Dagens PS

Femtio år av charm: Volkswagens klassiker rullar fortfarande på

Det har hittills lanserats sex modellgenerationer av Polo. (Foto: Volkswagen)
Det har hittills lanserats sex modellgenerationer av Polo. (Foto: Volkswagen)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 18 maj 2025Publicerad: 18 maj 2025

Den lilla Polon som en gång lanserades med orden “Liten på utsidan. Stor på insidan.” har sannerligen levt upp till sitt motto.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Volkswagen Polo firar nu ett halvt sekel på vägarna och kan stoltsera med över 20 miljoner sålda exemplar globalt. Trots att nybeställningar i Sverige upphörde 2020, lever minnet av de cirka 132 000 sålda bilarna kvar hos många svenskar.

Polo - den fjärde generationen (2001-2009). (Foto: Volkswagen)
Polo – den fjärde generationen (2001-2009). (Foto: Volkswagen)

Denna kompakta pionjär har inte bara dominerat sitt segment i decennier utan även skrivit in sig i motorhistorieböckerna med prestigefyllda utmärkelser och en rad innovativa lösningar.

Produktion av den första generationens Polo i fabriken i Wolfsburg. (Foto: Volkswagen)
Produktion av den första generationens Polo i fabriken i Wolfsburg. (Foto: Volkswagen)

Polon: Från blygsam start till global storsäljare

I maj 1975 rullade den första generationen av Volkswagen Polo ut på marknaden. Ingen kunde då ana att denna lilla tvådörrarsbil skulle bli en sådan långvarig succé. Polo var en del av Volkswagens nya generation av vattenkylda bilar, i kölvattnet av Passat och Golf, och tog över stafettpinnen från den ikoniska “Bubblan”.

Med sitt rimliga pris, sin praktiska design och sin driftsäkerhet blev den snabbt populär.

Med över 20 miljoner tillverkade exemplar är Polo en av världens mest framgångsrika små kompaktbilar. (Foto: Volkswagen)
Med över 20 miljoner tillverkade exemplar är Polo en av världens mest framgångsrika små kompaktbilar. (Foto: Volkswagen)
ANNONS

Senaste nytt

Relevance släpper kvartalsrapport
Spela klippet
PS Partner

Rekordstart för Relevance – ”Q1 är normalt en mardröm”

15 maj 2025

En trendsättare på vägarna och i rallyspåren

ANNONS

Genom sex generationer har Polo ständigt utvecklats och förfinats. Konceptet med ett bra förhållande mellan pris och prestanda, hög användbarhet och banbrytande teknik har visat sig vara tidlöst. Polo har inte bara varit en hit bland vanliga bilister utan även gjort avtryck inom motorsporten.

Johan Kristoffersson firar segern i Höljes 2017, den svenska deltävlingen i rallycross-VM. (Foto: Volkswagen)
Johan Kristoffersson firar segern i Höljes 2017, den svenska deltävlingen i rallycross-VM. (Foto: Volkswagen)

Med fyra VM-titlar i rally mellan 2013 och 2016, och den svenske stjärnan Johan Kristofferssons sex av sju VM-guld i rallycross bakom ratten på en Polo, har modellen visat sin dynamiska potential.

Interiören i första generationen av Polo. (Foto: Volkswagen)
Interiören i första generationen av Polo. (Foto: Volkswagen)

Innovation från Volkswagen som demokratiserats

Varje ny generation av Polo har inneburit ett steg framåt när det gäller utrymme, komfort, effektivare motorer och inte minst säkerhet. Funktioner som krockkuddar, servostyrning, bältessträckare och ABS har successivt introducerats och bidragit till Polos fortsatta framgång.

Harlequin-versionen av tredje generationens Polo, med sin speciella färgkombination. (1995) (Foto: Volkswagen)
Harlequin-versionen av tredje generationens Polo, med sin speciella färgkombination. (1995) (Foto: Volkswagen)

Med den modulära plattformen MQB togs ytterligare kliv inom uppkoppling, säkerhet och köregenskaper. Även i dagens modell finns avancerade förarassistans- och komfortsystem som normalt återfinns i större och dyrare bilar.

Polo - den femte generationen (2009-2017). (Foto: Volkswagen)
Polo – den femte generationen (2009-2017). (Foto: Volkswagen)
ANNONS

Global produktion och svensk nostalgi

Produktionen av den första generationen Polo startade i Wolfsburg 1975 och spreds sedan till fabriker över hela världen. Med över 20 miljoner tillverkade bilar är Polo en av världens mest framgångsrika småbilar.

GTI-versionen av den femte generationens Polo. (Foto: Volkswagen)
GTI-versionen av den femte generationens Polo. (Foto: Volkswagen)

I Sverige såldes cirka 132 000 exemplar mellan 1975 och 2020. Även om nybeställningarna har upphört, lever minnet av Polo kvar hos många svenska bilister som uppskattade dess pålitlighet och smidighet.

Gatversionen av Polo R WRC (2013). (Foto: Volkswagen)
Gatversionen av Polo R WRC (2013). (Foto: Volkswagen)

En tillbakablick på sex generationer av framgång

  • Polo I (1975-1981): Enkel och prisvärd tvådörrarsmodell som lade grunden till framgången. Inkluderade även sedanversionen Derby.
  • Polo II (1981-1994): En helt ny design med mer utrymme, som även kom i en sportigare coupéversion och den kraftfulla G40-modellen.
  • Polo III (1994-2001): För första gången som femdörrarsmodell, med modernare säkerhetssystem och den färgstarka specialversionen Harlequin samt en GTI-variant.
  • Polo IV (2001-2009): Större och rymligare med nya motorer, inklusive snåla BlueMotion och en robust CrossPolo.
  • Polo V (2009-2017): Återigen längre och med fokus på rena linjer och effektivitet, inklusive den exklusiva Polo R WRC Street.
  • Polo VI (2017-idag): Baserad på MQB-plattformen med avancerade tillvalsfunktioner och digitaliserad förarmiljö. Fortsätter att uppdateras med bland annat Polo GTI Edition 25.
CrossPolo-versionen av fjärde generationens Polo med offroad-look. (Foto: Volkswagen)
CrossPolo-versionen av fjärde generationens Polo med offroad-look. (Foto: Volkswagen)

Varningssignaler från Tyskland: Biljättarnas vinster rasar

Tuff start för tyska biltillverkare. Trots ökad försäljning pressas lönsamheten. Elbilar och tuff konkurrens skapar huvudbry. De tyska biltillverkarna

ANNONS

Läs också:

Experten: Allt dyrare med försäkring och veterinär för hund. News 55

Statsekreterare köpte Saab-aktier – precis innan Jas-affären. E55

Tuffare invandringspolitik oroar: “En kamp”. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS