med gott om utrymme, hyfsad komfort och räckvidd upp mot cirka 340 kilometer.
Problemet är att den inte utmärker sig i något – särskilt inte mot Tesla Model 3 eller BMW i4. Mazda-magin uteblir, och 6e landar som en elbil som gör jobbet men inte mer.
Plats 4 – Mercedes‑Benz EQE Sedan
Snittbetyg: 72,5
Pris: Från 719 000 kr
Läs också: Lista: Elbilarna som kör längst på en laddning. Dagens PS

Mercedes EQE500: Lyxig komfort men svagare på räckvidd
Mercedes EQE500 uppdateras med större batteri och finjusterad bromssetup, men klarar ändå inte att imponera fullt ut.
Körkänslan är mjuk och tyst, med fin precision i styrningen och smidig fyrhjulsstyrning som gör bilen lätt att hantera i stan.
Komforten är hög, och interiören bjuder på avancerad teknik och ombonad premiumkänsla. Samtidigt dras modellen med måttlig räckvidd på cirka 266 miles och laddning som toppar runt 170 kW, vilket placerar EQE efter flera konkurrenter.
Trots detta framstår den som en trygg, behaglig el-sedan för långpendlare som prioriterar lugn framför edge.
Plats 3 – Polestar 2
Snittbetyg: 79
Pris: Från 559 000 kr
Läs också: Experten varnar konsumenterna: Köp inte bilen. Dagens PS

Polestar 2: Snygg, smart – men fortfarande lite stel
Polestar 2 fortsätter att imponera med sin rena design, sitt Google-baserade infotainmentsystem och en interiör som känns genomtänkt och gedigen.
Uppdateringen till bakhjulsdrift ger bättre balans, men bilen når inte riktigt upp till BMW i4 när det gäller engagemang.
Räckvidden är stark – upp till drygt 400 miles beroende på version – och laddningen går snabbt nog för de flesta. Samtidigt är fjädringen hård, särskilt med större hjul, och baksätet är trångt.
Polestar 2 är därmed en stilren och modern elbil, men helheten sitter inte helt perfekt ännu.
Plats 2 – BMW i5 Sedan
Snittbetyg: 88,75
Pris: Från 699 900 kr
Läs också: Bäst i alla tester: Tre lyxiga sedaner. Dagens PS

BMW i5: Klassisk tjänstebilskänsla i elektrisk kostym
BMW i5 tar eldriften och stoppar in den i ett välbekant 5-serieformat: lågmält, elegant och tryggt. Resultatet är en el-sedan som känns naturlig från första metern.
Styrningen är tydlig, fjädringen balanserad och helheten ger en ovanligt harmonisk körkänsla för klassen. Interiören är sober med BMW:s böjda skärmpanel och ett gränssnitt som faktiskt går att förstå utan instruktioner.
Räckvidden ligger runt 480 km i vardagstempo och laddning går snabbt med upp till 205 kW. Nackdelen är priset, som sticker iväg rejält. Men i5 levererar en genomtänkt, vuxen elbil där allt faller på plats.
Plats 1 – Tesla Model 3
Snittbetyg: 90
Pris: Från 440 810 kr
Läs också: Äntligen: Nya Tesla Model 3 är här. Dagens PS

Tesla Model 3: Eldriven vardagsracer med oväntad finess
Tesla Model 3 fortsätter att vara något av en måttstock i elbilsvärlden. Den är rapp i starten, lätt att leva med och mer förfinad än tidigare – särskilt efter den senaste uppdateringen.
Räckvidden är imponerande, laddningen snabb och den där avskalade interiören gör fortfarande att bilen känns modern på sitt eget sätt.
Skärmen styr i princip allt och kan vara pillig, men systemet är logiskt och välbyggt.
Utrymmena är generösa, både fram och bak, och två bagageutrymmen gör livet enklare.
Model 3 är helt enkelt en smart, effektiv el-sedan som fortsätter att ligga steget före på det mesta som spelar roll.
| Plats | Modell | Listpris december 2025 | Snittbetyg |
|---|---|---|---|
| 1 | Tesla Model 3 | Från 440 810 kr | 90 |
| 2 | BMW i5 Sedan | Från 699 900 kr | 88,75 |
| 3 | Polestar 2 | Från 559 000 kr | 79 |
| 4 | Mercedes‑Benz EQE Sedan | Från 719 000 kr | 72,5 |
| 5 | Mazda 6e Takumi | Från 499 500 kr | 65,84 |
Här är bästa hybridkombin – enligt experterna
Tre kombimodeller med laddsladd och familjevänlig vardagslogik ställs nu mot varandra i vårt återkommande grepp “Bäst i alla tester”. Syftet är enkelt:
Missa inte:
Varning: Byt PIN-kod om den finns med på den här listan. News 55
Manipulerade bankappar luras ut via falska myndighetssidor. Realtid
Svenska kronan fortfarande bäst. E55

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]












