Kinesiska laddhybrider fortsätter att sälja bra i Europa. Och tillverkarna tror på en framtid. Åtminstone till något annat dyker upp.
Kineserna tar över bilmarknaden – Europa står handfallet


Mest läst i kategorin
Kinesiska biltillverkare som BYD driver just nu på för en renässans för laddhybrider i Europa. Man öppnar en ny front mot västerländska bilproducenter som försöker förlänga livstiden för förbränningsmotorn.
Frågetecken kring laddhybrider
Trots att miljögrupper hävdar att laddhybrider ofta släpper ut mer än vad som anges, ses tekniken som ett ”grönare mellansteg” för förare som ännu inte är redo för rena elbilar.
För traditionella biltillverkare är segmentet också en chans att utnyttja sin styrka inom förbränningsmotorer, där kinesiska märken fortfarande ligger efter. Men det kan redan vara för sent, berättar Financial Times i en artikel.
Läs mer: Växande marknad för hotade laddhybrider (Dagens PS)
Medan europeiska tillverkare lobbar för att EU:s förbud mot bensinbilar 2035 ska mjukas upp, har kinesiska märken börjat vinna mark med billigare laddhybrider med längre räckvidd.
”I dag är europeiska biltillverkare fortfarande inte i nivå med kineserna när det gäller laddhybrider,” säger Pedro Pacheco, analytiker på Gartner till Financial Times.
Han fortsätter:
”Om marknaden svänger mot laddhybrider 2035 kommer kineserna ändå att dominera.”
BYD:s Seal U är nu Europas mest sålda laddhybrid med 5,5 procents marknadsandel. I Storbritannien toppade Cherys Jaecoo 7 försäljningen i augusti, uppger tidningen.
Skiftet accelererade när EU införde upp till 45-procentiga tullar på kinesiska elbilar – vilket fick kinesiska tillverkare att i stället satsa på laddhybrider som inte omfattas av samma tullar.
Senaste nytt
Storskaliga kineser
Kinesiska modeller har blivit billigare tack vare storskalig produktion och kontroll över batterikedjan. Omoda 7 kommer exempelvis att lanseras i Storbritannien för 32 000 pund, lägre än Toyota och Hondas fullhybrider. Dessutom erbjuder den 90 km elektrisk räckvidd – längre än exempelvis Volvos XC60.
”Vi behåller alltid cirka 20 procent batteri så att bilen alltid kan köras som elbil skiljer dem från traditionella tillverkare.
Läs mer: Elbilsmarknaden växer – Teslas andel halverad (Realtid)
Samtidigt ökar försäljningen snabbt. Under årets nio första månader steg försäljningen av nya laddhybrider i Europa och Storbritannien med 32 procent, till nästan 920 000 fordon. Men kritiken kvarstår. Enligt Transport & Environment var faktiska utsläpp för laddhybrider registrerade 2023 nästan fem gånger högre än officiella siffror.
Framtiden är oklar. Mycket avgörs av EU:s beslut i december om laddhybrider ska tillåtas efter 2035. Volvos tidigare vd Håkan Samuelsson beskriver tekniken som ”mer elektrisk med en reservmotor – en möjlig kompromiss.” Analytiker är däremot mer tveksamma.
”Jag tror inte att det kommer att finnas någon efterfrågan på laddhybrider längre fram,” säger Jan Dornoff vid ICCT (International Council on Clean Transportation).

Jag har jobbat över trettio år som journalist. Mest med ekonomi- och arbetsmarknadsjournalistik. Men också med grävande journalistik och politik. Jag är väldigt sportintresserad och håller Västerås SK högt. Dessutom är jag en flitig musiksamlare. Har över 7000 skivor.

Jag har jobbat över trettio år som journalist. Mest med ekonomi- och arbetsmarknadsjournalistik. Men också med grävande journalistik och politik. Jag är väldigt sportintresserad och håller Västerås SK högt. Dessutom är jag en flitig musiksamlare. Har över 7000 skivor.

Just nu får du ett riktigt bra pris på Sveriges mest valda hemlarm med brand- och inbrottsskydd. Räkna ut ditt pris och ta del av erbjudandet











