Brabus är mest kända för att krydda till mängden kraft i diverse Mercedes-modeller men denna gång har de valt ett annat spår. I stället har de tagit Mercedes elektriska flaggskeppsmodell – EQS – och gjort den mer strömlinjeformad.

ANNONS
Mercedes EQS Brabus från fram
Uppgraderingarna på Mercedes EQS Brabus är strikt kosmetiska. (Foto: Brabus)

Sju procent längre räckvidd

Mercedes-Benz EQS 450+ är för närvarande den elbilen på marknaden med längst räckvidd.

Det Brabus har gjort är att sänka bilen med 15 respektive 20 millimeter fram och bak, satt på nya fälgar och slagit på lite kolfiber vilket har förbättrat bilens Cd-värde med 7,2 procent. Den har alltså blivit mer strömlinjeformad.

Resultatet är att räckvidden ökat från 743 kilometer enligt WLTP till hela 795 (!) kilometer. Att modifiera elbilar är knepigare än fossilbilar.

Med det sagt har ofta elbilar väldigt mycket prestanda jämte sina fossila syskon.

Mercedes EQS Brabus bakifrån
Alla kosmetiska uppgraderingar är inte särskilt smakfulla. (Foto: Brabus)

Vad påverkar räckvidden?

Det finns ungefär en miljard olika faktorer som påverkar räckvidden på en bil. Hur den skär genom luften, väder, vad den väger och huruvida man kör uppför eller nedför har alla en inverkan.

Med det sagt är EQS känd för att ha väldigt realistisk räckvidd.

En tid sedan gjorde vi ett räckviddstest – som vi kallade för Räckviddsrundan – där vi tog tre stycken Fiat 500e. Vi delade upp oss i tre lag och modifierade bilarna för att maximera räckvidden.

Det som konstaterades var att allt som gör bilen mer strömlinjeformad och minskar rullmotstånden har en enorm inverkan på räckvidden. Se videon på testet här.

ANNONS
ANNONS
Mercedes EQS i Brabus-utförande har längst räckvidd på marknaden. (Foto: Brabus)

Inte första gången

Det har funnits bilar i historien vars syfte har varit att maximera räckvidd – Volkswagen XL1 och Audi A2 3L är exempel på detta – och frågan är om den trenden kommer ta fart nu igen med elbilar.

Det är ju trots allt räckvidden – i kombination med hur snabbt man kan ladda – som är avgörande för exempelvis långfärdsåkning med elbil.

Frågan är även hur mycket räckvidd som vi faktiskt behöver – nu när EQS i Brabus-utförande är uppe och nosar på 80 mil är det svårt att se att vi behöver mer såvida infrastrukturen även utvecklas.

Mercedes Brabus framifrån
Mercedes EQS Brabus har Brabus-loggan istället för den kutymsenliga stjärnan. (Foto: Brabus)