Dagens PS

Folkets krav hörsammade: Volkswagen äntligen i frysdisken

Slaktare som spritsar bock- och currywurst. I bakgrunden hänger korv för rökning. (Foto: Lothar Schaack Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 de)
Slaktare som spritsar bock- och currywurst. I bakgrunden hänger korv för rökning. (Foto: Lothar Schaack Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 de)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 02 juni 2025Publicerad: 02 juni 2025

I dessa tider av globala kriser och skiftande marknader visar Volkswagen att de är mer än bara en biltillverkare.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

De tar nu sin mest sålda produkt till matbutikerna, en oväntad men strategisk satsning som kan förändra spelplanen för företagets intäkter.

Volkswagens oväntade försäljningssuccé

Volkswagen, världens näst största biltillverkare, är också en tungviktare inom livsmedelsindustrin. Deras berömda currywurst, en traditionell tysk korv, är på väg att inta kyldiskarna i europeiska stormarknader som en färdigrätt.

Korven, som först började tillverkas 1973 i företagets eget slakteri i Wolfsburg, var ursprungligen avsedd att enbart serveras i Volkswagens egna matsalar för de anställda. Men den blev snabbt en kultprodukt bland allmänheten och har sedan dess lämnat fabriksportarna för att erövra nya marknader.

I en stormarknad i Braunschweig finns VW-kryddketchup på flaska och förpackade VW-currywurstar butikshyllan. (Foto: Monstourz Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0)
I en stormarknad i Braunschweig finns VW-kryddketchup på flaska och förpackade VW-currywurstar butikshyllan. (Foto: Monstourz Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0)

Under 2024 sålde Volkswagen närmare 8,6 miljoner currywurstar, vilket bekvämt överträffade de 5,2 miljoner Volkswagen-märkta bilar och kommersiella fordon som företaget levererade globalt under samma period. Även om man räknar med alla Volkswagen-koncernens varumärken tillsammans (9,03 miljoner fordon), kommer currywursten på en stark andraplats.

Från och med juni 2025 kommer korven att säljas som mikrovågsfärdig version i butiker som Edeka och Netto i norra och östra Tyskland, med planer på en nationell lansering. Tidigare har mikrovågsugnsfärdiga currywursträtter funnits sedan början av 2000-talet, men Volkswagens version har en fabriksfärdig twist: ingen separat påse med currypulver för tomatsåsen. Dietmar Schulz, chef för Volkswagens interna köttavdelning, förklarar att ”det finns redan tillräckligt med curry där – i korven och i såsen”.

Volkswagen viker sig: Överger mångfald

Inifrån VW:s korridorer viskas det om en stor förändring. USA stryks från mångfaldsplanen efter diskreta påtryckningar. Volkswagen justerar nu sin

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

För många IT-projekt misslyckas – här är misstagen du måste undvika

22 maj 2025
Relevance släpper kvartalsrapport
Spela klippet
PS Partner

Rekordstart för Relevance – ”Q1 är normalt en mardröm”

15 maj 2025

Mer än bara en pr-kupp

ANNONS

Currywurst är inte bara en pr-nyhet för Volkswagen; det är en lönsam affärsverksamhet. Även om Volkswagen inte specificerar sin korvförsäljning i sin årsredovisning, uppskattningar tyder på att deras verksamhet inom charkuterier genererar miljontals euro i årliga intäkter. Korven har till och med ett officiellt Volkswagen-reservdelsnummer: 199 398 500 A.

Försäljningen av frysta, mikrovågsugnsfärdiga currywurstar förväntas öka intäkterna markant. Denna satsning är ett strategiskt steg för att möta den höga efterfrågan på produkten och göra den ännu mer tillgänglig för konsumenter. Att korven nu kan köpas i frysdisken gör det enklare än någonsin att avnjuta en bit av Volkswagens berömda korv när som helst.

Förutom korven tillverkar Volkswagen även sin egen speciella ketchup, som är tjockare än vanlig ketchup för att bättre komplettera currywursten. Denna ketchup har buteljerats sedan 1997 och är också en stark säljare, med 425 000 sålda flaskor under 2009.

Fem stjärnor – Är Tayron årets säkraste suv?

Volkswagens nya familjefavorit Tayron får toppbetyg i säkerhetstesterna. Modellen kammar hem full pott och sätter en ny standard. Volkswagen Tayron, den

Korvets betydelse i volkswagens kultur

Currywurst har under årtiondena blivit en del av Volkswagens företagskultur och folklore. När den tyska biltillverkaren 2021 försökte ersätta den med ett vegetariskt alternativ i en av sina fabriksmatsalar, blev reaktionen snabb och häftig.

Ett litet uppror bröt ut, och arbetare protesterade med slagordet: ”ingen volkswagen-korv? absolut inte!”. Som ett resultat av denna starka reaktion återinförde Volkswagen snabbt den ursprungliga currywursten, vilket visar dess djupa rotfästning bland de anställda.

Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.

Korven levereras också till Porsches anläggning i Leipzig, vilket är ett intressant tecken på integrationen mellan de två märkena inom Volkswagen-koncernen, åtminstone på det kulinariska planet.

ANNONS

Volkswagen har ett eget korvtillverkningssystem sedan tidigt 1970-tal och har sett en stadig tillväxt. En talesperson för Volkswagen har uppgett att företaget använder kött av högsta kvalitet och inga glutamater eller konstgjorda smaker. Det exakta receptet är dock en hemlighet. Korven är 25 centimeter lång, väger 170 gram och innehåller cirka 390 kalorier per enhet.

För de som bor utanför Europa är tillgången till Volkswagens currywurst fortfarande begränsad.

Din Volkswagen blir en kassako: Ny teknik sänker elkostnaden

Sverige står inför en betydande förändring i hur hushåll och elnät interagerar, tack vare introduktionen av dubbelriktad laddning från Volkswagen. Denna

Missa inte:

Expert: Så väljer du bästa sparkontot för dig. News 55

Kronan är urstark – här får du billigast semester i utlandet. E55

“Förtroendet kollapsade” – historiskt ras bland USA:s vd:ar. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS