Dagens PS

Inga bilar i innerstan – men låt bli min parkering

Bilfria gator är en dröm för många men parkeringarna ska vara kvar. (Foto: KVD)
Bilfria gator är en dröm för många men parkeringarna ska vara kvar. (Foto: KVD)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 23 juni 2025Publicerad: 23 juni 2025

Drömmen om gator utan bilar möter en hård verklighet: parkeringsplatserna ska bort. Hur påverkar stadens förändring just dig?

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Svenskarnas inställning till bilfria gator visar en intressant klyfta. Medan majoriteten uppskattar idén med att minska biltrafiken i stadskärnor, växer motståndet kraftigt när det kommer till att ta bort befintliga parkeringsplatser.

Detta dilemma belyser utmaningarna för stadplanerare som strävar efter att skapa mer hållbara och trivsamma stadsmiljöer.

Enligt en ny Sifo-undersökning, utförd av bilförmedlaren Kvdbil, är sex av tio svenskar positiva till konceptet med bilfria gator. Denna siffra är nästan lika hög som för två år sedan, då 68 procent stödde liknande åtgärder.

Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.

Trots detta visar undersökningen en tydlig trend där acceptansen för att minska antalet parkeringsplatser sjunker. Endast knappt var fjärde, eller 23 procent, tycker att det är en bra idé att ersätta parkeringsplatser med cykel- eller gångbanor. Detta är en markant minskning från 31 procent föregående år.

Hela fyra av fem svenskar, 81 procent, är negativa till att minska antalet parkeringsplatser. I storstäderna har stödet för färre parkeringsplatser minskat kraftigt, från 18 procent till 12 procent på bara två år, skriver Kvdbil.

Miljözonerna blir till övervakningszoner – kameror registrerar allt

Stockholm city övervakas nu av kameror som registrerar alla fordon. Syftet är att kartlägga trafiken i de nya miljözonerna. Stockholm stad tar till ett

Stadsmiljöer i förändring – med motstånd

Omvandlingen av Sveriges storstäder är en pågående process. I Göteborg utreds exempelvis möjligheten att införa ett bilfritt område innanför Vallgraven. I Malmö har biltrafiken delvis förbjudits på Bergsgatan under nattetid, där hastighetsgränsen redan har sänkts.

ANNONS

Stockholm har också varit föremål för diskussioner om bilrestriktioner. Ett ursprungligt förslag om att införa en så kallad miljözon 3, vilket skulle innebära ett totalförbud för bensin- och dieselbilar i centrala delar av staden som Kungsgatan och Sveavägen, har dock stoppats av Länsstyrelsen.

Trots detta kommer flera delar av Södermalm att få en stadsmiljözon under sommaren, där biltrafik förbjuds. Bland annat kommer Nytorget på Södermalm att bli en permanent stadsmiljözon med gågator, uteserveringar och planteringar.

I Göteborg finns politiska mål om en bilfri innerstad till 2035, med platser som Kungstorget och Tredje Långgatan redan utpekade.

Ta gärna bort bilarna från vägarna i stan men ta absolut inte bort parkeringsplatserna. (Foto: Ben den Engelsen och Ivan på Unsplash)
Ta gärna bort bilarna från vägarna i stan men ta absolut inte bort parkeringsplatserna. (Foto: Ben den Engelsen och Ivan på Unsplash)
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

För många IT-projekt misslyckas – här är misstagen du måste undvika

22 maj 2025

Balansgång mellan ideal och praktik

Daniel Odsberg, försäljningschef på Kvdbil, kommenterar resultaten och menar att ‘det är tydligt att många gillar tanken på bilfria zoner – så länge det inte påverkar möjligheten att parkera’. Han tillägger att när parkeringsplatserna blir färre, upplever fler praktiska problem i vardagen.

Detta indikerar en utmanande balansgång för stadplanerare. Å ena sidan finns en önskan om att skapa mer attraktiva och hållbara stadsmiljöer genom att minska biltrafiken. Å andra sidan möter dessa initiativ motstånd när de påverkar medborgarnas vardagliga behov, särskilt tillgången till parkering.

Efter kritiken: Här faller Stockholms omstridda miljözon

Stockholms plan för miljözon klass 3 stoppas av Länsstyrelsen. Beslutet skapar ovisshet och kräver ny utredning från staden. Stockholms stads ambitioner

Framtidens städer – med eller utan bilen

ANNONS

Odsberg betonar även att även om många av förändringarna syftar till att skapa trivsammare och tryggare stadsmiljöer, måste de genomföras med förståelse för att bilen fortfarande spelar en viktig roll i många människors liv.

Denna synpunkt lyfter fram vikten av att inte bara fokusera på visionen om bilfria städer, utan också att erkänna den praktiska realtiteten för invånarna. Att hitta kreativa lösningar som kan tillfredsställa både visionen om en grönare stad och medborgarnas behov av tillgänglighet kommer att vara avgörande för framgångsrika stadsutvecklingsprojekt.

Det handlar om att skapa en stad där både fotgängare, cyklister och bilister kan samexistera på ett effektivt och hållbart sätt.

Denna utveckling visar på en komplex situation där medborgarnas önskan om förbättrade stadsmiljöer ställs mot behovet av tillgänglighet och bekvämlighet i vardagen. Stadplanerare står inför utmaningen att hitta lösningar som kan tillfredsställa båda dessa önskemål.

Bilen blir en dödsfälla – tragedierna fortsätter

I sommarhettan förvandlas en parkerad bil snabbt till en dödsfälla. Att lämna någon, även kort, kan få förödande konsekvenser. Under varma sommardagar

Missa inte:

Experter varnar: Sänkta räntan kommer inte rädda din ekonomi. News 55

500 miljoner skattekronor ska stoppa gråstarr och höftont. E55

Musk lovade framtiden – Tesla rullar ut en kompromiss. Realtid

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS