Den lilla Polon som en gång lanserades med orden “Liten på utsidan. Stor på insidan.” har sannerligen levt upp till sitt motto.
Femtio år av charm: Volkswagens klassiker rullar fortfarande på


Mest läst i kategorin
Volkswagen Polo firar nu ett halvt sekel på vägarna och kan stoltsera med över 20 miljoner sålda exemplar globalt. Trots att nybeställningar i Sverige upphörde 2020, lever minnet av de cirka 132 000 sålda bilarna kvar hos många svenskar.

Denna kompakta pionjär har inte bara dominerat sitt segment i decennier utan även skrivit in sig i motorhistorieböckerna med prestigefyllda utmärkelser och en rad innovativa lösningar.

Polon: Från blygsam start till global storsäljare
I maj 1975 rullade den första generationen av Volkswagen Polo ut på marknaden. Ingen kunde då ana att denna lilla tvådörrarsbil skulle bli en sådan långvarig succé. Polo var en del av Volkswagens nya generation av vattenkylda bilar, i kölvattnet av Passat och Golf, och tog över stafettpinnen från den ikoniska “Bubblan”.
Med sitt rimliga pris, sin praktiska design och sin driftsäkerhet blev den snabbt populär.

En trendsättare på vägarna och i rallyspåren
Genom sex generationer har Polo ständigt utvecklats och förfinats. Konceptet med ett bra förhållande mellan pris och prestanda, hög användbarhet och banbrytande teknik har visat sig vara tidlöst. Polo har inte bara varit en hit bland vanliga bilister utan även gjort avtryck inom motorsporten.

Med fyra VM-titlar i rally mellan 2013 och 2016, och den svenske stjärnan Johan Kristofferssons sex av sju VM-guld i rallycross bakom ratten på en Polo, har modellen visat sin dynamiska potential.

Innovation från Volkswagen som demokratiserats
Varje ny generation av Polo har inneburit ett steg framåt när det gäller utrymme, komfort, effektivare motorer och inte minst säkerhet. Funktioner som krockkuddar, servostyrning, bältessträckare och ABS har successivt introducerats och bidragit till Polos fortsatta framgång.

Med den modulära plattformen MQB togs ytterligare kliv inom uppkoppling, säkerhet och köregenskaper. Även i dagens modell finns avancerade förarassistans- och komfortsystem som normalt återfinns i större och dyrare bilar.

Global produktion och svensk nostalgi
Produktionen av den första generationen Polo startade i Wolfsburg 1975 och spreds sedan till fabriker över hela världen. Med över 20 miljoner tillverkade bilar är Polo en av världens mest framgångsrika småbilar.

I Sverige såldes cirka 132 000 exemplar mellan 1975 och 2020. Även om nybeställningarna har upphört, lever minnet av Polo kvar hos många svenska bilister som uppskattade dess pålitlighet och smidighet.

En tillbakablick på sex generationer av framgång
- Polo I (1975-1981): Enkel och prisvärd tvådörrarsmodell som lade grunden till framgången. Inkluderade även sedanversionen Derby.
- Polo II (1981-1994): En helt ny design med mer utrymme, som även kom i en sportigare coupéversion och den kraftfulla G40-modellen.
- Polo III (1994-2001): För första gången som femdörrarsmodell, med modernare säkerhetssystem och den färgstarka specialversionen Harlequin samt en GTI-variant.
- Polo IV (2001-2009): Större och rymligare med nya motorer, inklusive snåla BlueMotion och en robust CrossPolo.
- Polo V (2009-2017): Återigen längre och med fokus på rena linjer och effektivitet, inklusive den exklusiva Polo R WRC Street.
- Polo VI (2017-idag): Baserad på MQB-plattformen med avancerade tillvalsfunktioner och digitaliserad förarmiljö. Fortsätter att uppdateras med bland annat Polo GTI Edition 25.


Varningssignaler från Tyskland: Biljättarnas vinster rasar
Tuff start för tyska biltillverkare. Trots ökad försäljning pressas lönsamheten. Elbilar och tuff konkurrens skapar huvudbry. De tyska biltillverkarna
Läs också:
Experten: Allt dyrare med försäkring och veterinär för hund. News 55
Statsekreterare köpte Saab-aktier – precis innan Jas-affären. E55
Tuffare invandringspolitik oroar: “En kamp”. Realtid

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.