En ny AI-plattform kan förvandla hur vi utvecklar framtidens batterier. Detta kan dramatiskt korta tiden för nya elbilar med extrem räckvidd.
Hemligheten som kan ge elbilarna extrem räckvidd avslöjas


Mest läst i kategorin
Utvecklingen av nya batterier har historiskt sett varit en lång process. Nu introducerar det amerikanska teknikföretaget Factorial en ny AI-driven plattform, Gammatron, som ska göra det snabbare att utveckla nästa generations batterier.
Plattformen är utformad för att förbättra hur batteriprestanda förutsägs, valideras och optimeras.
Factorial bakom upptäckten
Gammatron har utvecklats ur Factorials egen forskning och utveckling och är ett verktyg för att minska förseningar i batteriutvecklingen, enligt Electric Cars Report.
Till skillnad från andra AI-plattformar som enbart fokuserar på systemmodellering, kombinerar Gammatron elektrokemi, termodynamik och laboratoriedata. Detta gör det möjligt att simulera och optimera batteribeteende på både material- och cellnivå.
Siyu Huang, vd för Factorial, förklarar att det kan ta år att validera en ny celldesign.
“Med Gammatron har vi visat att vi kan förkorta den tidslinjen – vi kan förutsäga långsiktig prestanda från bara två veckors tidig testning, istället för de typiska tre till sex månaderna”, säger Huang.
Han menar att kombinationen av automatisering och datadrivna insikter gör utvecklingen snabbare och mer kontrollerad.

Senaste nytt
Gammatrons förmågor
Gammatron har flera viktiga funktioner som bidrar till snabbare batteriutveckling:
- Digital tvilling för battericeller: En AI-driven funktion som noggrant förutsäger batteriets hälsa. Den optimerar snabbladdning för att maximera kapacitet, minimera nedbrytning och inre påfrestningar, samtidigt som batteriets säkerhet och livslängd säkerställs.
- Snabbare elektrolytformulering: Med molekylmodellering och maskininlärning kan plattformen ta fram sammansättningar för specifika prestandamål, baserat på en djup förståelse för molekylära interaktioner.
- Avancerad fysikbaserad modellering: Simulerar batteriets interna beteende, inklusive stress, värme och nedbrytning, vilket inte kan observeras direkt vid tester.

Hyundai Inster: Ett kompakt under med oväntad körglädje
Hyundai Inster, företagets minsta elbil, gör entré på marknaden med en oväntad kombination av charm, praktikalitet och körglädje. Trots sin kompakta
Användning och framtidsutsikter
Gammatron har redan använts i Factorials samarbete med Stellantis. Där hjälpte plattformen till att förutsäga batteriprestanda innan alla tester var klara, vilket gjorde att utvecklingsprogrammet kunde gå snabbare än planerat. I vissa fall har Gammatron kunnat fördubbla batteriets livslängd utan att ändra cellkemin.
“Batterier är komplexa kemiska system. Gammatron kombinerar maskininlärning med vetenskaplig ingenjörskonst”, säger Raimund Koerver, chef för affärsutveckling på Factorial.
Han menar att Gammatron går djupare än många andra plattformar och kan visa ingenjörer vilka material- och designförändringar som leder till längre livslängd och högre prestanda.
Tekniken är utvecklad för att stödja Factorials fokus på nästa generations battericeller och spelar en viktig roll för att effektivisera kundkvalificering, förbättra cellprestandan och påskynda intern utveckling. Genom att integrera avancerade funktioner som materialscreening, digitala tvillingar för battericeller och spårbarhet i tillverkningen möjliggör Gammatron mer effektiv och datadriven innovation under hela batteriets livscykel.
Gammatron lanseras initialt som en tjänst som Factorial kommer att driva internt tillsammans med utvalda partners. Plattformen är tillgänglig för utveckling av både solid state-batterier och befintliga litiumjonprogram. Gammatron kommer att visas upp vid den kommande MOVE London-konferensen, som en del av Factorials samarbete med Stellantis.

Nytt elstödsförslag kan exkludera de flesta svenska hushåll
Regeringen föreslår ny elbilspremie. Men många hushåll riskerar att bli utan stöd, samtidigt som miljarder går till tjänstebilar. Ett nytt förslag om
Missa inte:
Nya lagen tvingar brandmännen till barberaren: “Fel fokus”. News 55
Svensk pension går till unga kriminella i Sverige – och utomlands. E55
“Helt dränerad” – unga gör uppror mot arbetshetsen. Realtid

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.