Nu är det bekräftat att det inte längre är avgaserna som är det som förorenar mest. Trots elbilarnas intåg går det åt fel hål.
Glöm avgaserna – det här är den nya miljöboven


Mest läst i kategorin
En ny studie belyser en oväntad utmaning för stadsmiljön och folkhälsan. Trots framsteg inom elektrifiering av bilflottan, visar det sig att slitaget från däck, bromsar och vägbana nu är den främsta källan till partikelföroreningar.
Detta innebär att enbart byte till elbilar inte räcker för att komma tillrätta med de farliga utsläppen. Experter menar att en förändring i vårt resande är avgörande.

Slitagepartiklar överträffar avgaserna
Nya rön från EU-organet EIT Urban Mobility, presenterade vid International Transport Forum’s årliga toppmöte, visar att slitagepartiklar från vägar, bromsar och däck har blivit den största källan till partikelföroreningar i städer. Detta står i stark kontrast till tidigare fokus på avgasutsläpp.
Enligt Världshälsoorganisationen (WHO) exponerades hela 96 procent av jordens befolkning för för höga halter av PM2.5-partiklar under 2022. Dessa mikroskopiska partiklar uppstår vid slitage av fordonskomponenter och vägbana, men även från avgaser.
Naturvårdsverket rapporterar att partikelutsläppen från slitage har ökat med 92 procent mellan 1990 och 2023, skriver DN. Under samma period har avgasutsläppen från tunga lastbilar minskat med hela 96 procent.
I storstäder som London, Milano och Barcelona står slitage för upp till 78 procent av vägtrafikens totala PM2.5-utsläpp, vilket Bloomberg har rapporterat.

Bilflottans viktproblem: Experter larmar om risker
Bilarnas vikt på svenska vägar har nått rekordnivåer, en trend som väcker oro bland miljöorganisationer och experter. Den genomsnittliga tjänstevikten för
Beteendeförändring är nyckeln
Studien framhäver att elektrifiering av fordonsflottan, även om det är en viktig del, inte ensamt kan lösa problemet med partikelutsläpp. Det krävs en kombination av åtgärder, där beteendeförändringar spelar en avgörande roll.
Yoann Le Petit, chef för tankeledarskap på EIT Urban Mobility, menar att endast en samordnad strategi med reglering, innovation och beteendeförändring kommer att vara effektiv för att minska denna underskattade form av förorening.
Forskningen visar att om bilresor ersätts med kollektivtrafik, gång eller cykling, kan partikelutsläppen minska upp till fem gånger mer än genom att enbart elektrifiera fordonsflottan. Effekten blir naturligtvis ännu större om elektrifiering och beteendeförändringar kombineras.
Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.
Teknik och reglering som komplement
På tekniksidan anses lågemitterande bromsar och däck vara de mest kostnadseffektiva lösningarna. Den kommande Euro 7-standarden, som införs 2026 respektive 2028, kommer för första gången att inkludera gränser för utsläpp från både bromsar och däck. Dock kommer denna reglering för bromsar endast att gälla nya fordon.

EU:s dom: Dina däck kan bli livsfarliga – Euro 7 är boven
En tyst miljöbov har hamnat i rampljuset. Däckslitaget, en osynlig men betydande källa till mikroplast, regleras nu för första gången i den nya Euro
I en kostnads-nyttoanalys för London beräknas införandet av slitstarka bromsar och däck generera en netto samhällsnytta på 235 miljoner euro, vilket motsvarar ungefär 2,7 miljarder svenska kronor, fram till 2050. Dessa fördelar kan dock öka betydligt genom riktade förändringar i resebeteende och fordonsanvändning.
Allvarliga hälsorisker med PM2.5-partiklar
PM2.5-partiklar är luftburna partiklar med en diameter mindre än 2,5 mikrometer. Deras ringa storlek gör att de kan tränga djupt ner i lungorna och passera över till blodomloppet, vilket gör dem särskilt farliga för människors hälsa.
Exponering för dessa partiklar ökar risken för akuta hjärt- och lungsjukdomar, såsom hjärtinfarkt och stroke, samt lungcancer. Forskning har även visat på ett samband mellan PM2.5 och ökad risk för diabetes, demens och andra cancerformer.
Barn är särskilt känsliga, där partiklarna kan resultera i astma, försämrad lungutveckling och sänkt lungfunktion. I Sverige beräknas partiklar orsaka mellan 3 000 och 5 000 förtida dödsfall per år, enligt Astma- och Allergiförbundet och Naturvårdsverket.
EIT Urban Mobility är ett initiativ från European Institute of Innovation and Technology (EIT), ett EU-organ, som syftar till att påskynda lösningar och övergången till ett användarcentrerat, integrerat och verkligt multimodalt transportsystem.

Det här händer med bensinpriset den 1 juli
Om endast tre veckor, närmare bestämt den 1 juli, sker en betydande förändring med bensinpriset. Vad kan du vänta dig? Reduktionsplikten höjs, vilket
Missa inte:
De träffades på förening för änkor och änkemän. News 55
Automatbilar kan göra försäkringen dyrare för alla. E55
Bankernas kontorshunger skakar Londons fastighetsmarknad. Realtid

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.