En av Lamborghinis mest eftertraktade modeller, Temerario, kan komma i en ny version med en annorlunda hybridlösning.
Läckt information: Så kan nästa Lamborghini se ut


Mest läst i kategorin
Ryktena pekar mot en bakhjulsdriven variant som skulle erbjuda en lite “lugnare” upplevelse än den nuvarande plug-in hybriden.
Trots att dagens Temerario redan imponerar med hela 907 hästkrafter tack vare sitt avancerade drivsystem, överväger Lamborghini att diversifiera sitt utbud för att möta olika kunders önskemål.
En ny era för Lamborghini Temerario
Men alla behöver kanske inte den extrema kraften som den nuvarande Temerario erbjuder. För att möta en bredare kundkrets och erbjuda fler valmöjligheter, överväger Lamborghini att introducera en ny version av Temerario.
Denna kommande variant, enligt uppgifter från Carscoops, kan komma att bli en bakhjulsdriven modell med ett enklare hybridsystem. Denna strategi skulle kunna erbjuda en något mer tillgänglig och potentiellt “lugnare” körupplevelse, utan att kompromissa med Lamborghinis sportiga anda.

Bakhjulsdrift och annorlunda hybridteknik
En möjlig teknisk lösning för den bakhjulsdrivna varianten skulle kunna innebära att man tar bort de två främre elmotorerna, vilket skulle göra bilen enbart bakhjulsdriven. Detta skulle också leda till att den blir mer lik en konventionell hybrid som inte kräver extern laddning via en sladd.
Rouven Mohr, Lamborghinis tekniska chef, lyfte fram Porsche 911 Carrera GTS som ett exempel på hur hybridteknik kan implementeras på ett mer subtilt sätt. Han beskrev Porsche-modellen som ett “superbt exempel på ett helt annat hybridkoncept”, vilket antyder att Lamborghini kan komma att inspireras av liknande system för att integrera elmotorn på ett sömlöst sätt.
Porsches T-Hybrid-system, som använder en elmotor i PDK-växellådan och en mindre motor för att boosta turbon, eliminerar praktiskt taget all fördröjning och ger en körkänsla där man knappt märker att det är en hybrid, skriver Car Magazine.

Både en enklare och en mer extrem version
Trots att den nya bakhjulsdrivna versionen skulle kunna ha ett enklare hybridsystem, förväntas den fortfarande vara betydligt kraftfullare än sin föregångare, Huracan RWD. Detta beror på att V8-motorn ensam genererar 789 hästkrafter, även utan elektrisk förstärkning.
Förutom förändringar i drivlinan kan den bakhjulsdrivna Temerario även få subtila designmodifieringar, såsom lätt omgjorda stötfångare och unika fälgar, för att visuellt skilja den från standardmodellen.
Chassisinställningarna skulle också kunna finjusteras för att optimera köregenskaperna för den bakhjulsdrivna konfigurationen och dess unika viktbalans, enligt Carscoops.
Lamborghini har tidigare även antytt att en ännu mer extrem version av Temerario är på gång, en modell som skulle kunna överstiga 1 000 hästkrafter och fungera som en andlig efterföljare till den banfokuserade Huracan STO, komplett med aggressiv aerodynamik.

Vilka bilmärken äger egentligen Volkswagen?
Från folkvagn till lyxlimpa – se alla märken som ingår i den tyska biljättens stall. En imponerande samling fordon under ett och samma tak.
Hybridstrategin är kärnan, men bensinmotorer utesluts inte helt
Mohr underströk vikten av Lamborghinis nuvarande hybridstrategi. Han påpekade att de har haft tur att ha ett elektrifierat sortiment i en tid då “alla vill ha en hybrid”, och att deras strategi har varit “exakt den rätta”.
Samtidigt följer Lamborghini noggrant marknadstrenderna och justerar sina långsiktiga planer därefter.
Ett bevis på detta är att företagets första helt elektriska modell, som förhandsvisades med Lanzador-konceptet 2023, har skjutits fram ett år till 2029. Detta beror på en svalnande efterfrågan på elbilar i premiumsegmentet.
Även nästa generation av den populära suv-modellen Urus, som ursprungligen var planerad att bli helt elektrisk, utvecklas nu om som en plug-in hybrid, rapporterar Carscoops.
Detta visar att Lamborghini är flexibla och anpassar sig till rådande marknadsförhållanden för att säkerställa att de möter kundernas förväntningar och behåller sin position i framkanten av prestandabilsmarknaden.

Provkörd: Bilen som fick hela Stockholm att stanna upp
Dagens PS provkör Rolls-Royce Spectre Black Badge – en elbil som förenar sagolik lyx med överraskande prestanda. Att kliva in i en Rolls-Royce är alltid
Missa inte:
Kia EV9 vs Volvo EX90: En duell mellan jättar. Dagens PS
Två bilar i topp: Vi presenterar motorjournalisternas ranking av Årets bil. Dagens PS
Tjänstebil: Tre heta européer – vem vinner? Dagens PS

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.