Dagens PS

När varje sekund räknas – klockhusen flirtar med Formula 1

Klockhusen som Tudor flirtar med Formula 1. Här syns den senaste modellen Black Bay Chrono “Carbon 25”.
Klockhusen som Tudor flirtar med Formula 1. Här syns den senaste modellen Black Bay Chrono “Carbon 25”. (Foto: Tudor)
Johan Augustin
Johan Augustin
Uppdaterad: 15 maj 2025Publicerad: 15 maj 2025

Det är ett samarbete som har pågått i många årtionden men som nu är starkare än någonsin. Klockhusen vet att det finns snabba cash att dra in genom att flirta intensivt med Formula 1.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Formula 1 har blivit sexigt och når ut till ännu fler, till en köpstark och global grupp, ofta unga människor.

Unga vill ha exklusivitet

Generation Z och Millennials lockas av identitet och exklusivitet.

De öppnar gärna plånboken under häftiga race, och nästa generations racingklockor kan mycket väl vara ännu mer integrerade med digitala funktioner eller varför inte skräddarsydda för varje förares puls?

ANNONS

Senaste nytt

Klockhusen flirtar med Fomula 1

Klockhusen följer noggrant trenden som nu sker, de vill inte halka efter i racet där varje sekund räknas, bokstavligen talat.

Tag Heuer har förstått det sedan sina legendariska Monaco-modeller dök upp på Steve McQueens handled under Le Mans-eran.

Varumärket har fortsatt trenden genom racing, och lanserar numera specialmodeller som lika gärna kunde bäras i depån som på röda mattan i Cannes.

Numera är det klockmärket som har tagit över som huvudsponsor för Formula 1 från Rolex, och det gjorde man genom att lansera sin egen specialmodell Formula 1 Solargraph Miami GP Limited Edition.

ANNONS
Tag Heuer Formula 1 Solargraph Miami GP Limited Edition.
Tag Heuer Formula 1 Solargraph Miami GP Limited Edition. (Foto: Tag Heuer)

Samarbetar med Ferrari

Richard Mille samarbetar vidare med McLaren och Ferrari. Det handlar om superklockor med prislappar som ofta börjar vid 10 miljoner kronor.

Richard Mille RM 43-01 Ferrari är ett lysande exempel på klockhusens flirt med racingvärlden.
Richard Mille RM 43-01 Ferrari är ett lysande exempel på klockhusens flirt med racingvärlden. (Foto: Richard Mille)

Tudor vill inte hamna i skuggan och håller därför inte tillbaka som sponsor av Miami Grand Prix där det schweiziska lyxklockmärket tog plats på världsscenen.

Tudor visar upp sig

Loppet avslutades i början av maj och markerade Tudors första stora aktivering inom Formel 1 – och lanseringen av tillverkarens mest exklusiva modell någonsin Black Bay Chrono “Carbon 25”, enligt Robb Report.

Det är en limiterad utgåva, som enbart kommer ut i drygt 2 000 exemplar.

Tudor Black Bay Chrono “Carbon 25”.
Tudor Black Bay Chrono “Carbon 25”. (Foto: Tudor)
ANNONS

Klockan har ett robust 42 mm boett i helkolfiber, ett material som för tankarna till racerbilar snarare än traditionellt urmakeri.

Den har samtidigt en distinkt “racing white”-urtavla med en djupblå ring som skapar en sportig men sofistikerad kontrast, perfekt för både racerbanan och vardagen.

Förarna Liam Lawson och Isack Hadjar visade stolt upp sina numrerade exemplar under Miami Grand Prix.

“Den känns snabb på handleden” uppgav Liam Lawson.

Och det visar exakt hur klockhusens flirt med Formula 1 lönar sig i längden – där det gäller att hänga med i svängarna för tillverkarna.

Tudor har gett sin in i Formula 1 på allvar.
Tudor har gett sig in i Formula 1 på allvar. (Foto: Tudor)

Läs även:

Sportens värld tar över Wall Street. Dagens PS

Pengarna styr när F1 rattar vidare. Dagens PS

ANNONS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS