Dagens PS

Hemlig teknik avslöjas i nya BMW iX3

Nya BMW iX3 (Foto: BMW)
Nya BMW iX3 (Foto: BMW)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 12 juni 2025Publicerad: 12 juni 2025

BMW förbereder sig för att visa upp sin kommande elbil iX3, som baseras på den nya Neue Klasse-plattformen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Denna modell, som förväntas erbjuda god räckvidd och en speciell interiör, är nu i slutfasen av testerna. Med löften om snabbare laddning, avancerade förarassistanssystem och en ny användarupplevelse, markerar iX3 ett steg framåt för den tyska biltillverkaren.

Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.

Den nya iX3, som är en eldriven version av nästa generations X3 suv, kommer att presenteras officiellt vid bilmässan IAA Mobility i München i september.

Nya BMW iX3 (Foto: BMW)
Nya BMW iX3 (Foto: BMW)

Produktionen startar i Ungern senare i år, och det finns även möjlighet för tillverkning i USA, skriver Jalopnik. De senaste bilderna som BMW har släppt visar prototyper med lätt maskering, vilket indikerar att produktionsmodellen kommer att ligga nära konceptbilen Vision Neue Klasse X.

Design som sticker ut

Den yttre designen av iX3 behåller konceptbilens “hajnos” med en vinge-liknande “grillpanel” som integrerar små, tunna njurar i mitten och LED-strålkastare i kanterna. Det vinklade nedre luftintaget har aktiva klaffar, vilket bidrar till bilens aerodynamik.

Nya BMW iX3 (Foto: BMW)
Nya BMW iX3 (Foto: BMW)

Karossen är elegant och minimalistisk, med framträdande hjulhus, dörrhandtag som ligger i nivå med karossen och den traditionella Hofmeister-knycken i fönsterlinjen. Bakpartiet har smala bakljus, en lutande baklucka och en spetsig diffusor.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

För många IT-projekt misslyckas – här är misstagen du måste undvika

22 maj 2025

Längst räckvidd bland BMW:s elbilar

Neue Klasse-plattformen kommer att introducera den sjätte generationen av BMW:s drivlinor för elbilar. Batteripaketet på 800 volt använder cylindriska celler som har 20 procent högre energitäthet än befintliga prismatiska celler, och cellerna kommer att integreras direkt i batteriet.

Nya BMW iX3 (Foto: BMW)
Nya BMW iX3 (Foto: BMW)

BMW uppger att iX3 kommer att ha en räckvidd på upp till 640 kilometer i USA, cirka 64 kilometer längre än den nuvarande iX med längst räckvidd. Laddningshastigheterna kommer också att vara bättre än någon annan aktuell BMW elbil. iX3 kommer att kunna ladda med 400 kW, vilket ger över 320 kilometers räckvidd på bara 10 minuter.

Dessutom kommer den att ha dubbelriktad laddningskapacitet för att kunna driva tillbehör, hushållsapparater, ditt hem eller elnätet. I USA kommer iX3 med en NACS-port.

Nya BMW iX3 (Foto: BMW)
Nya BMW iX3 (Foto: BMW)

“Heart of Joy” för körglädje

Som BMW tidigare nämnt med konceptet Vision Driving Experience, kommer iX3 att ha en “superhjärna” som BMW kallar “Heart of Joy”. Denna teknik är tänkt att säkerställa att bilens dynamik och körupplevelse lever upp till märkets tradition.

Framtiden oviss för ytterligare gigantisk batterifabrik

Nu står nästa gigantisk batterifabrik, som är nära att färdigställas, står plötsligt stilla. Bygget avbröts på grund av stigande tullar, politiska

ANNONS

Tillsammans med mjukvaran BMW Dynamic Performance Control är “Heart of Joy” avgörande för drivlina, bromsar, rekuperation och underfunktioner i styrsystemet. Den behandlar information tio gånger snabbare än tidigare system och svarar därför mer direkt på förarens kommandon.

Färre styrinsatser krävs, och riktningsstabiliteten är mer exakt och stabil, vilket kan bidra till konsekventa och reproducerbara köregenskaper. Drivlina och bromsfunktioner arbetar också tillsammans för att sakta ner fordonet.

Nya BMW iX3 (Foto: BMW)
Nya BMW iX3 (Foto: BMW)

Rekuperation kan användas över hela hastighetsregistret ner till stillastående, och i 98 procent av fallen kan fordonet stoppas utan att använda friktionsbromsarna, enligt uppgifter från BMW:s pressmeddelande.

Avancerade assistanssystem och ny interiör

iX3 kommer att ha ytterligare tre “superhjärnor”: en för förarassistanssystem, en för infotainmentsystemet och en för andra fordonsfunktioner. Dessa nya processorer sparar mycket ledningar och vikt jämfört med tidigare fordon, kräver mindre energi och är snabbare och kraftfullare, samtidigt som de möjliggör nya funktioner och system.

Nya BMW iX3 (Foto: BMW)
Nya BMW iX3 (Foto: BMW)

Varje iX3 kommer att ha ett system för säker utgång som använder sidoradar för att övervaka trafiken. Dessutom kommer den att erbjuda motorvägsassistans som kräver mindre förarintervention och kan kontrollera fordonet i fler situationer.

De största förändringarna finns på insidan. iX3 blir den första produktions-BMW:n att få infotainmentsystemet Panoramic iDrive som körs med det nya operativsystemet X. Detta består av en tunn display vid basen av vindrutan som sträcker sig från A-stolpe till A-stolpe. Den visar information som hastighet och räckvidd framför föraren, med sex konfigurerbara sektioner över resten av skärmen som kan visa valfri information.

ANNONS
Nya BMW iX3 (Foto: BMW)
Nya BMW iX3 (Foto: BMW)

Framför föraren finns också en valfri 3D head-up display som projicerar augmented reality-navigeringsinformation. Den centrala pekskärmen i instrumentbrädan har en unik, trapetsformad “free-cut”-design, och den även speciellt formade ratten har “shy-tech” haptiska knappar som endast lyser när deras funktioner är tillgängliga. Hela interiören är tänkt att se ut som något från en konceptbil.

BMW förväntas fortsätta att släppa information om iX3 inför debuten i september. Priset för 2026 års BMW iX3 förväntas börja runt 630 000 svenska kronor och gå upp till 735 000 svenska kronor beroende på utrustningsnivåer och tillval, enligt Jalopnik. Enligt BMW:s pressmeddelande kommer det att finnas tre versioner: eDrive40, xDrive40 och M50.

Oväntad vändning för Tesla: Stäms av sina egna kunder

En grupp franska Tesla-ägare har tagit steget att stämma biltillverkaren. De menar att vd Elon Musks publika uttalanden och handlingar har skadat deras

Missa inte:

Här bor Sveriges äldre allra bäst. News 55

Visste du att det saknas insättningsgaranti för premiepensionen? E55

Kina dikterar villkoren – USA böjer sig i råvarukriget. Realtid

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

David Ingnäs hörs i PS Studio i samtal om börsen
Spela klippet
Börs & Finans

Oro för dollarn, danskt ras och finansfamiljernas comeback

13 juni 2025
ANNONS
ANNONS