Dagens PS

Lista: Några av världens bästa motorljud

Lyssna dig igenom en lång lista av mysiga motorljud. (Foto: Youtube)
Lyssna dig igenom en lång lista av mysiga motorljud. (Foto: Youtube)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 09 maj 2025Publicerad: 09 maj 2025

Här är en lista som hyllar de bilar vars motorer frambringar de mest fängslande symfonierna. Från racinglegender till moderna ikoner.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Vi faller för bilar av många anledningar. Vissa är vackra, andra udda och några ser bara till att vi färdas tryggt. Men så finns det de få utvalda som vinner våra hjärtan med sin underbara sång.

Här är en lista över några av de bilar som låter bäst, komplett med ljudklipp från Youtube, för att hylla de mest speciella motorljuden i bilvärlden.

Urvalet kommer från en bred variation av både vanliga bilar och racerbilar, och de är listade utan någon speciell ordning. Om du tycker att någon bil verkligen borde vara med så maila mig.

Porsche Cayman GT4 RS – Skriket från kupén

Porsche Cayman GT4 RS (Foto: Youtube)
Porsche Cayman GT4 RS (Foto: Youtube)

Den 4,0-liters sexcylindriga boxermotorn i den ultimata versionen av mittmotor-Cayman delas visserligen med dess RS-syskon, men ingen modell kan riktigt matcha ljudupplevelsen från luftintagen monterade i kupén. Det är ett skrik olikt allt annat, men glöm inte öronpropparna för de längre resorna.

ANNONS

Senaste nytt

Lancia Stratos – Ferraris hjärta i rallylegendaren

Lancia Stratos (Foto: Youtube)
Lancia Stratos (Foto: Youtube)

Lancia Stratos är en legendar inom rallysporten, men visste du att den har ett hjärta från Ferrari? Bilen delar sin 2,4-liters V6-motor med Ferrari 246 Dino, uppkallad efter Enzo Ferraris äldste son. Säg vad man vill om antalet cylindrar, den här motorn är ren Maranello-magi.

ANNONS

BRM V-16 – Ett 16-cylindrigt vrål från 1947

BRM V-16 (Foto: Youtube)
BRM V-16 (Foto: Youtube)

Vad mer behöver man egentligen veta än att den här racerbilen har en kompressormatad 1,5-liters motor med 16 cylindrar som snurrar över 12 000 varv per minut? Kanske också att den introducerades redan 1947 är värt att notera.

Lamborghini Murciélago LP670-4 – Tolvcylindrigt mästerverk

Lamborghini Murciélago LP670-4 (Foto: Youtube)
Lamborghini Murciélago LP670-4 (Foto: Youtube)

Lamborghinis V12-motor introducerades 1963, med design crediterad till den legendariske Giotto Bizzarrini. Även om slagvolymen mer än fördubblades när den hamnade i Murciélago LP670-4, förblev motorn alltid en favorit bland entusiaster. Med rätt avgassystem monterat baktill är det få maskiner som ens kommer i närheten av att producera en sådan musik.

Ford Escort Mk1/Mk2 – Rallyljud som river genom skogen

Ford Escort Mk1/Mk2 (Foto: Youtube)
Ford Escort Mk1/Mk2 (Foto: Youtube)

Även om Ford aldrig sålde de coolaste versionerna av Escort i USA, var vissa rally-Escorter i Europa speciella maskiner. Under huven satt en 2,0-liters sugmotor med fyra cylindrar som trimmats av Cosworth. Du glömmer aldrig första gången du hör den sången riva genom skogen.

ANNONS

Audi Quattro Grupp B – Femcylindrig turbosymfoni

Audi Quattro Group B (Foto: Youtube)
Audi Quattro Group B (Foto: Youtube)

Den mäktiga Audi Quattro, som introducerades 1980, var avgörande för att föra in rallyvärlden i fyrhjulsdriftens era. Bilen säkrade tillverkarmästerskapen 1982 och 1984, samt förarmästerskapen 1983 och 1984 med Hannu Mikkola respektive Stig Blomqvist bakom ratten. Den turboladdade femcylindriga motorn som drev bilen förblir ett av de bästa racinginstrumenten genom tiderna.

Plymouth Superbird NASCAR – Kungen av ovalbanans vrål

Plymouth Superbird NASCAR (Foto: Youtube)
Plymouth Superbird NASCAR (Foto: Youtube)

Kungens galnaste kärra behöver förmodligen ingen närmare presentation. Den 1970 Plymouth Superbird du ser (och hör) i videon är äkta vara, driven av den legendariska 426 Hemi V8-motorn. När man hör den yngre Petty trampa gasen i botten förstår man nästan varför den blev bannlyst från sporten. Nästan.

Ferrari 250 GTO – Ett tidlöst V12-ljud

Ferrari 250 GTO (Foto: Youtube)
Ferrari 250 GTO (Foto: Youtube)

Glöm sällsyntheten, skönheten eller racinghistoriken. Det råder ingen tvekan om att Ferrari 250 GTO hade stått sig genom tiderna oavsett den steppande hästen på huven. Det beror på att ljudet som kommer från 3,0-liters Colombo V12:an där framme är så bra som det bara kan bli inom klassisk motorjournalistik. Just den här bilen tävlades under sin tid av Formel 1-världsmästaren Phil Hill. Hans son Derek sitter vid ratten i det här klippet.

ANNONS

BMW M1 Procar – Sexcylindrigt mästerstycke från M-divisionens födelse

BMW M1 Procar (Foto: Youtube)
BMW M1 Procar (Foto: Youtube)

BMW M1 födde M-divisionen som vi önskar gjorde lite snyggare bilar nuförtiden. Den är dessutom ganska fantastisk i sig, särskilt i det racingbetonade Procar-utförandet. Efter att ha lyssnat på 3,5-liters M88/1 sexcylindriga radmotorn i aktion kan man undra om BMW verkligen har matchat den här initiala insatsen sedan dess.

Tuthill Porsche 911K – Lättviktsmaskin med 11 000 varv

Tuthill Porsche 911K (Foto: Youtube)
Tuthill Porsche 911K (Foto: Youtube)

Richard Tuthill är mest känd för att bygga några av de bästa rallypreppade Porschar som pengar kan köpa. 911K är det ultimata uttrycket för lättviktsprestanda, med en vikt på bara 846 kg tack vare en kaross i kolfiber. Den 3,1-liters sexcylindriga boxermotorn varvar till 11 000 varv per minut. Den spottar också eld.

Valfri V10 Formel 1-bil – Ett krigsskrik från banan

Any V-10 F1 Car (Foto: Youtube)
Any V-10 F1 Car (Foto: Youtube)

V10-eran i Formel 1 pågick från 1998 till 2005. Det var en tid som dominerades av personligheter som Michael Schumacher, Fernando Alonso, Juan Pablo Montoya och Kimi Räikkönen. F2002:an här ger ett exempel på V10-motorns krigsskrik, men det är ännu bättre att leta upp några gamla racingklipp.

ANNONS

Aston Martin DBR9 – Tolvcylindrig Le Mans-vinnare

Aston Martin DBR9 (Foto: Youtube)
Aston Martin DBR9 (Foto: Youtube)

Just den här Aston Martin DBR9 vann sin klass på Le Mans 2007. Dess 6,0-liters sugmotor med tolv cylindrar är alltid en publikfavorit under historiska evenemang nuförtiden – särskilt med en förare som Aston Martins utvecklingsförare Darren Turner bakom ratten.

McLaren F1 – Genialitetens tolvcylindriga sång

McLaren F1 (Foto: Youtube)
McLaren F1 (Foto: Youtube)

McLaren F1 behöver ingen närmare presentation bland entusiaster. Den är förmodligen den mest eftertraktade och åtråvärda bilen i sin generation, inte minst tack vare Gordon Murrays genialitet. Den 6,1-liters BMW S70/2 V12-motorn är ett konstverk.

Gordon Murray Automotive T.50 – Andlig arvtagare med Cosworth-V12

Gordon Murray Automotive T.50 (Foto: Youtube)
Gordon Murray Automotive T.50 (Foto: Youtube)

T.50 är den andliga efterträdaren till McLaren F1. Den har ett galet fläktbaserat aerodynamiksystem, samt en Cosworth-levererad 4,0-liters V12 som varvar upp till 12 100 varv per minut. Du kommer också vilja varva ur den ordentligt, eftersom de maximala 661 hästkrafterna inte är tillgängliga förrän vid 11 000 varv per minut.

ANNONS

Audi R8 4.2 – Ett V8-vrål som passar bättre på en speedway

Audi R8 4.2 (Foto: Youtube)
Audi R8 4.2 (Foto: Youtube)

Även om det är svårt att inte älska den 5,2-liters V10-motor som erbjöds senare i R8:ans livscykel, är den första generationens 4,2-liters V8 speciell i sig. Ljuden som kommer från den här maskinen låter mer passande för en superspeedway än en bilutställning. Inte ett typiskt val för en europeisk superbil.

Nissan Skyline GT-R – Sexcylindrig dramatik från Hakosuka

Nissan Skyline GT-R (Foto: Youtube)
Nissan Skyline GT-R (Foto: Youtube)

Den ursprungliga Nissan Skyline GT-R saknar några bekanta element från de senare modellerna, men den saknar inte dramatik. S20-radsexan under huven är en av de bästa genom tiderna och delades med den extremt sällsynta Fairlady Z 432.

Ferrari 333 SP – Återkomsten med ett ikoniskt V12-ljud

Ferrari 333 SP (Foto: Youtube)
Ferrari 333 SP (Foto: Youtube)

333 SP var Ferraris officiella återkomst till global sportvagnsracing efter ett 20-årigt uppehåll. Bilen byggdes för att tävla i WSC-klassen, som ersatte de tidigare GTP-bilarna efter 1993. Den har 4,0-liters Ferrari F130 V12-motorn, som även återfinns i F50.

ANNONS

Ford Mustang Shelby GT350 – Ett “Voodoo”-vrål från andra sidan Atlanten

Ford Mustang Shelby GT350 (Foto: Youtube)
Ford Mustang Shelby GT350 (Foto: Youtube)

Den 5,2-liters “Voodoo” V8:an är ett av Fords galnaste projekt. Denna storvolymsmaskin med plan vevaxel producerar ett ylande olikt allt annat som kommit från den här kontinenten, och vi älskar den för det. Att den dessutom varvar hela vägen till 8250 varv per minut skadar inte heller.

Dodge Challenger Hellcat Redeye – Kompressormatad brutalitet

Dodge Challenger Hellcat Redeye (Foto: Youtube)
Dodge Challenger Hellcat Redeye (Foto: Youtube)

Vilken som helst av bilarna med Hellcat-motorn skulle egentligen kunna fylla den här platsen. Den kompressormatade 6,2-liters V8:an är en legend i sig, inte minst för det otroliga kompressorvin som den producerar. Det otroligt våldsamma avgasljudet ökar bara attraktionskraften. Det är ren amerikansk muskelkraft.

Lexus LFA – Ett Yamaha-orkestrerat V10-mästerverk

Lexus LFA (Foto: Youtube)
Lexus LFA (Foto: Youtube)

Lexus LFA är ungefär det coolaste som Toyota någonsin har producerat. Den obsessivt konstruerade superbilen kanske inte var en ekonomisk framgång för märket, men den kommer för alltid att stå sig genom tiderna. Den är inte bara en vackert proportionerad bil, utan dess V10 sjunger en sång som ingen annan. Det borde inte vara alltför överraskande med tanke på det arbete som Yamaha lade ner på att trimma ljudbilden. Ett bilinstrument utan rivaler.

ANNONS

Chevrolet Corvette C6.R GT2 – Ett ikoniskt racingljud

Chevrolet Corvette C6.R GT2 (Foto: Youtube)
Chevrolet Corvette C6.R GT2 (Foto: Youtube)

C6.R fortsatte Corvette Racings dominans in i en ny generation, och den förblir en av märkets mest ikoniska racerbilar. Framgångarna på banan hjälper till, men den effekt som den här bilens avgasljud hade på åskådarna är legendarisk i sig. Man visste alltid när Corvetterna kom nerför raksträckorna, och det är värt att fira.

Jaguar D-Type – Ett mekaniskt underverk från Le Mans

Jaguar D-Type (Foto: Youtube)
Jaguar D-Type (Foto: Youtube)

Jaguars första Le Mans-vinnare är onekligen vacker. Att se en sådan ta sig an en racerbana är verkligen spektakulärt. Att åka i en är ännu bättre. Ljudet som den klassiska XK-motorn producerar är så bra som det bara kan bli, med massor av mekaniskt ljud genom hela registret.

FN agerar mot fusket – ska stoppa bilvärldens stora bluff

Manipulerade mätarställningar på begagnade bilar är ett växande problem. Nu vill FN sätta stopp – och i PS Studio förklarar Åsa Wallenrud varför det kan

Läs också:

Tips: Sju stadsdelar du bör besöka (i världen). News 55

ANNONS

Skatteverket: Här gömmer sig en miljard i obetalda skatter. E55

Riskfyllda oljeplanen ska tvinga omvärlden till lydnad. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS