Dagens PS

Nya räckviddslistan – från topp till botten

En av dessa bilar är bäst och en är sämst. (Foto: Fiat, Hyundai, Mercedes och Tesla)
En av dessa bilar är bäst och en är sämst. (Foto: Fiat, Hyundai, Mercedes och Tesla)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 20 juni 2025Publicerad: 20 juni 2025

Hemligheten bakom elbilarnas verkliga räckvidd avslöjas – experternas nya test visar överraskande resultat.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Många av oss funderar nog på hur långt man faktiskt kommer med en elbil på en längre resa, speciellt när hastigheten är konstant. Nu har en stor studie kommit med svaren, och resultaten kan verkligen ändra hur du ser på elbilar.

Elbilarnas verkliga räckvidd testas i hög fart

Många som funderar på att skaffa en elbil, eller redan äger en, brottas med frågan om räckvidd, särskilt inför sommarens bilsemestrar.

Tidigare har tester ofta utförts vid lägre hastigheter, men nu har det tyska bilmagasinet AutoBild tagit fram en mer realistisk metod.

Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.

De har under flera års tid testat över 100 elbilar på Autobahn, med en konstant hastighet av 130 kilometer i timmen, vilket ger en tydligare bild av hur bilarna presterar under verkliga motorvägsförhållanden. Deras omfattande databas avslöjar vilka 20 elbilar som är mest effektiva och tar sig längst på varje kilowattimme.

Enligt AutoBild är det dags att sluta testa elbilar vid 110 kilometer i timmen, då de flesta bilister kör i 130 kilometer i timmen där det är tillåtet. Att köra i hastigheter som är anpassade till trafikflödet är dessutom positivt för trafiksäkerheten.

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

För många IT-projekt misslyckas – här är misstagen du måste undvika

22 maj 2025

Lilla Fiat 500e överraskar stort

En av de mest oväntade stjärnorna i AutoBilds test är den lilla Fiat 500e. Trots sin kompakta storlek och en luftmotståndskoefficient på 0,30, lyckas den klämma ut imponerande 5,8 kilometer per kilowattimme.

ANNONS
Liten men naggande god tydligen. (Foto: Fiat)
Liten men naggande god tydligen. (Foto: Fiat)

Detta är betydligt bättre än genomsnittet på 4,2 kilometer per kilowattimme för de över 100 testade elbilarna. Förklaringen ligger till stor del i dess låga vikt, endast 1 400 kilogram, vilket är mellan 600 och 800 kilogram lättare än många större suv-modeller.

Även smala däck och en effektiv elmotor bidrar till det låga förbruket.

AutoBild framhåller att låg vikt, snarare än större batterier, är nyckeln till framtidens effektiva elbilar. Med ett batteri på 42 kilowattimmar kan Fiat 500e teoretiskt sett köra upp till 243 kilometer vid 130 kilometer i timmen, men en mer realistisk siffra ligger runt 200 kilometer mellan laddningarna, vilket är anmärkningsvärt för en så liten bil.

Hyundai Inster och Tesla fortsätter att imponera

Hyundai Inster är en kul bil att köra men den går långt också. (Foto: Hyundai)
Hyundai Inster är en kul bil att köra men den går långt också. (Foto: Hyundai)

En annan liten elbil som presterar väl är Hyundai Inster, som uppnår 5,6 kilometer per kilowattimme vid 130 kilometer i timmen. Med sitt 42 kilowattimmars batteri ger detta en teoretisk räckvidd på 235 kilometer. Detta är särskilt imponerande med tanke på att den blott 3,8 meter långa Inster ändå erbjuder plats för en familj på fyra.

Tesla bekräftar återigen sin position som ledande inom elbilsteknik. Den uppdaterade Tesla Model Y med bakhjulsdrift och ett 77 kilowattimmars batteri uppnår också 5,6 kilometer per kilowattimme, vilket ger en motorvägsräckvidd på upp till 431 kilometer.

Läs även: Experterna om nya Tesla Model Y: “Bättre på alla sätt”. Dagens PS

ANNONS
Tesla är nästan alltid vinnare i dessa tester. (Foto: Tesla)
Tesla är nästan alltid vinnare i dessa tester. (Foto: Tesla)

I praktiken innebär detta tre till fyra timmars körning mellan laddstoppen.

Även den potenta Performance-versionen av Tesla Model 3 uppnår samma räckvidd, vilket sätter dess effektivitet i perspektiv. Den mer “civila” versionen av Model 3 förväntas till och med kunna nå upp mot 500 kilometer på motorvägen.

Mercedes G-klass sticker ut med hög förbrukning

I den tyngre änden av spektrat, långt utanför AutoBilds topp 20-lista, hittar vi den elektriska Mercedes G-klass. Med en förbrukning på hela 2,4 kilometer per kilowattimme vid 130 kilometer i timmen, trots ett enormt batteri på 116 kilowattimmar, sträcker sig räckvidden bara till 278 kilometer på motorvägen. Detta är inte mycket mer än den lilla Fiat 500e, som kostar en bråkdel.

Mercedes G580, som beskrivs som nästan lika aerodynamisk som en 40-fots container, straffas hårt av luftmotståndet i höga hastigheter. Dessutom bidrar fyra elmotorer, breda däck och en matchvikt på 3,1 ton till den höga förbrukningen.

den här klossen å andra sidan går inte lika bra. (Foto: Mercedes)
den här klossen å andra sidan går inte lika bra. (Foto: Mercedes)

Trots att G-klassen är ett extremfall, visar AutoBilds test att moderna elbilar generellt sett blir alltmer effektiva och därmed fullgoda bilar för långa resor, skriver AutoBild.

Läs även: De har satsat miljarder – nu floppar superbilen totalt. Dagens PS

ANNONS
ModellTesta i:Temp.Bränsleförbrukning (kWh) vid 130 km/h
Fiat 500 Electric (87 kW/118 hk; 42 kWh batteri)Augusti 202324 °C17.2
Lynk & Co 02 (200 kW/272 hk, 66 kWh batteri)Maj 202523 °C17.3
Tesla Model Y lång räckvidd bakhjulsdrift (220 kW/299 hk; 77 kWh batteri)Juni 202518 °C17,7
Hyundai Inster Select (71 kW/97 hk; 42 kWh batteri)Maj 202512 °C17,8
Tesla Model 3 Performance (338 kW/460 hk; 79 kWh batteri)Juni 202222 °C17,9
Smart #3 Premium (200 kW/272 hk; 66 kWh batteri)Juli 202422 °C18.4
Opel Mokka Electric (115 kW/156 hk; 54 kWh batteri)Maj 202520 °C18,9
Peugeot E-2008 (115 kW/156 hk; 54 kWh batteri)Oktober 20239 °C19.1
BMW i4 eDrive40 (250 kW/340 hk; 80,7 kWh batteri)april 202313 °C19.2
Kia Niro EV (150 kW/204 hk; 64,8 kWh batteri)Augusti 202227 °C19,5
BYD Dolphin (150 kW/204 hk; 60,4 kWh batteri)Juli 202321 °C19,5
BYD Atto 2 (130 kW/177 hk; 45,1 kWh batteri)Mars 202516 °C19,5
Skoda Enyaq iV 60 (132 kW/ 179 hk; 62 kWh batteri)Augusti 202324 °C19,7
VW ID.3 Pro (150 kW/204 hk; 62 kWh batteri)Maj 202320 °C19,8
VW ID.7 Tourer Pro (210 kW/286 hk; 82 kWh batteri)Juli 202418 °C19,8
MG 4 Electric (150 kW/204 hk; 64 kWh batteri)Oktober 202322 °C20,0
Xpeng P7 RWD Long Range (206 kW/276 hk; 82,7 kWh batteri)Juni 202520 °C20,0
Smart #1 Brabus (315 kW/428 hk; 66 kWh batteri)Juni 202321 °C20.2
Ford Capri Extended Range (210 kW/286 hk; 77 kWh batteri)april 202516 °C20.2
Genesis Electrified G80 (272 kW/370 hk; 87,2 kWh batteri)Juni 202221 °C20.4

Funkar Monopol-pengar för att köpa denna G-Wagen?

En helt ny version av en ikonisk terrängbil har nu presenterats, där gränserna mellan konst och design möts i ett Monopol-tema. Denna speciella tolkning,

Missa inte:

Man försökte döda sin familj – rättegång inledd. News 55

Fritt fall för förtroendet: Stödet för Skatteverket rasar. E55

Gratis lyx: Cavling utmanar SvD och DI med Perfect Weekend. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS