Dagens PS

De gör det Toyota inte kan: Tillverkar Toyota-elbilar

Toyota
Det finns ett företag i Australien kom konverterar bland annat Toyota Hilux till eldrift. (Foto: MEVCO)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 25 apr. 2023Publicerad: 25 apr. 2023

Gruvindustrin, en av världens mest resurskrävande, är även den på väg mot en elektrifierad framtid. I Australien finns det företag som konverterar Toyota-bilar till eldrift när bilindustrin inte räcker till.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Toyota Hilux, en av världens mest robusta fordon, är ett populärt val i världens tuffaste hörn.

Ett exempel är gruvnäringen i Australien som ställer skyhöga krav på just robusthet och pålitlighet.

Toyota Hilux säljer som glass på en sommardag i Australien. (Foto: Toyota)

Toyota var sena på bollen

Just gruvnäringen gynnas av eldrift av flera anledningar.

Till att börja med är det gynnsamt för diverse gruvors hållbarhetstänk, samtidigt som att elbilar är betydligt mer lämpade för körning under jord.

Kruxet är att det inte direkt kryllar av elektriska pickupper, åtminstone inte som säljs på den australiensiska marknaden.

I USA finns det exempelvis Ford F-150 Lightning, Rivian R1T, och GMC Hummer EV.

ANNONS

I Australien erbjuds bara Maxus T90 – som även säljs i Sverige – samt konverterade Toyota Hilux-bilar.

Konvertering av fossila bilar till eldrift är inget ovanligt. (Foto: MEVCO)

ANNONS

Senaste nytt

Den privata sektorn levererar

Det finns alltså företag i Australien som konverterar Hiluxar, som i regel går på diesel, till eldrift för att användas i gruvnäringen.

Företaget, MEVCO, kan även konvertera Toyota Land Cruiser om man så önskar.

Problemet ligger dock inte i efterfrågan. Företaget har redan över 5 000 beställningar och har stängt orderböckerna för tillfället.

Det svåra är att hitta tillräckligt många bilar att konvertera.

Flera aktörer

ANNONS

Det är flera aktörer som är inblandade i hela projektet.

Medan MEVCO får fram de färdiga bilarna, men jobbar med underleverantörer som SEA Electric som ansvarar för själva utvecklingen av modellen, som kallas för MEVCO Hilux EV.

Toyota Australien är inte inblandade i projektet, men de har tidigare varit inblandande i att få fram en elektrisk Land Cruiser 70 för att användas i gruvnäringen, som är Australiens viktigaste industri.

Toyota med fyrhjulsdrift

MEVCO HIlux EV kommer att erbjuda bakhjulsdrift till en början, men en fyrhjulsdriven variant är snart färdig.

Bilen kan fås med ett 60 kWh-batteri med 26 mils räckvidd alternativt ett 88 kWh-batteri med 38 mils räckvidd.

I dagsläget köper inte MEVCO bilar direkt från Toyota utan motorer, något som gör att motorerna antingen måste säljas eller användas till annat.

Toyota visar att de fortfarande inte är med i matchen när det kommer till elektrifiering, särskilt när privata aktörer måste tillverka bilarna som Toyota inte kan.

ANNONS

Läs även: Hjulen fortsätter trilla av Toyotas elbil

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS