Hyundai Inster, företagets minsta elbil, gör entré på marknaden med en oväntad kombination av charm, praktikalitet och körglädje.
Hyundai Inster: Ett kompakt under med oväntad körglädje


Mest läst i kategorin
Trots sin kompakta storlek lyckas den här elbilen leverera en känsla som ofta associeras med större fordon, vilket gör den till ett spännande alternativ i det växande segmentet av mindre elbilar.

Den udda designen med det höga taket ger visserligen bilen ett annorlunda utseende, men den bidrar till en rymlighet som är sällsynt i klassen och erbjuder dessutom en förbannat kul körupplevelse.

Design som väcker uppmärksamhet
Inster bryter av från mängden med sin unika och livfulla design. De runda körljusen fram ger bilen ett nästan animerat ansikte, och Hyundais signifikanta pixelljus återfinns både i blinkers och baklyktor.

Karossen präglas av en stram paneldesign som ger en visuell styrka. Hyundai beskriver den som en crossover, men den är snarare en något upphöjd stadsbil med dekorativa plastdetaljer runt om. Detta bidrar till en robustare look, även om dörrpanelerna fortfarande är oskyddade.

Det finns även en mer terränginspirerad version, Inster Cross, men även den är endast tvåhjulsdriven.

Denna bil besitter en charm som genomsyrar hela upplevelsen, från dess yttre uttryck till hur den ter sig på vägen.

Interiören fortsätter på det lekfulla temat med rutiga säten som bidrar till en glad atmosfär. Även om de färgstarka plastdetaljerna i kupén kan dela åsikter, är det uppfriskande att Hyundai vågar prova något annorlunda, likt Honda e men med en längre räckvidd.

Bilen känns inte billig trots sin storlek. Instrumentpanelen pryds av två högupplösta skärmar och en uppsjö av fysiska knappar, vilket är ett upplägg som återfinns i nästan hela Hyundais modellprogram. Infotainmentsystemet är dock i det segaste laget. Från att klicka på en symbol tills valet faktiskt går igenom är lite väl segt. Det är något som kommer göra en frustrerad i det långa loppet.

Imponerande räckvidd och praktisk inredning
Inster erbjuds med två olika drivlinor.

Basversionen har ett batteri på 42 kWh och en motor på 97 hästkrafter, vilket ger en WLTP-räckvidd på 327 kilometer.

För den som söker längre räckvidd finns en version med ett 49 kWh-batteri och 115 hästkrafter, som levererar en WLTP-räckvidd på upp till 370 kilometer.

I verklig körning, beroende på förhållanden och körstil, kan man förvänta sig mellan 225 och 270 kilometers räckvidd för basmodellen och 270 till 320 kilometer för versionen med längre räckvidd.

Bilen är utrustad med värmepump som standard, vilket bidrar till effektiviteten, särskilt i kallare klimat. Snabbladdning från 10 till 80 procent tar cirka 30 minuter vid en tillräckligt kraftfull laddstation.

Trots att Inster är en liten bil med endast fyra sittplatser, erbjuder den en överraskande flexibilitet. I den högre utrustningsnivån, kallad 02, finns skjutbara baksäten som ger ett imponerande benutrymme för en så liten bil. Å andra sidan reduceras då bagageutrymmet.

Det går även att fälla både baksätena och passagerarsätet fram, vilket skapar ett nästan plant lastgolv och omvandlar bilen till en liten transportbil vid behov. Du kan även fälla alla säten och slänga in en madrass om du behöver en paus.

Bagageutrymmet varierar mellan 238 och 351 liter beroende på baksätenas position, och det finns även ett förvaringsfack under golvet för kablar, men ingen “frunk” framtill. Den långa räckvidden bidrar till bilens allmänna charm.

En bekväm och kompetent körupplevelse

Inster är bekväm att köra, med en mjuk fjädring som effektivt absorberar ojämnheter i stadsmiljö. Potthål och farthinder hanteras utan problem. Detta innebär dock att bilen lutar en del i kurvor, men med en vikt på endast cirka 1 300 kilogram för basversionen känns den ändå smidig att kasta runt.

Styrningen är dock ganska okänslig, vilket uppmuntrar till en mer avslappnad körstil. Accelerationen är inte blixtsnabb, med 0–100 kilometer per timme på drygt 10 sekunder, men pedalresponsen är väl avvägd för att snabbt och smidigt kunna smita iväg i stadstrafik. Bilen är byggd för stadskörning men klarar även motorvägshastigheter utan problem, och är dessutom tystare än vissa konkurrenter på högre hastigheter. Bromsregenereringen kan ställas in i fem olika nivåer, inklusive ett enpedalsläge för stadskörning.

Hyundai har en väl beprövad expertis inom elbilar, vilket borgar för god tillförlitlighet och effektivitet. Bilen levereras med omfattande säkerhetsutrustning, liknande den som återfinns i större modeller som Ioniq 5 och 6, inklusive adaptiv farthållare, filhållningsassistans och dödavinkelvarnare. Euro NCAP har ännu inte testat Inster, men mängden av säkerhetsfunktioner tyder på ett högt säkerhetsbetyg.

Sammanfattningsvis är Hyundai Inster en mycket sympatisk och kapabel liten elbil. Den erbjuder en smart och effektiv lösning för den som söker en kompakt elbil med lång räckvidd, trots att takhöjden i början kan kännas lite udda. Inster överraskar positivt med sin körglädje och funktionalitet, och är definitivt ett starkt tillskott på elbilsmarknaden.
Pris: från 299 900 kronor
Läs också: Billigaste elbilen i Sverige? Hyundai lanserar lilla Inster

Skräckslagen av insekt: Förarens panik slutade med bilvolt
Vissa möten kan bli mer dramatiska än man förväntar sig. En bilförare i Ohio fick nyligen uppleva detta på ett minst sagt oväntat sätt. Det som började
Missa inte:
Din sommar kan bli billig – undvik “tysta pengatjuven”. News 55
Experten: Regeringen sviker – så lätt ska det inte vara att ta lån. E55
Schweiz går in i nollränteeran – mot sin vilja. Realtid

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.