Dagens PS

"Jag har en EV Hummer, två Teslor - och jag vill ha den här också"

Pekka Pärnänen sitter på en Verge elmotorcykel framför företagets showroom i San Jose.
Pekka Pärnänen, USA-chef på finska Verge Motorcycles, visar upp elhojen som väckt uppmärksamhet i Silicon Valley. Bilden är tagen utanför showroomet i San Jose. Bild: Margaretha Levander
Margaretha Levander
Margaretha Levander
Uppdaterad: 21 juni 2025Publicerad: 20 juni 2025

Finska Verge har blivit en snackis i Silicon Valley med sina futuristiska elhojar för 30 000 dollar – men kunderna får vänta lite till. USA-certifieringen dröjer, och leveranserna är nu uppskjutna till fjärde kvartalet.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Elmotorcykeln Verge väcker uppmärksamhet i Kalifornien. Hojen sticker ut med navlöst bakhjul, färgstark design och kraftfull eldrift med extremt vridmoment.

Showroomen i San Jose och Los Angeles har haft test rides sedan i våras. I helgen deltar Verge på Electrify Expo i Los Angeles hamnområde – en stor elfordonsmässa med fokus på nya modeller och provkörningar.

Verge besked har tidigare varit att motorcyklarna ska börja skeppas ut i USA under sommaren.

“Vi har haft test rides igång sedan mars/april, men processen för att få den godkänd tar lite längre tid än vi hoppats”, säger Pekka Pärnänen, chef för Verge i USA.

Prislapp: 300 000 kronor

Trots prislappen på 30 000 dollar är intresset stort. Många har reserverat en hoj innan de ens tagit motorcykelkörkort.

“Folk säger: ‘Jag har en Hummer EV, två Teslor – och jag vill ha den här också’”, säger Pekka Pärnänen med ett skratt.

Motorcyklarna tillverkas i Estland. Verge planerar även en fabrik i USA för att korta leveranstider och undvika problem med tullar.

Han svarar inte på frågan om de nya amerikanska tullarna ställer till problem. Men Pärnänen har tidigare sagt att en fabrik i USA skulle förenkla logistiken, minska leveranstiderna – och hantera tullfrågan.

ANNONS

“Det är helt enkelt logiskt med en fabrik i USA.”

Till och början kommer dock motorcyklarna att skeppas till USA.

Verge elmotorcyklar uppställda i showroomet i San Jose, Kalifornien.
Verge Motorcycles visar upp sin eldrivna hoj i showroomet i Silicon Valley, där kunder kan provsitta inför leveranserna senare i år. Bild: Margaretha Levander
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

För många IT-projekt misslyckas – här är misstagen du måste undvika

22 maj 2025

Motorn i bakhjulet

Batteriet sitter lågt i ramen för bättre balans. Räckvidden är upp till 217 miles. Hojen kan laddas via Teslas nätverk.

Motorn är integrerad direkt i bakhjulet. Ingen kedja, ingen rem.

“Traditionella hojar tappar effekt i kedjan. Här går kraften direkt till hjulet – utan förlust, bara ett omedelbart vridmoment”, säger Pärnänen.

Läs även: Dags för världens första flygande motorcykel

Verge ger 737 foot-pounds i vridmoment. Det är dubbelt så mycket som en Tesla Model 3. Och upp till tio gånger mer än en vanlig motorcykel.

ANNONS

Fabrik i USA under planering

Pekka Pärnänen har bott i Kalifornien i över 25 år. Han har hjälpt hundratals nordiska startups att etablera sig i USA. Han blev operativ chef hos Verge 2023, efter att ha testkört hojen i Finland året innan.

“Jag hade inte haft motorcykel på länge. Men när jag körde den kändes det som att flyga – och jag visste att jag ville vara med.”

Verge säljer redan sina hojar i flera europeiska länder, bland annat Finland, Tyskland, Frankrike och Nederländerna. Leveranserna i Europa började under 2023.

Verge Motorcycles är ett finländskt företag grundat 2018. Huvudkontoret ligger i Tallinn i Estland, och bolaget har även ett innovationskontor i San Francisco som en del av sin USA-expansion. Verge har slagit Guinness världsrekord för den längsta körsträckan på en enda laddning.

Läs även: AI tar över reklamen – kreatörer pressas ut av algoritmer

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Margaretha Levander
Margaretha Levander

Erfaren ekonomijournalist baserad i USA och Silicon Valley, med fokus på teknik, börs och makroekonomi.

Margaretha Levander
Margaretha Levander

Erfaren ekonomijournalist baserad i USA och Silicon Valley, med fokus på teknik, börs och makroekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS