Den europeiska fordonsindustrin brottas med svåra utmaningar. Nu tvingas biljätten Stellantis vidta drastiska åtgärder mot krisen.
Kris: Stellantis stoppar produktionen i Europa


Mest läst i kategorin
Europeiska bilmärken pressas hårt i ett utmanande marknadsklimat. Biljätten Stellantis möter nu en av sina största utmaningar hittills, vilket tvingar fram drastiska åtgärder för att möta den nya verkligheten.
Koncernen har vidtagit flertalet produktionsstopp vid flera fabriker på kontinenten på grund av svag efterfrågan.
Den globala fordonsindustrin står inför en rad motgångar, och för europeiska tillverkare har den eskalerande konkurrensen från asiatiska producenter blivit ett hot.
Tillfälliga produktionsstopp i Europa
Stellantis har beslutat att tillfälligt stoppa produktionen vid flera av sina fabriker i Europa. Anledningen är en kombination av vikande efterfrågan på vissa modeller och behovet av att hantera lagernivåerna effektivt inför slutet av året.
Stellantis har en talesperson som har sagt att de anpassar produktionshastigheten i några av sina europeiska fabriker. Detta gör de för att kunna möta de utmaningar som finns på marknaden just nu, skriver Bloomberg.

Produktionsstoppen inkluderar bland annat tillverkningen av Alfa Romeo Tonale och Fiat Panda vid fabriken i Pomigliano i Italien, som pausades från och med den 29 september.
Även anläggningen i Poissy, nära Paris, stoppade produktionen från den 13 oktober till den 31 oktober, där man tillverkar modeller från Opel och DS. Enligt Bloomberg kan även andra fabriker påverkas, som de i polska Tychy, tyska Eisenach och två anläggningar i Spanien.
Nedgången i försäljningsvolymer är tydlig. Enligt statistik från ACEA (European Automobile Manufacturers Association), skriver AM Online, sjönk Stellantis volymer i Europa med 9,9 procent, från 1,16 miljoner enheter till 1,05 miljoner enheter under perioden januari till juli.
Trots en ökning för Alfa Romeo, kompenserades detta av kraftiga fall för märken som DS, Fiat, Opel och Citroën.
Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.
Senaste nytt
Kinesiska utmanare pressar priserna
En stor del av den utmaning som Stellantis och andra europeiska biltillverkare står inför är den ökande konkurrensen från kinesiska tillverkare. Företag som BYD expanderar snabbt i Europa med bilar som har aggressiv prissättning.
Kinesiska märken har lyckats öka sin marknadsandel avsevärt, vilket sätter press på de etablerade aktörerna, skriver AM Online.
För att möta den kinesiska expansionen tvingas europeiska tillverkare att anpassa sig. Samtidigt som produktionen i Kina leder till överkapacitet på den globala marknaden, möter Stellantis även svårigheter på den viktiga amerikanska marknaden, där nya tariffer leder till högre kostnader och störningar i leveranskedjorna, skriver Bloomberg.

Provkörd: Lynk & Co 08 – ett flexibelt och bekvämt bilägande
Lynk & Co lanserar nya 08. Med en räckvidd som utmanar både laddhybrider och elbilar kanb den locka både familjer och tjänstebilsförare. Att elbilarna
Nya vd:n vädjar till EU
Den nye vd:n för Stellantis, Antonio Filosa, som tillträdde i juni, har nyligen uttryckt en vädjan till Europeiska unionen att agera för att skydda den europeiska bilindustrin.
Han har i intervjuer, skriver Bloomberg, kallat EU:s utsläppsmål för ‘orealistiska’ och menar att överdriven reglering driver upp kostnaderna för småbilar, vilket i sin tur minskar försäljningsvolymerna och sätter hela branschen på spel.
Filosa, som tidigare var en skyddsling till den bortgångne Fiat Chrysler-chefen Sergio Marchionne, har sagt att ‘bilindustrin krymper under tyngden av EU-regleringar, och det är mycket oroande i en tid av påtaglig överkapacitet i Kina’.
Han menar att en mer flexibel hållning från EU-kommissionen är nödvändig för att rädda den europeiska sektorn.
Trots utmaningarna uppger Filosa att koncernen fortsätter att stå fast vid sin ambitiösa plan att investera och lansera nya modeller i Italien, en plan som presenterades sent förra året.
Han har också försäkrat att franska fabriker, såsom anläggningen i Poissy, är ‘absolut strategiska’ för företaget.

Chocknyhet: Här skjuts batteriet ut ur elbilen
Elektriska fordon är framtiden, men med dem kommer nya utmaningar. En av de mest omtalade är risken för bränder i batteriet, som kan vara svåra att
Missa inte:
Fem sätt att hantera stress. News 55
Berömmet: “Utvald bland 300 kandidater”. E55
Massivt stöd: Ja till ny förmögenhetsskatt. Realtid

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Elektrifiera vardagen med upp till 12 mils färd helt på el. Välj en SWE Edition fullpackad med utrustning till ett förmånligt pris och lågt förmånsvärde.