Politikerna talar om en ”game changer”. Andra är mer skeptiska. Oberoende av vilket ska nya elbilar snart ha en högre andel återvunnen plast.
Nya krav: Mer återvunnen plast i elbilar


Mest läst i kategorin
Det är en vanlig syn när nya elbilsmodeller presenteras. Tillverkare påpekar användningen av cirkulerade material och återvunna ämnen och prisar, gärna och ofta, sin egen miljömedvetenhet.
Bland de vanligen förekommande inslagen är sådant som att gamla plastflaskor och plastpåsar används för tillverkning av sätesöverdrag, isolering, på mjuka ytor och annat, påminner norska Elbil24.
Nu kommer det att bli mer av det. Det är i vart fall EU:s ambition.
EU-länderna stödjer nu en plan om att minst 25 procent av plasten i nya elfordon ska vara återvunnen och att kravet ska gälla alla typer av fordon.
Plast i havsdjupen – värre än forskarna trodde. Dagens PS
”Game changer”, enligt politiker
Planerna antogs vid ett möte för EU:s klimat- och miljöministrar.
”Detta kommer att bli en ´game changer´ för Europa”, var kommentaren från Polens miljöminister Paulina Hennig-Kloska.
Polen är inne på upploppet av sitt EU-ordförandeskap. Det upphör vid månadsskiftet.
Målet för den nya planen, liksom för så många andra, är att minska mängden plastavfall och bidra till en mer cirkulär ekonomi.
Det nya minimikravet att 25 procent av plasten i nya fordon ska vara återvunnen kommer att gälla elbilar, fossilbilar, lastbilar och motorcyklar.

Får tio år på sig att klara kravet
Kravet kommer att införas utan att ge elbilstillverkarna alltför många stressrelaterade sjukdomstillstånd.
Om sex år ska 15 procent av all plast i nya fordon vara återvinningsbar, om åtta år 20 procent och om tio år 25 procent.
Minst 25 procent av den återvunna plasten ska dessutom komma från bilar som har skrotas, enligt EU-planen.
Genombrott: Så kan vi återvinna plast – och tjäna pengar. Dagens PS
”95 procent går att återvinna”
”Ungefär 95 procent av en bil går att återvinna i dag och det är ungefär samma oavsett om den är fossildriven eller eldriven. När man väl separerat batteriet från bilen är det ingen skillnad på bilarna. Återbruket har ökat de senaste åren, bland annat med ökad medvetenhet om klimatnyttan”, säger Anders Mobjer, som arbetar hos Walters bildelar i Falkenberg som tar emot bilar för återvinning och återbruk som en ”bakvänd bilfabrik”.
”I Frankrike är det lagstadgat att alla verkstäder måste erbjuda alternativa delar i stället för nyproducerade. Det hade varit bra i Sverige och ökat möjligheten att påverka valet mellan en nyproducerad och återbrukad del”, säger Mobjer hos M.
Vanlig vardagsplast kan ligga bakom hundratusentals dödsfall. Dagens PS
Så kan du minska exponeringen av skadliga kemikalier i hemmet. Realtid

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.