I 364 olika fall har Hertz lyckats anmäla bilar som stulna av deras kunder, något som visat sig inte vara fallet. Det har lett till att det amerikanska företaget tvingats betalat ut motsvarande 1,7 miljarder kronor till drabbade kunder.

ANNONS

Det är alltså kunder som i vissa fall hamnat i fängelse för att de stulit en bil, när så egentligen inte varit fallet.

Upp till ett dygn

I ett särskilt uppmärksammat fall tillbringade en man 24 timmar i finkan efter en bil hade stulits i hans man i staten Georgia, en stat han aldrig hade besökt.

Det tog alltså ett dygn innan hans försvarare kunde bevisa att han var oskyldig.

Samtliga fall registrerades i USA och det är ingenting som drabbat kunder någon annanstans.

Hertz hade bugg i systemet

Det är ett fel i Hertz databas som lett till att 364 stackare på ett eller annat sätt hamnat i trubbel för att de har snott en bil, även när så inte varit fallet.

ANNONS
ANNONS

Om man delar totalbeloppet som Hertz nu tvingats betala ut – 1 741 251 120 kronor – med antalet drabbade får varje person 4 783 657 kronor.

Undertecknad hade mer än gärna tillbringat ett dygn bakom galler för närmare 4,8 miljoner svenska kronor.

Hertz kommer lindrigt undan

Enligt Hertz VD kommer företaget att få tillbaka en stor del av pengarna från sitt försäkringsbolag.

Det är en anmärkningsvärt udda kommentar från VD:n – Stephen Scherr – när han egentligen borde oroa sig för att kunder potentiellt kan hamna i fängelse efter att de har hyrt en bil från Hertz.

Frågan är hur det kommer att påverka företaget framgent som för närvarande satsar stort på elektrifiering.

ANNONS
ANNONS

Att det drabbat hela 364 kunder är anmärkningsvärt och bidrar knappast till tryggheten man vill ha när man hyr bil.

Det gäller alltså endast Hertz-kunder i USA.

Läs även: Hertz köper 175 000 elbilar [Dagens PS]
Läs även:
Polestar får stororder från hyrbilsjätten Hertz [Dagens PS]