Flera bilägare har upptäckt en oväntad metod för att ladda sina fordon utan kostnad. Genom att dra en kabel från ett kommunalt parkeringshus i Hornsberg, Kungsholmen, kan de nu tjuvladda sina elbilar från gatan.
Här snor elbilsägare el via parkeringshuset


Mest läst i kategorin
Detta beteende har väckt frågor om vad som är tillåtet och vad som utgör ett brott.
Ett liknande system håller på att utformas för att stänga igen kryphålet, som av vissa kan ses som ett sätt att skaffa en fördel.
En oväntad genväg i stadens parkeringshus
Fenomenet, som uppmärksammats av Stockholms Parkering, innebär att elbilar som står parkerade på gatan kopplas in till laddstationer inuti ett parkeringshus.
Orsaken till att detta är möjligt är att laddningen i parkeringshuset har varit inkluderad i parkeringsavgiften. Kunderna har därför kunnat ansluta sina sladdar direkt, utan att behöva registrera sig i någon app.

Detta har öppnat upp för bilar på utsidan att dra en kabel över muren och utnyttja samma el.
Fredrik Söderholm, vd för Stockholms Parkering, liknar situationen vid att hyra en båtplats utan ström, men sedan dra en kabel till grannens eluttag där någon annan betalar, säger han till tidningen Mitt i. Han anser att det är “tjuvladdarna som handlar fel” och att det inte är en följd av ett ogenomtänkt system från bolagets sida.
Senaste nytt
Juridisk bedömning och framtida åtgärder
Enligt Stockholms Parkering klassas beteendet som olovlig energiavledning. Hittills har dock inga polisanmälningar gjorts, då bolaget anser att fenomenet är begränsat i omfattning och de ekonomiska beloppen som det handlar om är små.
Detta har hittills endast observerats i Hornsberg, där parkeringshus och gatuplatser ligger ovanligt nära varandra. Nu är en lösning på gång som ska sätta stopp för gratis-laddningen.
Bolaget kommer att införa separat debitering för laddning, vilket innebär att elen inte längre kan användas utan en registrerad betalning per kilowattimme. Detta system är redan på väg att implementeras på andra platser och förväntas snart vara på plats även i Hornsberg.

Nya momsregler kan kosta företag miljarder
Det svenska näringslivet står inför en oväntad utmaning. Nya tolkningar av gamla regler kring momsavdrag på tjänstebilar och lätta lastbilar riskerar att
När blir det ett brott?
Trots att fenomenet klassas som olovlig energiavledning, har Stockholms Parkering inte valt att polisanmäla händelserna. Bolaget ser ingen anledning till anmälan i detta skede, men framhåller att de har den möjligheten.
Om beteendet skulle orsaka skador eller fara, kommer de att stänga av strömmen och polisanmäla. För att få klarhet i om det brottsliga har skett i den utsträckning det rapporterats, har vi på Dagens PS kontaktat polisen.

Bränslepriset kan landa på 35 kronor – en fördubbling
Den ekonomiska bördan för hushåll som är beroende av bil kan snart bli betydligt tyngre. Ett nytt EU-beslut väntas påverka priset vid pumpen och kan komma
Missa inte:
Personal inom äldreomsorgen – bland de mest sjukskrivna. News 55
Efterklok: Det ångrar svenskarna när de gått i pension. E55
Swedbank spår rejäla tillskott i hushållskassan. Realtid

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]