Europas motorjournalister har sagt sitt om Zeekr 7X. Läs vad de tycker om den nya elsuven från Kina, dess teknik och design.
Kinesiska doldisen som ska slå Tesla


Mest läst i kategorin
Den kinesiska tillverkaren Zeekr, som ingår i Geely-koncernen, siktar på att omforma landskapet för mellanstora elektriska suvar. Med sin nya modell 7X, som förväntas anlända till Sverige under 2026, utmanar Zeekr etablerade namn som Tesla Model Y och Volvo XC60.
Frågan är om denna nya aktör har vad som krävs för att locka över bilköparna. Enligt flera motorjournalister verkar potentialen vara stor.

Imponerande teknik och snabb laddning
En av Zeekr 7X:s mest framstående egenskaper är dess avancerade laddningsteknik. Bilen är utrustad med ett 800-voltsystem som möjliggör ultrasnabba laddningshastigheter på upp till 360 kilowatt. Detta innebär att en laddning från 10 till 80 procent kan ta så lite som 13 minuter för den mindre batterivarianten på 75 kilowattimmar, och 16 minuter för det större batteriet på 100 kilowattimmar.

Detta är siffror som imponerar på Vicky på Electrifying, som utbrister
“De där laddningshastigheterna?! Wow. Till och med Elon Musk måste uppmärksamma det.”

Enligt Inside EVs kan bilen till och med hantera upp till 420 kilowatt i framtiden, vilket skulle korta laddningstiden ytterligare till cirka 10,5 minuter för 75 kilowattimmars-paketet.

Denna framtidssäkring och snabbhet är en klar fördel jämfört med många konkurrenter, inklusive Tesla Model Y som har en snabbladdning på 250 kilowatt, rapporterar Dagens Nyheter.

Räckvidden för Zeekr 7X är också konkurrenskraftig. Den bakhjulsdrivna varianten med det mindre batteriet på 75 kilowattimmar har en beräknad räckvidd på upp till 480 kilometer, medan versionen med det större 100 kilowattimmars-batteriet kan köra upp till 615 kilometer.

Den fyrhjulsdrivna toppmodellen med 100 kilowattimmar erbjuder en räckvidd på 542 kilometer, vilket är jämförbart med Tesla Model Y Long Range Dual Motor.

Rymlig och lyxig interiör
Interiören i Zeekr 7X får genomgående beröm för sin rymlighet och upplevda kvalitet. Ginny Buckley från Electrifying beskriver den som “enorm interiör, smart finish, ultrasnabb laddning.” Bilens längd på 4,8 meter och bredd på 2,1 meter (inklusive backspeglar) gör den jämförbar med Tesla Model Y, men Zeekr utnyttjar utrymmet effektivt. Nicola på Electrifying hyllar de smarta förvaringslösningarna, inklusive de praktiska lådorna under baksätet.

Den invändiga finishen beskrivs som lyxig, särskilt i toppmodellen Privilege. Materialval och byggkvalitet imponerar, och flera journalister menar att den känns mer exklusiv än Tesla Model Y. Inside EVs noterar att “även lägre ner i kupén är nästan alla ytor mjuka vid beröring, och detta gör omedelbart att 7X känns lyxig inuti.”

Bilen erbjuder bekvämligheter som uppvärmda och ventilerade framsäten med massagefunktion, samt en 16-tums pekskärm med snabba responsstider tack vare ett Snapdragon-chip. Även om majoriteten av funktionerna styrs via skärmen, finns det några fysiska knappar under den för snabb åtkomst till vissa funktioner, vilket Auto Express uppskattar.
Baksätet erbjuder generöst med huvud- och benutrymme, med skjutbara säten och två Isofix-fästen. Bagageutrymmet är stort, med 539 liter, och det finns även en “frunk” på upp till 62 liter för extra förvaring.

De eldrivna dörrarna, som öppnas med en knapptryckning, adderar en touch av futuristisk lyx, även om vissa som Dagens Nyheter ifrågasätter deras praktiska nytta.
Köregenskaper och design
Körupplevelsen av Zeekr 7X är en punkt där åsikterna varierar något. Alan Taylor-Jones från Car Magazine noterar att bilen har en “stenhård acceleration” och “dämpad körning”, men kritiserar styrningen för att vara “död” och chassit för att ha svårt att hantera den enorma kraften i de fyrhjulsdrivna modellerna.
Med 630 hästkrafter i toppversionen är accelerationen från 0 till 100 kilometer i timmen imponerande 3,8 sekunder.

Dagens Nyheter beskriver den som “en lugn och följsam typ med mycket skön gång” men noterar även att den kan gunga lite för mycket över större ojämnheter, delvis på grund av sin höga vikt på upp till 2 535 kilogram.

Designen av Zeekr 7X är resultatet av Zeekrs globala designcenter i Sverige. Buckley på Electrifying beskriver den som “lite generisk, men smart och modernt utseende, och definitivt inte stötande.”
Den upplevs som sportig, elegant och diskret, och Inside EVs menar att den “inte ser ut som ett kinesiskt fordon”, vilket var ett tydligt designmål.

Och hur sammanfattar med det här?
Sammantaget verkar Zeekr 7X vara en lovande nykomling på elbilsmarknaden. Med sin imponerande laddningshastighet, rymliga och lyxiga interiör samt konkurrenskraftiga räckvidd, har den potential att locka kunder som söker ett premiumalternativ till etablerade elbilar.

Även om vissa mindre justeringar av köregenskaperna kan behövas, är Zeekr tydliga med att de lyssnar på feedback från journalister och planerar över-the-air-uppdateringar innan bilen når alla marknader.
Dagens Nyheter sammanfattar det väl: “Mycket talar för det” när det gäller Zeekr 7X:s framgångsvåg i Sverige.

Bildspecial: Teslas senaste lyft för S och X
Trots att de är Teslas mest långlivade modeller får nu både Model S och Model X en välförtjänt uppdatering. Efter år av trogen tjänst investerar Tesla i
Missa inte:
Peter Settman, 56, om sitt gamla misstag: ”Det var ingen lek”. News 55
Miljonportföljen bakom musiken – så investerar Håkan Hellström. E55
“Grät och grät” – unga killar fastnar i kryptomissbruk. Realtid

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.