Elon Musk fyllde 54 år i helgen, och passade på att ge sig själv en födelsedagspresent.
Milstolpe: Första Tesla-bilen levererad helt utan förare


Mest läst i kategorin
På fredagen genomförde Tesla sin första helt förarlösa fordonsleverans – en Model Y som tog sig från fabriken i Austin till en väntande kund i stadens centrum. Helt på egen hand.
Det var inte bara en ny typ av leverans – det var en teknisk milstolpe.

Första leveransen – utan förare eller fjärrkontroll
”Den första helt autonoma leveransen av en Tesla Model Y från fabrik till en kund, inklusive motorväg, är nu genomförd en dag före schemat!”, skrev Musk enligt Fortune.
Han underströk att det varken fanns någon förare eller fjärrstyrning inblandad.
Tesla publicerade även en video av resan, som tog cirka 30 minuter från Gigafactory i Austin till adressen 1515 S. Lamar Blvd i stadens centrum.
Missa inte: Frankrike vill utmana Musks imperium – satsar miljarder. Dagens PS
Toppfart: 72 mph på motorvägen
Enligt Tesla-ingenjören Ashok Elluswamy nådde bilen en toppfart på motsvarande ungefär 116 km/h, under färden på motorväg i Texas.
”Kvickt”, svarade Musk på X.
Business Insider påpekar förvisso att detta inte är första gången ett autonomt fordon körs på motorväg – självkörande lastbilar från Aurora har redan trafikerat Interstate 45 i Texas.
Däremot är det sannolikt första gången ett personfordon utan mänsklig övervakning körs en hel resa på allmän väg, enligt Tesla.
Juridiskt gränsland
Staden Austin bekräftar att man informerats om leveransen i förväg, men säger att man inte har något att säga till om.
”Staden har inte befogenhet att reglera dessa fordon”, uppgav en talesperson till Fortune. Man lovar dock att följa upp om säkerhetsproblem skulle uppstå.
Den juridiska gråzonen är ett återkommande tema. Just nu avgörs regleringen av autonoma fordon på delstatsnivå, och lagstiftningen varierar kraftigt i USA.
Skepsis efter tidigare tricks
Alla är dock inte lika imponerade. Flera påminner om Teslas tidigare PR-insatser som visat sig vara mer marknadsföring än verklighet. Bland annat den numera raderade ”Paint It Black”-videon från 2016, där Tesla hävdade att bilen körde helt själv – men där det senare avslöjades att videon var kraftigt redigerad.
Även 2024 visade Tesla robotar som interagerade med gäster, utan att avslöja att de i själva verket styrdes av människor på distans.
Den här gången hävdar Elluswamy dock att det är annorlunda. På X skrev han att kunden valdes slumpmässigt och att bilen var en standardmodell:
”Fordonet är exakt likadant som alla andra Model Y från Teslas fabrik”.
Ett utspel i rätt tid?
Lanseringen av den förarlösa leveransen kommer bara dagar efter att Tesla startat sin robotaxi-tjänst i Austin – ett system som dock fortfarande kräver en säkerhetsperson i passagerarsätet.
Tajmingen är knappast en slump. Tesla väntas inom kort rapportera ett kraftigt försäljningstapp. Enligt Fortune pekar uppskattningar på att leveranserna sjunker med 14 procent i andra kvartalet.
Med andra ord: när elbilsförsäljningen bromsar, riktas fokus om till framtidsvisionen om självkörande teknik.
Läs också: Tesla fortsätter rasa trots att Musk lämnat Vita huset. Dagens PS

Bevakar i huvudsak privatekonomi, pension och bostadsmarknad för Dagens PS. Brinner för att göra svåra ämnen begripliga.

Bevakar i huvudsak privatekonomi, pension och bostadsmarknad för Dagens PS. Brinner för att göra svåra ämnen begripliga.