Vissa modeller har gjort sitt, innan de ens kommit ut. Elbilshypen har lagt sig och Mini blir en i raden som dumpar en kommande bil.
Modellen skrotas av Mini


Mest läst i kategorin
Mini har chockat bilvärlden genom att skrota planerna på en eldriven cabriolet. Den kommande modellen, som var tänkt att lanseras 2027, skulle ha tillverkats i både Kina och Storbritannien. Men nu verkar det som att elbils-cabben aldrig kommer att se dagens ljus, i alla fall enligt BMW blog.
Bristande efterfrågan bakom beslutet?
Enligt källor inom industrin har Mini fattat beslutet utan någon officiell förklaring.
Men experter spekulerar i att den främsta orsaken är den låga efterfrågan på elbilar i cabriolet-segmentet. Cabriolet-modeller är redan en nischprodukt, och att elektrifiera dem verkar inte vara en lönsam affär för Mini.

Amerikanska marknaden sviker
Försäljningssiffrorna för den bensindrivna Mini Cooper/Cooper S Cabriolet i USA sjönk dramatiskt under tredje kvartalet 2024. Detta kan ha bidragit till Minis beslut att skrota el-cabben.
I Sverige har också försäljningen minskat generellt på Minis elbilar de senaste åren.
År | Antal sålda elbilar från Mini |
---|---|
2022 | 1 379 |
2023 | 920 |
2024 (fram till 28 december) | 441 |
Fokus på bensinmotorer
Samtidigt som Mini lägger ner elbils-projektet, satsar de på en ny bensindriven cabriolet. Den nya modellen lanseras tidigt nästa år och kommer att utrustas med en 2,0-liters turbomotor på 161 hästkrafter.
Är detta slutet för eldrivna cabrioleter?
Minis beslut att skrota el-cabben väcker frågor om framtiden för elbilar i cabrioletsegmentet. Kommer andra biltillverkare att följa efter, eller är detta bara ett tillfälligt bakslag? Tiden får utvisa.

MINI-mardröm: Förenade Bil i Malmö anklagas för lurendrejeri
Ett år med en Mini Cooper skulle bli ett kul år men lämnade i stället en bitter eftersmak efter att kunden blivit bedragen. En Malmöbo berättar för Dagens
Läs också:
Har din bilnyckel hemliga funktionen? Finns i Sveriges vanligaste bil. News 55
Bluffbolagen försöker hota dig till att betala. Realtid

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.