HANNOVER. Den perfekta familjebilen – för din partner kommer knappt upptäcka att du köpt en racerbil.
Nya Volkswagen Golf Sportscombi R är blixtsnabb och idiotsäker runt en racerbana. Trots att det är en av världens snabbaste kombibilar fungerar den precis lika bra till dagis och ICA.

ANNONS

Tänk att få beröm från din partner för att ha köpt en sportbil med 320 hästkrafter. Med Volkswagen Golf Sportscombi R är det faktiskt möjligt. Även om bilen har fyra feta avgaspipor, spoilers och breda högfartsdäck kan den oinvigde lätt blanda ihop den med en vanlig vardaglig Golf R-Line. Du kommer lätt undan med beröm för ditt förnuft när du säger ”Älskling jag har köpt ny bil, en Golf Kombi”.

Dagens PS har testat Volkswagens nya värsting Golf Sportscombi R på autobahn och racerbanan Bilster Berg. Foto: Volkswagen
För den oinvigde är det lätt att missta bilen för en vanlig simpel Golf. Men avgaspiporna avslöjar bilen. Foto: Volkswagen

Men att det här är något helt annat än en vanlig Golf Kombi blir jag snabbt varse när jag får nycklarna till en lapizblå Golf Sportscombi R på flygplatsen i Hannover. Bilen går förvisso överraskande tyst och komfortabelt när jag kör över farthinder och på stadsgator på väg ut från Hannover. Inte ens avgasljudet avslöjar bilen. Och sportsätena är bekväma och inte alltför extrema. När trafiken lättar och symbolen för fri fart kommer upp på autobahn och jag tycker Pelle i botten avslöjas det att Volkswagen byggt in en sportbil i familjefraktaren.

Golf Sportscombi R är tre sekunder snabbare Nürburgring Nordschleife än den vanliga R-Golfen. 7:51 blev tiden. Foto: Martin Meiners

Här är det inte någon trecylindrig enlitare under huven, utan en rejält turboladdad hårdtrimmad fyrcylindrig motor på 320 hk som svarar med ett rytande och pilsnabb acceleration när jag sätter den i sportläge. Trafiken tillåter inte några riktigt höga farter, men Golf Sportscombi R är kapabel att köras i 270 km/h på autobahn. I lugnare farter är bilen väldigt lättkörd och överraskande komfortabel. Din partner kommer inte klaga över att vardagsresorna blivit stötigt obekväma.

Utrustad med torque vectoring

Efter knappt två timmar är jag framme vid racerbanan Bilster Berg. Trots att timmen är sen tas vi emot av tyska ingenjörer som ivrigt vill förklara hur nya Golf Sportscombi R fungerar, ner på kugghjulsnivå. I korta drag handlar det om att Golf Sportscombi R har det nya fyrhjulsdriftsystemet med reglering av vridmomentet på bakaxeln, så kallad torque vectoring. Den kan fördela kraften steglöst på bakhjulen, vilket ska ge bättre köregenskaper i kurvor. Och en bra Volkswagen-styrning ska inte vara för nervös, för då går det åt pipsvängen i 270 knyck på autobahn. Någonstans där nickade jag till en stund, men R-ingenjörerna hävdar övertygande att de gett Golf riktigt vassa köregenskaper.

Nya Golf Sportscombi R är väldigt lättkörd runt banan, ja snudd på idiotsäker, även för den som inte är alltför van vid bankörning. Foto: Martin Meiners

Efter en natts sömn är det dags att testa om det är sant på den de slingrande och kuperade racerbanan Bilster Berg. Banan är belägen ovanpå ett gammalt bombförråd från kalla kriget. Legendariske banritaren Hermann Tilke har ritat ett mini-Nürburgring med 19 kurvor och stora höjdskillnader.

Idiotsäker på banan

Jag kastar ut Golf Sportscombi R på Bilster Berg och även en medioker banförare som jag kan hantera bilen anständigt runt den kurviga banan. Det här känns verkligen som en idiotsäker och lättkörd bil som gör bankörning lättillgängligt för fler.

Varven går fortare och fortare och efter en knapp timme är hela jag genomblöt av svett. Pulsen stiger upp på en högre nivå än under en löprunda. Även när jag gör misstag och bromsar på fel ställen, släpper upp gasen eller styr in för sent i kurvorna räddar bilen upp situationen åt mig. Ja, för den som vill ha en vardagsbil som även går att köra på bana är det svårt att tänka sig en bättre och mer överkomlig bil än Golf Sportscombi R.

Varven går snabbare och snabbare och bilen är väldigt snäll även när jag försöker provocera den. Foto: Martin Meiners

Faktum är att bilen är snabbare runt Nürburgrings Nordschleife än den vanliga Golf R. Sportscombin tar sig runt på 7:51, några sekunder snabbare än sitt mindre syskon. Något Volkswagen inte skryter alltför högljutt om. Hemligheten bakom den snabbare varvtiden är att sportscombin har högre downforce. Den mer än dubbelt så dyra Audi RS6 Avant är förstås ännu snabbare, men Golf Sportscombi R är tveklöst en av världens snabbaste kombibilar.

ANNONS
ANNONS

Går att drifta med

Volkswagen förknippas normalt sett med understyrda vägegenskaper, men faktum är att R-modellerna av Golf går att drifta med. Det finns ett särskilt driftingläge att koppla in och när ESP stängs av blir bilen relativt lätt i baken. Vi får göra några försök, och när jag väl hittat känslan lyckas jag – nästan.

Det har precis blivit klart att Golf Sportscombi R går att få med dragkrokspaket. Och den kostar bara 10 900 kronor. Dragvikten är hela 1900 kg, bland det högsta på marknaden i förhållande till bilens låga tjänstevikt.  Köp till en bil för 492 900 kronor och mer praktiskt och roligare kan det knappast bli.

Sätena är komfortabla trots att det är sportstolar med bra stöd vid bankörning. Foto: Volkswagen

Fakta: Volkswagen Golf Sportscombi R

Pris: Från 492 900 kronor.
Motor:  2,0 TSI med 320 hk och 420 Nm i vridmoment.
Prestanda:  0 till 100 km/h på 4,9 sekunder, toppfart upp till 270 km/h med R Performance-paketet (tillval), standard 250 km/h.
Kraftöverföring: 4Motion med R Performance torque vectoring. 7-växlad växellåda med dubbla kopplingar (DSG).Chassi: Sänkt chassi med 20 mm. Progressiv styrning och Vehicle Dynamics Manager. 18-tums bromsar.
Vikt: 1 656 kg.
Mått (längd/bredd/höjd): 4644/1789/1466mm.
Bagagevolym: 1 642 liter.
Dragvikt: 1900 kg.

Golf Sportscombi R går att få med dragkrok. Bilen får dra hela 1900 kg, vilket ger goda möjligheter på b-körkort. Foto: Volkswagen
18-tums skivor och speciella R-ok. Foto: Volkswagen
Över 1642 liter lastar bilen med nerfällt baksäte. Foto: Volkswagen
Efter en timme på racerbanan Bilster Berg är jag rejält svettig. Pulsen ligger bitvis över 150 slag per minut. Foto: Martin Meiners