Drömmen om gator utan bilar möter en hård verklighet: parkeringsplatserna ska bort. Hur påverkar stadens förändring just dig?
Inga bilar i innerstan – men låt bli min parkering


Mest läst i kategorin
Svenskarnas inställning till bilfria gator visar en intressant klyfta. Medan majoriteten uppskattar idén med att minska biltrafiken i stadskärnor, växer motståndet kraftigt när det kommer till att ta bort befintliga parkeringsplatser.
Detta dilemma belyser utmaningarna för stadplanerare som strävar efter att skapa mer hållbara och trivsamma stadsmiljöer.
Enligt en ny Sifo-undersökning, utförd av bilförmedlaren Kvdbil, är sex av tio svenskar positiva till konceptet med bilfria gator. Denna siffra är nästan lika hög som för två år sedan, då 68 procent stödde liknande åtgärder.
Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.
Trots detta visar undersökningen en tydlig trend där acceptansen för att minska antalet parkeringsplatser sjunker. Endast knappt var fjärde, eller 23 procent, tycker att det är en bra idé att ersätta parkeringsplatser med cykel- eller gångbanor. Detta är en markant minskning från 31 procent föregående år.
Hela fyra av fem svenskar, 81 procent, är negativa till att minska antalet parkeringsplatser. I storstäderna har stödet för färre parkeringsplatser minskat kraftigt, från 18 procent till 12 procent på bara två år, skriver Kvdbil.

Miljözonerna blir till övervakningszoner – kameror registrerar allt
Stockholm city övervakas nu av kameror som registrerar alla fordon. Syftet är att kartlägga trafiken i de nya miljözonerna. Stockholm stad tar till ett
Stadsmiljöer i förändring – med motstånd
Omvandlingen av Sveriges storstäder är en pågående process. I Göteborg utreds exempelvis möjligheten att införa ett bilfritt område innanför Vallgraven. I Malmö har biltrafiken delvis förbjudits på Bergsgatan under nattetid, där hastighetsgränsen redan har sänkts.
Stockholm har också varit föremål för diskussioner om bilrestriktioner. Ett ursprungligt förslag om att införa en så kallad miljözon 3, vilket skulle innebära ett totalförbud för bensin- och dieselbilar i centrala delar av staden som Kungsgatan och Sveavägen, har dock stoppats av Länsstyrelsen.
Trots detta kommer flera delar av Södermalm att få en stadsmiljözon under sommaren, där biltrafik förbjuds. Bland annat kommer Nytorget på Södermalm att bli en permanent stadsmiljözon med gågator, uteserveringar och planteringar.
I Göteborg finns politiska mål om en bilfri innerstad till 2035, med platser som Kungstorget och Tredje Långgatan redan utpekade.

Balansgång mellan ideal och praktik
Daniel Odsberg, försäljningschef på Kvdbil, kommenterar resultaten och menar att ‘det är tydligt att många gillar tanken på bilfria zoner – så länge det inte påverkar möjligheten att parkera’. Han tillägger att när parkeringsplatserna blir färre, upplever fler praktiska problem i vardagen.
Detta indikerar en utmanande balansgång för stadplanerare. Å ena sidan finns en önskan om att skapa mer attraktiva och hållbara stadsmiljöer genom att minska biltrafiken. Å andra sidan möter dessa initiativ motstånd när de påverkar medborgarnas vardagliga behov, särskilt tillgången till parkering.

Efter kritiken: Här faller Stockholms omstridda miljözon
Stockholms plan för miljözon klass 3 stoppas av Länsstyrelsen. Beslutet skapar ovisshet och kräver ny utredning från staden. Stockholms stads ambitioner
Framtidens städer – med eller utan bilen
Odsberg betonar även att även om många av förändringarna syftar till att skapa trivsammare och tryggare stadsmiljöer, måste de genomföras med förståelse för att bilen fortfarande spelar en viktig roll i många människors liv.
Denna synpunkt lyfter fram vikten av att inte bara fokusera på visionen om bilfria städer, utan också att erkänna den praktiska realtiteten för invånarna. Att hitta kreativa lösningar som kan tillfredsställa både visionen om en grönare stad och medborgarnas behov av tillgänglighet kommer att vara avgörande för framgångsrika stadsutvecklingsprojekt.
Det handlar om att skapa en stad där både fotgängare, cyklister och bilister kan samexistera på ett effektivt och hållbart sätt.
Denna utveckling visar på en komplex situation där medborgarnas önskan om förbättrade stadsmiljöer ställs mot behovet av tillgänglighet och bekvämlighet i vardagen. Stadplanerare står inför utmaningen att hitta lösningar som kan tillfredsställa båda dessa önskemål.

Bilen blir en dödsfälla – tragedierna fortsätter
I sommarhettan förvandlas en parkerad bil snabbt till en dödsfälla. Att lämna någon, även kort, kan få förödande konsekvenser. Under varma sommardagar
Missa inte:
Experter varnar: Sänkta räntan kommer inte rädda din ekonomi. News 55
500 miljoner skattekronor ska stoppa gråstarr och höftont. E55
Musk lovade framtiden – Tesla rullar ut en kompromiss. Realtid

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.